Nem mindegy milyen a tető, nagyon nem... A panelprogram kapcsán gyakorta elhangzik, hogy a hőszigetelt, új nyílászárókkal rendelkező lakásokat könnyebb eladni, ha pedig az önálló hőmennyiség-mérés is megoldott, akkor akár kétszámjegyű növekedés is elérhető a felújított lakások árában. De így van ez a családi házaknál is? Érdemes milliókat tetőre és hőszigetelésre költeni, hogy forgalomképesebbé tegyük az ingatlant?
A válasz egyértelműen nem. Csupán azért, hogy egy ingatlan könnyebben a potenciális vevők látókörébe kerüljön, nem érdemes anyagi terheket vállalva százezreket, sőt a ház állapotától függvényében, akár milliókat költeni olyan beruházásokra, melyeknek fő célja az energiaigény csökkentése.
Bizonyos feltételek mellett azonban érdemes mérlegelni a felújítás lehetőségét, ezért ismételten megkérdeztük a családi házak szegmensének gyakorlati szereplőit arról, hogy mennyiben tapasztaltak pozitív változást egy külsőleg felújított családi ház eladhatóságában, értékében.
Új tetőt milliókból: biztos, hogy megéri?
A fent említett felújítások mindegyike jelentős terhet jelent, a legnagyobb fa, amelybe a fejszéjét vághatja valaki, mégis a tetőcsere. Ez akár 2-2,5 millió forintot is felemészthet. A legrosszabb esetet az jelenti, ha ismét teljesen a nulláról kell kezdeni az építést, a költségek azonban jelentősen csökkennek, ha a régi gerendázat vagy a lécezet elbírja az új héjazatot.
A tetőhöz hozzányúlni azonban mindenképpen százezreket jelent, akkor is ha csak a palát cseréljük le cserepekre. S bár a zsindelytető az agyagcserépnél egyértelműen olcsóbb megoldást jelent, az itt megtakarított összeg a családi ház értékesítésekor megbosszulhatja majd, a vásárlók ugyanis egyértelműen a cserepet keresik.
Murányi Ákos, a Duna House vezető elemzője a Pénzcentrum kérdésére elmondta, hogy a vásárlók nem csupán, hogy a cseréptetős házakat keresik, de ebből is azokat, amelyeknél a héjazat 4-5 évnél nem öregebb. A pala és a nádtető pedig kifejezetten riasztóan hat a vásárlókra.
A nádtető esetében problémát jelenthet az állandó karbantartási igény, a nádat 5-8 évente vagy frissíteni vagy vegyszeresen kezelni kell, utóbbi esetében azonban pontosan eredeti szerepét veszti el. Emellett rágcsálók és madarak is könnyen megtelepedhetnek benne, anyagi kárt okozva a házak tulajdonosainak.
A palás, nádtetős családi házak esetében az értékesítés nehézkesnek bizonyul az egyébként is túlkínálattal küzdő piacon, ahol az energiaárak növekedése rávilágított a túlépítésre. A '80-as években és a '90-es évek elején az építtetők, mivel nem kellett számolniuk sem a már jelentőssé vált benzinköltséggel, sem az energiaárakkal, nem a család szükséglete, hanem a telek adta lehetőségek alapján készítették az építési terveket - tudhattuk meg Kováts Tibortól, a RE/MAX Magyarország vezető elemzőjétől.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A támogatási rendszer és az elmúlt évek energiaárainak megváltozása azonban ráirányította a figyelmet a házak energiaigényére és a lakótér-kihasználtság optimalizálásának szükségességére. A túlkínálatot az okozza, hogy sokan szeretnének megválni mára már kifűthetetlenné, megfizethetetlenné vált házaiktól.
Mivel valóban jelentős túlkínálattal kell szembenéznie a szegmens eladóinak, a nyomott árak mellett a felújítás bizonyos elemei, bár előnyt jelentenek, csupán az értékesíthetőséget javítják, az árakat nem növelik. A legtöbb esetben erre a sorsra jut a tetőcsere is, a befektetett forintokat nem látjuk majd viszont a vételárban.
Ebből is látszik, hogy csak az eladás kedvéért nem érdemes a tetővel bajlódni, abban az esetben viszont, ha 4-5 évig még szeretnénk az ingatlanban maradni és csak ezután szeretnénk megválni tőle, hasznot hozhat az idejében megtett lépés, bár meg így sem térül a felújításra költött összeg.
Aki azonban mindezek ellenére a tetőcsere mellett dönt, az ingatlanpiaci szakemberek szerint, jobban teszi, ha a hagyományos színek közül válogat, az extrém színeket ugyanis kerülik a vevők, mert beszűkítik a lehetőségeket. Egyre gyakrabban fordulnak azonban szakemberhez, amikor ingatlanvásárlásról van szó, akik statikai állapotfelmérésről, akár hőkamerás vizsgálatról legyen szó - mondta el a Pénzcentrumnak Demeter Tibor, a Demeter Ingatlan tulajdonosa. Műanyag vagy fa - nem ez a kérdés!
Hazánkban egyelőre a nyílászáró csere a legtöbb esetben egyet jelent a fa műanyagra cserélésével, Nyugat-Európában azonban már fordított trend érezhető. A műanyag nyílászárók itthon főként olcsóságukkal hódítanak a kellemesebb látványt nyújtó fával szemben.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








