Elképesztő múltra tekint vissza a méltán híres feketetói vásár, hiszen évszázadok óta várja az árusokat, piacozni vágyókat, vérbeli kincsvadászokat a kirakodóvásár Körösfeketetón.
2006 a csomagokról és azok még nem érezhető, de várható hatásairól szólt: gázár-mizéria, támogatásigénylési láz, jelentős áremelkedéstől való félelem, szépen kikerekedő kamatok, bedőlő hitelek. De azt, hogy a rémképekből mi valósul meg és hogyan érinti ez a lakosságot, csak most fogjuk látni. A Magyar Lízingszövetséget és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségét kérdeztük arról, hogy véleményük szerint hogyan érintik majd a most életbe lépő változások az autópiacot.
Regisztrációs adó és a kálvária
Szeptembertől kezdve többször is beszámoltunk a regisztrációs adó körüli eseményekről és az Európai Bíróság azon döntésről, amely a regisztrációs adót a közösségi jogszabályokkal ellentétesnek ítélte, mivel annak mértéke súlyosan hátrányos helyzetbe hozza a többi tagállamból beérkező használt autóimportot.
A Európai Bíróság ítélete szerinti módosítások megvalósításához azonban csak nemrégiben fogott hozzá a kormány és döntött ennek módjáról, hogy az így az államkasszába befolyt körülbelül, 20 milliárd forintnyi "jog alap nélküli" elvonásnak minősített összeget hogyan jutatja vissza az autótulajdonosokhoz.
A regisztrációs adó mérséklése megnyitja a már nem létező határokat az unióból érkező autóimport előtt, ami mindenképpen a hazai kínálat felhígulásához vezet. Az unióból érkező évi körülbelül 25-30 ezer gépjármű nagy része azonban a 6 évnél fiatalabb generációba tartozik, amelyeket az adómérséklés alacsonyabb volta miatt még mindig nem érdemes behozni, így várhatóan az importfogalom növekedésére az idősebb autók esetében kell számítani. De ezek behozatala csak tovább nehezíti majd az egyébként is elöregedett magyar autópark megfiatalodását, bár megfigyelhető egy strukturális átalakulás a hazai autós társadalomban, amelynek következményeként évente 15 százalékkal csökken 5 legnépszerűbb KGST piaci márka jelenléte.
Nagyobb kínálat, visszaeső forgalom
A kínálat bővülésére és visszaeső forgalomra számíthatunk a következő évben, amelyek főként a megszorító intézkedések hatásával indokolhatóak. Az új autók értékesítésében már a tavalyi évben is 8,4 százalékos volt visszaesés 2005-höz képest, amelyet főként az utolsó negyedév drámai zuhanásai okoztak, november 20, míg decemberben 25 százalékos forgalomcsökkenés volt tapasztalható a Magyar Lízingszövetség adatai szerint. További csökkenés várható mind az új, mind a használt autó piacon, ahol az adás-vételek száma akár 100 000-el is elmaradhat a tavalyitól.
A legszignifikánsabb visszaesésre a magánszemélyek körében népszerű kis-és középkategóriás gépjárművek esetében lehet számítani, míg a cégek által vásárolt kisközép- és középkategóriás autóknál várhatóan nem lesz ennyire egyértelműen előrejelezhető az érdeklődés csökkenése.
Ennek oka főként abban keresendő, hogy míg a magánszemélyek a megnövekedett terhek mellett várhatóan nem tudják majd kigazdálkodni a járműcseréhez és még inkább az első autó megvásárlásához szükséges tőkét, addig a cégek inkább gépjárműbe fektetik majd pénzüket, hogy az egyre nyomasztóbbá váló adóterheknek legalább egy része visszavándoroljon valamilyen formában a vállalati kasszába.
A felsőkategóriás autók esetében a luxusvillákhoz hasonlóan stagnálásra lehet számítani, hiszen a társadalom ezen rétegét kevésbé érintik érzékenyen a megszorító intézkedések hozta vállalkozások.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Akció akció hátán - vajon kinek jó ez?
S hogy a keresletvisszaeséstől való félelem hogyan fog lecsapódni az újautó-piacon? Várhatóan akció ér majd kedvezményes konstrukciót az idei esztendőben, mert inkább a kereskedőknek, de a finanszírozó cégek egy részének is 2007 az életben maradásért folytatott küzdelmet fogja jelenteni.
Bár idén főként a helyzeti előnyünkből fakadóan mindenképpen érdemes lesz autót vásárolni, a verseny várhatóan nem hozza majd magával az árak jelentős mértékű csökkenését, ez leginkább a kifutó a szériák esetében elképzelhető. Sokkal inkább jellemző tendencia lehet, hogy rejtett árcsökkentést alkalmazva, az alapárért kínálnak majd magasabb felszereltséget a kereskedők.
De a finanszírozók háza táján se lesz egyszerűbb az élet, a csökkenő kereslet ugyanis az igényelő számára egyre kedvezményesebb a lízingcégek számára pedig egyre hosszabb és kockázatosabb konstrukciókat hív életre. A megszorító intézkedések hatása miatt várhatóan megnövekvő kockázatot azonban a cégek nem tudják áraikban érvényesíteni, így megmarad nagy dilemma, hogy hogyan bővítsék oly módon ügyfélkörüket, hogy az eredményességüket ne veszélyeztesse.
A Magyar Lízingszövetség munkatársa, Mészáros György lapunak a következőképpen nyilatkozott: "Tapasztalatunk szerint óvatosabbak lettek az emberek a járművásárlást illetően, - mert az autó az egyik első kényelmi tényező, ahol megtakarítást tudnak elérni - ezért nem várható romló fizetési morál az autóhitelt igénybevevő ügyfeleknél."
A fent elhangzottakból úgy tűnik, hogy a lízingszakma egyáltalán nem fél a bedőlő konstrukciók okozta veszteségtől és bíznak a magyar emberek helyzetértékelő képességében és óvatosságában, hogy a jelenlegi körülmények között csak az vásárol saját tőke nélkül autót, aki biztos benne, hogy azt fizetni is tudja. Bár érdekes kérdés lehet azoknak a sorsa, akik a intézkedések nyilvánosságra hozatala előtt kötötték meg a szerződést, s csak most döbbenek majd rá, hogy a törlesztőrészletek meghaladják azt a mértéket, amit még vállalni tudnak.
A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének véleménye nem véletlenül nem került kiemelésre egyetlen helyen sem, a szövetséget hiába kerestük meg azzal, hogy nyilatkozzanak 2007-es várakozásaikról, ezeket nem kívánták lapunkkal megosztani.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








