14 °C Budapest

Elektromos autótársak: még zöldebb kezdeményezés

2009. augusztus 19. 05:55

A külföldön már sikerre vitt úgynevezett carsharing (magyarul autótárs) kezdeményezésekről korábban már beszámoltunk. A franciák azonban ezt is továbbfejlesztenék a környezetvédelem jegyében, és hagyományos autók helyett elektromosakat állítanának a városi közlekedők szolgálatába.

Mitől jobb, mint a bérlés?

A carsharing egyfajta környezetbarát, fenntartható közlekedési rendszer, ahol egy autót több tulajdonos, pontosabban autótárs-klubtag használ, előre meghatározott időbeosztás szerint. Nagy előnye a hagyományos autóbérléshez képest, hogy nem kell az iroda nyitvatartási idejéhez, hiszen bármelyik telephelyen felvehetjük a kocsit, és szintén bárhol le is tehetjük azt, akár hajnali kettőkor is.

A jelenleg a világ közel ezer városában működő autótárs-klubok tapasztalatai, valamint a több tucat tanulmány szerint ezzel a rendszerrel tehermentesíteni lehet a városok tömegközlekedését, megoldást jelent a parkolási problémákra, és az autóforgalmat is csökkenti, mivel zömében a tömegközlekedést kiegészítve használják az autókat a klubtagok.

Ez tehát egyértelműen környezetkímélő közlekedési módszernek tekinthető, még ha az autók használat közben szennyezik is a levegőt. A franciák azonban most ezt is megpróbálják kiküszöbölni jövőre bevezetésre kerülő elektromos carsharing rendszerükkel.

Párizs főpolgármestere, Bertrand Delanoë tervei szerint 2010 év végén 4000 elektromos autót vehetnek majd igénybe a párizsiak, illetve az agglomerációban élők, mindössze fel kell markolniuk bármelyik telephelyen, és letenni azt a 700 állomás bármelyikén. Az ötletet a Vélib névre keresztelt kerékpárkölcsönző adta, amit 2007-ben vezettek be a francia fővárosban, és azóta számos egyéb város is lekoppintotta a sikeres kezdeményezést.

Az autós változat az Autolib névre hallgat majd, amit egyelőre még a környezetvédők is támogatnak, mivel azt várják tőle, hogy évente 22 ezer tonnával csökkentené a széndioxid kibocsátást.

Mennyibe kerül mindez?

Pontos adatokkal ugyan még nem szolgált a városvezetés, azonban egyes francia lapok már becslésekbe bocsátkoztak, különféle forrásokra hivatkozva. A Le Parisien szerint au1400 önkiszolgáló állomás Párizsban és a környező városokban, ahol egyben az autókat fel is lehetne tölteni, közel 9,9 millió euróba kerül majd.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 6 százalékos THM-el, és havi 106 085 forintos törlesztővel fel lehet venni a Raiffeisen Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,42% a THM; a K&H Banknál 6,43%; az Erste  Banknál 6,67%,  a MagNet Banknál pedig 6,8%; míg az UniCredit Banknál 6,9%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az autósok két, illetve négyszemélyes autók közül választhatnak majd, amiért félóránként hozzávetőleg 1100 - 1700 forintnak megfelelő összeget kell majd fizetniük, egyszerűen a hitelkártyájuk leolvasóhoz érintésével. Ehhez először az Autolibnél be kell regisztrálniuk, igazolva, hogy rendelkeznek érvényes jogosítvánnyal, valamint be kell fizetniük egy havi tagdíjat is, ami körülbelül 4-5 ezer forintba kerül majd.

A projekt a tervek szerint PPP-konstrukcióban fog megvalósulni, ahol az állam, illetve önkormányzat mint megrendelő szerepel majd, és a tendert megnyerő magánvállalkozó fogja végrehajtani a beruházást, és az üzemeltetésért, karbantartásért is ő felel majd, profitját pedig a tagdíjakból szedi majd össze.

Az érdeklődő vállalatok között szerepel többek között az Avis autókölcsönző, a francia állami vasúttársaság, az SNCF, illetve a párizsi tömegközlekedési vállalat, az RATP is. Emellett néhány autógyár is kifejezte már érdeklődését a projekt iránt, mint elektromos autó beszállító, többek között a Daimler, a Renault és a Peugeot Citroën is.

Persze ezzel a tervvel kapcsolatban is megjelentek már negatív hangok, akik többek között azt kifogásolják, hogy bár több autógyártó is foglalkozik már elektromos autó gyártással, azonban egyik sem tömeges méretekben. A Daimler csekélyebb méretű, de hasonló projektben már részt vett: Londonba szállított már 100, elektromos Smartot, és hasonlóra készül év végéig Berlinben is. A Nissan 2010-ben jön ki az első, nem hibrid elektromos autójával, akit a Renault követ 2011-ben.

A szkeptikuson hangján szólalt meg egy másik francia városban hasonló, azonban jóval kisebb méretű projektet vezető üzletember is, aki szerint 4000 autó fenntartása, illetve a vandáloktól való megóvása nem kis feladat, hiszen a Vélib kerékpárokat is gyakran megrongálják, azonban egy elektromos autó esetében a szervizköltség jóval nagyobb, mint egy biciklié.

Néhány buzgó környezetvédő is a program ellen emelt hangot, szerintük ugyanis az elektromos autók csak rontani fognak az egyébként is dugóktól hemzsegő párizsi autóshelyzeten, különösen azért, mert a több száz állomás miatt most majd azok is autóba ülnek, akik fél órás út miatt eddig inkább a tömegközlekedést választották.

Ők azok, akik a válságból is profitálnak: keveseknek jön be, de nagyot kaszálnak majd

Pistyur Veronika szerint a válságban erős üzleti tervek is születhetnek, hiszen jobban figyelünk, és reagálunk, mint akkor, ha kényelem van.

Rengeteg magyar kedvenc terméke tűnhet el a boltok polcairól: óriási a baj, ennek nem látni a végét

Papírhiány, munkaerőhiány, az adózási rend változása mind hozzájárul ahhoz, hogy egyre nehezebb kiadni könyveket.

Lenullázhatja a magyar családokat a rezsiemelés: ide menekítsd a pénzed, amíg megteheted

Sokan a téltől félnek, mondván nehéz lesz kikalkulálni a megemelkedett rezsiárakat, de a lakásárak, albérlet árak is az egekben.

Megvan a válasz a brutális piadrágulásra? Ez az ital lehet a magyarok új kedvence

Az üzletek beszámolói alapján a kereslet elmarad még a járvány előtti időszaktól, azonban a melegnek hála lényegesen több alkoholos ital fogyott, mint az előző évben.

NAPTÁR
Tovább
2022. szeptember 25. vasárnap
Eufrozina, Kende
38. hét
Szeptember 25.
A siketek világnapja
Szeptember 25.
Tengerészeti világnap
Szeptember 25.
A fehér kendő napja
Szeptember 25.
A szív világnapja
Szeptember 25.
A Szentírás vasárnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Győr - Nyugat-magyarországi Gazdasági Fórum 2022
Ingyenes régiós fórum a helyi kkv-knak szakértőkkel.
Megújuló energia workshop a Lakás kiállításon
3 napig ingyenesen a LAKÁS KIÁLLÍTÁSON szeptember 23-25 között!
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2022. szeptember 24. 19:17