0 °C Budapest

Dugódíj-kényszer

Pénzcentrum
2006. december 5. 11:00

Októberi útdíj-körképünkben már beszámoltunk arról, hogy több külföldi nagyváros is dugódíjak bevezetése mellett döntött az elviselhetetlen forgalom mérséklése érdekében. Ők sikerrel jártak, hazánkban is felvetődik a dugódíj bevezetése, amely lassan már elkerülhetetlen.

Néhány évvel ezelőtt Demszky Gábor már felvetette a dugódíj ötletét, de az okozott felháborodás miatt akkor felhagyott ötletével. Dancs Gábor, a Fővárosi Közgyűlés szabad demokrata tagja elmondta, hogy a főpolgármester csupán az M0-s körgyűrű és a négyes metró elkészültével számolt ezzel a lehetőséggel. Mivel ezek a beruházások még csupán a kezdet kezdetén jár, a Városházán semmilyen előkészület nem folyik az útdíjjal kapcsolatban.

A szakpolitikus szerint csak ott érdemes útdíjat bevezetni, ahol a mobilitási magatartást lehet vele befolyásolni, és más megoldáshoz már nem lehet folyamodni. Budapesten egyelőre még nem ez a helyzet, s ráadásul az autósok költségei így is magasak. A díj bevezetése pedig nem bevételeket, hanem költségeket jelentene a főváros számára, mivel drága a működtetés. A magyar díjfizetési szokásokról kialakított tapasztalat alapján a szakpolitikus szerint egyrészt túl sokan kapnának mentességet, másrészt sokan próbálnák kijátszani a fizetést.

Berényi János, a Közlekedéstudományi Intézet Kht. közlekedésszervezési és hálózatfejlesztési tagozatának vezetője szerint is csak akkor érdemes bevezetni az útdíjat, ha a megfelelő feltételeket megteremtették hozzá. A legfontosabb, hogy az érintett övezetekkel szemben megfelelő alternatívát, fejlett úthálózatot nyújtsanak a közlekedőknek. Emellett szükséges a jól működő tömegközlekedés sűrű metróhálózatokkal, valamint a hatékony parkolási rendszerre. S talán ami a legfontosabb, a díj bevezetéséről meg kell győzni a társadalmat, s plusz szolgáltatást is kell cserébe nyújtani.

A Levegő Munkacsoport azonban az útdíj mellett voksol, 2009-ig bevezetné azt. A civil szervezet forgalomszabályozási eszközökkel csökkentené a gépjárművek számát. Szerintük egyre több főútvonalon kell a felületek újraelosztását megvalósítani. Véleményük szerint Pesten a Nagykörút, Budán a "budai körút" által határolt belső területen minden útvonalon legfeljebb kétszer 1 sávot szabad meghagyni (egyirányú utcában 1 sávot), az esetleges külön tömegközlekedési sávon felül - írja a Világgazdaság.

Óriási dobásra készül 2023-ban a magyar Kickstarter: ez lehet a válság ellenszere?

Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.

Újabb két közösségi kampány lett sikeres: mutatjuk, hogy melyik (x)

Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.

Jövőre ezeket az ötleteket lesz érdemes figyelni!

Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!

Zubreczki Dávid: teljesen abszurd, hogy erről végleg lemondtak a budapestiek

A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.

NAPTÁR
Tovább
2023. február 9. csütörtök
Abigél, Alex
6. hét
Február 9.
Pizza világnap
KONFERENCIA
Tovább
Digital Transformation 2023
Innovatív technologiák a hatékonyságnövelésért!
Sustainable Tech 2023
Innováció ma, zöld gazdaság holnap!
Biztosítás 2023
A tavasz meghatározó pénzügyi konferenciája március 8-án!
EZT OLVASTAD MÁR?