Itt a régen várt szavazás: autósok a biciklisek ellen

2017. október 14. 12:50

Hamarosan beköszönt a hideg idő, így sokan váltanak bicikliről autóra vagy tömegközlekedésre. Ilyenkor nem rossz, ha átvesszük, mire kell figyelni télen, és milyen előnyökkel is jár a biciklizés, hátha néhányan nyeregben maradnak, amivel nemcsak a szmogot, hanem a dugókat is csökkentik a városban. De egyáltalán való a bicikli a városi közlekedésbe? Azt is mutatjuk, mennyit biciklizz legfeljebb Budapesten, hogy az egészségügyi kockázatok ne múlják felül az előnyöket.

Parázs téma a városi biciklizés, vannak támogatói és ellenzői is, néhány dolog azonban biztosnak tűnik. Aki biciklire ül és nem autóba, az nem bocsát ki szálló port, így hozzájárul ahhoz, hogy a városban is jó minőségű levegőt szívhassunk, a levegőben található szálló por mennyisége ugyanis fontos referenciapontja a levegőminőségnek.

A szálló por olyan finomszemcsés szilárd vagy folyékony halmazállapotú anyagokból áll, melyeket könnyen belélegzünk és nagymennyiségben jelentős egészségügyi kockázatnak tesszük ki magunkat. Van közöttük természetes anyag is, mint a pollen, viszont nagymértékben kibocsátják autók is. Általában kétfajta szállópor-telítettséget mérnek, az egyik a 10 mikrométer, a másik pedig a 2,5 mikrométer átmérőjű szemcsék mennyiségét vizsgálja a levegőben. Összehasonlításképpen az emberi haj 100 mikrométer átmérőjű.

Bár többek között a kémiai összetételétől is függ, hogy mennyire mérgező a szálló por, két dolog általánosságban is megállapítható. Minél kisebb a szálló por mérete, annál mélyebbre tud eljutni a tüdőben, így annál kártékonyabb, és minél tovább vagyunk kitéve a szennyezésnek, annál rosszabb lesz a hatása.

Mi baj lehet egy kis porból...

A bakteriális és gombás fertőzéseken túl, az egészségügyi határértéken túli szálló por belégzésétől olyan súlyos betegség is kialakulhat szervezetünkben, mint a rák, végső soron pedig korai halálozáshoz is vezet, ha túl sok szennyezett levegőt szívunk be. A legszennyezes.hu azt írta 2016-ban, hogy Magyarországon 12 800 ember hal meg évente a légszennyezés káros hatásai miatt az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint.

A városokban az egyik elsődleges forrása a szálló pornak az autózás. Egyes szakértők szerint Londonban például annyira kétségbeejtő a helyzet, hogy az sem megoldás, ha 2040-re betiltják a benzinnel vagy dízellel működő új autók értékesítését, mivel az elektromos autók is hozzájárulnak a szállópor-szint emelkedéséhez (elég csak arra gondolni, hogy fékezéskor a gumiból, haladáskor pedig az aszfaltból kerülnek szemcsés anyagok a levegőbe).

Magyarországon 25 µg/m3 a 2,5 mikrométer átmérőjű szálló por megengedett mennyisége a levegőben az Országos Meteorológia Szolgálat 2016-os kiadványa szerint, amiben azt is leírják, hogy Debrecenben és Budapesten is volt olyan nap, amikor jócskán meghaladta ezt a szintet az átlagérték, a helyzetet pedig vfokozza, hogy a tanulmány szerint mindössze ebben a két városban mérték ezt a szennyezettségi értéket Magyarországon.

A fentiek alapján nincs mese, egyszerűen kevesebb autóra van szükség a városokban, így közös érdeknek tűnik, hogy minél többen maradjanak télen is kétkeréken, azonban pont a száll por miatt sok helyről lehet hallani, hogy a városi biciklizés egészségtelen, ez viszont így nem igaz.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A Cambridge-i Egyetem kutatói arra jutottak a Quartz cikke szerint, hogy csak a 2,5 mikrométer átmérőjű szmogrészecskéket figyelembe véve, egy Budapesthez hasonló mértékben szennyezett városban (Chicago és Buenos Aires) napi 855 percig (tehát 14 órán és 15 percen keresztül) lehet úgy biciklizni, hogy minden biciklizéssel töltött perc a testmozgásból adódóan több egészségügyi előnnyel, mint a légszennyezésből származó hátránnyal járna.

Debrecen a magyar Sao Paulo

Debrecen esetében ugyanez az adat 480 percnél (8 óra) jár, Sao Paulo légszennyezettsége alapján. Ezzel a két értékkel kapcsolatban azonban fontos megjegyezni, hogy a kutatás módszertana nem vett figyelembe semmilyen más olyan értéket (például a nagyobb átmérőjű szálló port vagy a nitrogén-dioxidot), melyek belégzése befolyásolhatja, hogy mennyire egészséges városban biciklizni.

Döntöttem, tekerek

Mindenesetre, ha úgy döntünk, hogy télre sem állunk le a tekeréssel, akkor érdemes néhány dolgot megfontolni. A bikemag.hu cikke szerint fontos, hogy megfelelő ruhában üljünk a biciklire, hogy a kényes testrészeinket megvédjük a hidegtől és a széltől. Mutatjuk, melyek ezek:

forrás: bikemag.hu

Arra is felhívják a figyelmet, hogy fontos olyan ruhát választani, amiben mozgás közben nem izzadsz le, mert akkor egyfelől büdös leszel, másrészről pedig megállás után fázni fogsz. A másik oldalról viszont az is fontos, hogy ne fújjon át a ruhádon a szél, mert akkor meg tekerés közben fogsz szétfagyni. A legegyszerűbb, ha városban utcai ruhát veszel fel, és ehhez vásárolsz néhány speciális kiegészítőt. Ezeket is mutatjuk.

forrás: bikemag.hu

NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 29. péntek
Auguszta
13. hét
Március 29.
Nagypéntek
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem