12 °C Budapest

Bedőlő hitelek, visszaeső forgalom - "becsomagolták" az autópiacot is?

Pénzcentrum
2007. január 3. 12:00

2006 a csomagokról és azok még nem érezhető, de várható hatásairól szólt: gázár-mizéria, támogatásigénylési láz, jelentős áremelkedéstől való félelem, szépen kikerekedő kamatok, bedőlő hitelek. De azt, hogy a rémképekből mi valósul meg és hogyan érinti ez a lakosságot, csak most fogjuk látni. A Magyar Lízingszövetséget és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségét kérdeztük arról, hogy véleményük szerint hogyan érintik majd a most életbe lépő változások az autópiacot.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Regisztrációs adó és a kálvária

Szeptembertől kezdve többször is beszámoltunk a regisztrációs adó körüli eseményekről és az Európai Bíróság azon döntésről, amely a regisztrációs adót a közösségi jogszabályokkal ellentétesnek ítélte, mivel annak mértéke súlyosan hátrányos helyzetbe hozza a többi tagállamból beérkező használt autóimportot.

A Európai Bíróság ítélete szerinti módosítások megvalósításához azonban csak nemrégiben fogott hozzá a kormány és döntött ennek módjáról, hogy az így az államkasszába befolyt körülbelül, 20 milliárd forintnyi "jog alap nélküli" elvonásnak minősített összeget hogyan jutatja vissza az autótulajdonosokhoz.

A regisztrációs adó mérséklése megnyitja a már nem létező határokat az unióból érkező autóimport előtt, ami mindenképpen a hazai kínálat felhígulásához vezet. Az unióból érkező évi körülbelül 25-30 ezer gépjármű nagy része azonban a 6 évnél fiatalabb generációba tartozik, amelyeket az adómérséklés alacsonyabb volta miatt még mindig nem érdemes behozni, így várhatóan az importfogalom növekedésére az idősebb autók esetében kell számítani. De ezek behozatala csak tovább nehezíti majd az egyébként is elöregedett magyar autópark megfiatalodását, bár megfigyelhető egy strukturális átalakulás a hazai autós társadalomban, amelynek következményeként évente 15 százalékkal csökken 5 legnépszerűbb KGST piaci márka jelenléte.

Nagyobb kínálat, visszaeső forgalom

A kínálat bővülésére és visszaeső forgalomra számíthatunk a következő évben, amelyek főként a megszorító intézkedések hatásával indokolhatóak. Az új autók értékesítésében már a tavalyi évben is 8,4 százalékos volt visszaesés 2005-höz képest, amelyet főként az utolsó negyedév drámai zuhanásai okoztak, november 20, míg decemberben 25 százalékos forgalomcsökkenés volt tapasztalható a Magyar Lízingszövetség adatai szerint. További csökkenés várható mind az új, mind a használt autó piacon, ahol az adás-vételek száma akár 100 000-el is elmaradhat a tavalyitól.

A legszignifikánsabb visszaesésre a magánszemélyek körében népszerű kis-és középkategóriás gépjárművek esetében lehet számítani, míg a cégek által vásárolt kisközép- és középkategóriás autóknál várhatóan nem lesz ennyire egyértelműen előrejelezhető az érdeklődés csökkenése.

Ennek oka főként abban keresendő, hogy míg a magánszemélyek a megnövekedett terhek mellett várhatóan nem tudják majd kigazdálkodni a járműcseréhez és még inkább az első autó megvásárlásához szükséges tőkét, addig a cégek inkább gépjárműbe fektetik majd pénzüket, hogy az egyre nyomasztóbbá váló adóterheknek legalább egy része visszavándoroljon valamilyen formában a vállalati kasszába.

A felsőkategóriás autók esetében a luxusvillákhoz hasonlóan stagnálásra lehet számítani, hiszen a társadalom ezen rétegét kevésbé érintik érzékenyen a megszorító intézkedések hozta vállalkozások.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 2,9 százalékos THM-el, és havi 82 061 forintos törlesztővel fel lehet venni a Gránit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az MKB Banknál 3,21% a THM; a Raiffeisen Banknál 3,44%; a CIB Banknál és a Gránit Banknál 3,45%; míg az Unicredit Banknál 3,58%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a K&H Bank, az ERSTE Bank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Akció akció hátán - vajon kinek jó ez?

S hogy a keresletvisszaeséstől való félelem hogyan fog lecsapódni az újautó-piacon? Várhatóan akció ér majd kedvezményes konstrukciót az idei esztendőben, mert inkább a kereskedőknek, de a finanszírozó cégek egy részének is 2007 az életben maradásért folytatott küzdelmet fogja jelenteni.

Bár idén főként a helyzeti előnyünkből fakadóan mindenképpen érdemes lesz autót vásárolni, a verseny várhatóan nem hozza majd magával az árak jelentős mértékű csökkenését, ez leginkább a kifutó a szériák esetében elképzelhető. Sokkal inkább jellemző tendencia lehet, hogy rejtett árcsökkentést alkalmazva, az alapárért kínálnak majd magasabb felszereltséget a kereskedők.

De a finanszírozók háza táján se lesz egyszerűbb az élet, a csökkenő kereslet ugyanis az igényelő számára egyre kedvezményesebb a lízingcégek számára pedig egyre hosszabb és kockázatosabb konstrukciókat hív életre. A megszorító intézkedések hatása miatt várhatóan megnövekvő kockázatot azonban a cégek nem tudják áraikban érvényesíteni, így megmarad nagy dilemma, hogy hogyan bővítsék oly módon ügyfélkörüket, hogy az eredményességüket ne veszélyeztesse.

A Magyar Lízingszövetség munkatársa, Mészáros György lapunak a következőképpen nyilatkozott: "Tapasztalatunk szerint óvatosabbak lettek az emberek a járművásárlást illetően, - mert az autó az egyik első kényelmi tényező, ahol megtakarítást tudnak elérni - ezért nem várható romló fizetési morál az autóhitelt igénybevevő ügyfeleknél."

A fent elhangzottakból úgy tűnik, hogy a lízingszakma egyáltalán nem fél a bedőlő konstrukciók okozta veszteségtől és bíznak a magyar emberek helyzetértékelő képességében és óvatosságában, hogy a jelenlegi körülmények között csak az vásárol saját tőke nélkül autót, aki biztos benne, hogy azt fizetni is tudja. Bár érdekes kérdés lehet azoknak a sorsa, akik a intézkedések nyilvánosságra hozatala előtt kötötték meg a szerződést, s csak most döbbenek majd rá, hogy a törlesztőrészletek meghaladják azt a mértéket, amit még vállalni tudnak.

A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének véleménye nem véletlenül nem került kiemelésre egyetlen helyen sem, a szövetséget hiába kerestük meg azzal, hogy nyilatkozzanak 2007-es várakozásaikról, ezeket nem kívánták lapunkkal megosztani.

NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. október 16. szombat
Gál
41. hét
Október 16.
Élelmezési világnap
Október 16.
A kenyér világnapja
Október 16.
Blog akciónap
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?