Európaszerte különböző útdíjfizetési rendszerekkel, s árakkal szembesülhetnek az utazók. Megnéztünk néhány országot: mi, hol, mennyi?
A fizetési díj megállapításának módja szerint megkülönböztethetőek a zónás rendszerek (általában városokban), távolságon, illetve a használat időtartamán alapuló rendszerek.
Zónás rendszer
Elsőként zónás rendszert Szingapúrban vezettek be, 1975-ben, azóta ezt a rendszert már felváltotta a jelenleg működő ERP nevű rendszer, amely elektronikus alapú, s a megtett távolság alapján kell fizetni. A mostani rendszer meglehetősen bonyolultnak tűnhet első ránézésre, mert külön díjszabás érvényes hétköznap, hétvégén, valamint napon belül különböző órákban, különböző területeken, illetve különböző járművekre.
Norvégiában több városban is fizetni kell ahhoz, hogy a belvárosba gépjárművel lehessen bejutni, az úgynevezett Toll Road System árai városonként különbözőek. Osloban 15 norvég korona, míg Stavangerben 5 norvég korona a napidíj.
Zónás alapú rendszer Londonban is található. 2003-ban, a belváros közlekedési gondjainak enyhítése érdekében (sikeresen) került bevezetésre. A díj megfizetésére akkor van szükség, ha London belvárosába szeretnénk bejutni valamilyen gépjármű segítségével, hétköznap 7 és 18:30 között. 8 fontos (3 117,6 forint) átalánydíjat kell fizetni egy napra. Az eddigi rendszer sikerén felbuzdulva, 2007 februárjától kiterjesztik a zóna határait.
Autópályák
Európa egyes autópályáin fizetni kell az út igénybevételért. Egyes helyeken ezt a hagyományos, matricás vagy kapus rendszerrel lehet megtenni, de akad olyan ország is, ahol már kiépítették az elektronikus rendszert is.
Ausztria
Az osztrák autópályákon és gyorsforgalmi utakon matricás rendszer van érvényben, egységes díjakat kell fizetni, az üzemeltető mindenütt az ASFINAG (Autobahnen- und Schnellstraßen- Finanzierungs- Aktiengesellschaft). Mivel a tehergépkocsi-forgalom egyre nagyobb mértékű, ezért Ausztriában már bevezették a megtett távolság pontos mérésén alapuló díjfizetési rendszert e járművek számára. A járművekbe egy úgynevezett OBU-t (On-board Unit, fedélzeti egység) kell beszerelni, ennek költsége 5 euró. A díjszedés mikrohullámú technológián alapszik, az itt beépített OBU-k Németországban már nem használhatóak.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Franciaország
Franciaországban összesen 13 szolgáltatóval találkozhatunk az autópályákon, és az alagutakon, de például a Szajnán való átkeléshez két hídon is fizetni kell. A szolgáltatók honlapjaikon feltüntetik a tarifákat, és egyben a különböző fizetési módokat is, hiszen már Franciaországban is lehet elektronikus fizetést választani. Némely honlapon kalkulátorral segítik az utazókat. A díjak a megtenni kívánt távolságtól függenek, így például az ESCOTA (Société des Autoroutes Estérel, Côte d'Azur, Provence, Alpes, Dél-Franciaország) hálózatán 45,5 km 6 euró, míg 192,3 km megtétele 18 euróba kerül.
Németország
A német autópályák híresek arról, hogy nincs sebességkorlátozás. Azt már kevesebben tudják, hogy a személyautókkal közlekedőknek nincs díjfizetési kötelezettségük. A tehergépjárműveknek viszont már fizetni kell, itt az OBU 300 euróba kerül, mivel GPS-en alapul a mérési technológia. A drágább készülék viszont használható Ausztria autópályáin is.
Norvégia
Norvégiában is kettős rendszer érvényesül. Egyrészt léteznek a fizetőkapuk, másrészt létezik az AutoPASS névvel illetett elektronikus díjbeszedési rendszer. Ha valaki az elektronikus rendszert választja, akkor a kényelmesebb fizetésen túl, az áthaladáskor kedvezményes díjat kell fizetnie.

Drasztikusan átalakul a magyar gasztronómia a klímaváltozás miatt: komoly szemléletváltás kell a hazai konyhákban.
Ha egymás mellé tennénk mind a 2800-at, az Atlanti-óceánig is eljuthatnánk; utunk során pedig tökéletesen kirajzolódna egy a magyar társadalomról szóló szubjektív látlelet.
Már csak 500 nevező kell, hogy magyar Guinness-rekord szülessen októberben! A cél továbbra is, hogy ezren rúgjanak büntetőt az Országos Tizenegyesrúgó Bajnokságon.
A művészről eddig még nem készült monográfia, ezt a hiányt pótolja az ősszel megjelenő, kétnyelvű (magyar és angol) művészeti album készül.
-
Az élelmiszer-infláció letöréséhez nem elég a 6 árharcos multi élelmiszerlánc (x)
Az élelmiszer-inflációban jelenleg gyengülés tapasztalható, amiben a multinacionális élelmiszerláncok árpolitikája is fontos szerepet játszik.
-
Tudatos döntések és kiszámíthatóság (x)
A dm döntési folyamataiban kiemelten fontos szerepe van a fenntarthatóságnak.
-
Hogyan támogatja az innováció a fenntarthatóságot? (x)
A jövő társadalma akkor lesz fenntartható, ha a tudásba fektet
- Ilyen még nem volt a Facebookon
- Hiába érkezett a mentőhelikopter: egy hét után elhunyt a megyei gólkirály
- Hihetetlen, mennyi eső jön – riasztást is kiadtak
- Új érvek a nagy stégháborúban: "Nem kell eljutni mindenhol a Balatonhoz"
- Lecsaptak Pesten a rendőrök, nem volt menekvés
- Inváziós halak tömege ugrált a Tiszában Szegednél - elképesztő videó
Agrárszektor Konferencia 2023
Sustainable World 2023
Mi lesz veled magyar élelmiszer?


