Európaszerte különböző útdíjfizetési rendszerekkel, s árakkal szembesülhetnek az utazók. Megnéztünk néhány országot: mi, hol, mennyi?
A fizetési díj megállapításának módja szerint megkülönböztethetőek a zónás rendszerek (általában városokban), távolságon, illetve a használat időtartamán alapuló rendszerek.
Zónás rendszer
Elsőként zónás rendszert Szingapúrban vezettek be, 1975-ben, azóta ezt a rendszert már felváltotta a jelenleg működő ERP nevű rendszer, amely elektronikus alapú, s a megtett távolság alapján kell fizetni. A mostani rendszer meglehetősen bonyolultnak tűnhet első ránézésre, mert külön díjszabás érvényes hétköznap, hétvégén, valamint napon belül különböző órákban, különböző területeken, illetve különböző járművekre.
Norvégiában több városban is fizetni kell ahhoz, hogy a belvárosba gépjárművel lehessen bejutni, az úgynevezett Toll Road System árai városonként különbözőek. Osloban 15 norvég korona, míg Stavangerben 5 norvég korona a napidíj.
Zónás alapú rendszer Londonban is található. 2003-ban, a belváros közlekedési gondjainak enyhítése érdekében (sikeresen) került bevezetésre. A díj megfizetésére akkor van szükség, ha London belvárosába szeretnénk bejutni valamilyen gépjármű segítségével, hétköznap 7 és 18:30 között. 8 fontos (3 117,6 forint) átalánydíjat kell fizetni egy napra. Az eddigi rendszer sikerén felbuzdulva, 2007 februárjától kiterjesztik a zóna határait.
Autópályák
Európa egyes autópályáin fizetni kell az út igénybevételért. Egyes helyeken ezt a hagyományos, matricás vagy kapus rendszerrel lehet megtenni, de akad olyan ország is, ahol már kiépítették az elektronikus rendszert is.
Ausztria
Az osztrák autópályákon és gyorsforgalmi utakon matricás rendszer van érvényben, egységes díjakat kell fizetni, az üzemeltető mindenütt az ASFINAG (Autobahnen- und Schnellstraßen- Finanzierungs- Aktiengesellschaft). Mivel a tehergépkocsi-forgalom egyre nagyobb mértékű, ezért Ausztriában már bevezették a megtett távolság pontos mérésén alapuló díjfizetési rendszert e járművek számára. A járművekbe egy úgynevezett OBU-t (On-board Unit, fedélzeti egység) kell beszerelni, ennek költsége 5 euró. A díjszedés mikrohullámú technológián alapszik, az itt beépített OBU-k Németországban már nem használhatóak.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Franciaország
Franciaországban összesen 13 szolgáltatóval találkozhatunk az autópályákon, és az alagutakon, de például a Szajnán való átkeléshez két hídon is fizetni kell. A szolgáltatók honlapjaikon feltüntetik a tarifákat, és egyben a különböző fizetési módokat is, hiszen már Franciaországban is lehet elektronikus fizetést választani. Némely honlapon kalkulátorral segítik az utazókat. A díjak a megtenni kívánt távolságtól függenek, így például az ESCOTA (Société des Autoroutes Estérel, Côte d'Azur, Provence, Alpes, Dél-Franciaország) hálózatán 45,5 km 6 euró, míg 192,3 km megtétele 18 euróba kerül.
Németország
A német autópályák híresek arról, hogy nincs sebességkorlátozás. Azt már kevesebben tudják, hogy a személyautókkal közlekedőknek nincs díjfizetési kötelezettségük. A tehergépjárműveknek viszont már fizetni kell, itt az OBU 300 euróba kerül, mivel GPS-en alapul a mérési technológia. A drágább készülék viszont használható Ausztria autópályáin is.
Norvégia
Norvégiában is kettős rendszer érvényesül. Egyrészt léteznek a fizetőkapuk, másrészt létezik az AutoPASS névvel illetett elektronikus díjbeszedési rendszer. Ha valaki az elektronikus rendszert választja, akkor a kényelmesebb fizetésen túl, az áthaladáskor kedvezményes díjat kell fizetnie.
Hamarosan már nem csak a szupergazdagok kiváltsága lesz: ennyibe kerül egy jegy a fapados űrutazásra
A HALO Space tervei szerint 2026-tól kezdődően kereskedelmi repüléseket indít a világűrbe.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Golovin Vlagyimir: szerencsés sorsolást kaptunk, tovább akarunk jutni a csoportból Párizsban
- Hamarosan újra kinyithat a történelmi budai gyógyfürdő
- Kiderült, mikortól lehet készpénzt felvenni a postán
- Végső búcsút vettek Tordy Gézától - képek
- Késes támadás történt Franciaországban
- Kémkedéssel gyanúsított kettős állampolgárokat vettek őrizetbe Bayreuthban – merényletre készültek