A munkaerőhiány a magyar gazdaság egyik legégetőbb problémája: szektortól függetlenül szinte az összes cég érzi, hogy egyre nehezebb megtartania a munkavállalóit és megtalálni a megfelelő munkaerőt. Polányi Zoltánnal, az UNIQA Vállalati Üzletágért felelős igazgatósági tagjával beszélgettünk ezekről a kihívásokról. Interjú.
Polányi Zoltán: Több mint 400 alkalmazottunk van, valamint szorosan kapcsolódik a biztosítóhoz a függő ügynöki hálózatunk, mely majdnem 500 embert foglalkoztat.
Alacsony, de ez nem azt jelenti, hogy nincs szükség folyamatosan új üzletkötőkre. Az átlagéletkor a függő ügynöki hálózatunkban 57-58 év, a következő évek nagy kérdése szerintem az lesz, hogy a biztosítási szakma mennyire lehet érdekes, mennyire lesz vonzó a következő generációknak.
Ebből az aspektusból az egyik megtartó erő lehet az egészségbiztosítás, de ez önmagában természetesen nem elég. Komoly verseny van a munkaadók között a szakemberekért, nehéz kérdés, hogy mik azok az eszközök, amelyekkel valóban meg lehet győzni valakit, hogy egy adott munkahelyen dolgozzon. Azt gondolom, hogy
Azoknál a vállalatoknál, ahol már korábban bevezették ezt a szolgáltatást, sokkal tudatosabban használják a dolgozók, ezért biztosítói oldalról folyamatosan elemezzük ezen portfóliók eredményét. A vállalati egészségbiztosítási területen szerzett tapasztalataink alapján kijelenthetjük, hogy kiegészítő juttatások nélkül nehéz munkatársakat toborozni, a már bevezetett szolgáltatásokat pedig még nehezebb megszűntetni.
Természetesen igen. A különböző értékesítési csatornák különböző korú ügyfeleket vonzanak, és a különböző termékek különböző értékesítőket követelnek meg. Tíz évvel ezelőtt például még nagyon sokan kötöttek utasbiztosítást személyesen, ma már ez nem mondható el. Jelentősen nőtt azonban a személyes tanácsadás értéke a nagyobb biztosítási érték, vagy jelentősebb kárveszély esetén. Nyugdíj- vagy személybiztosításokat szinte kizárólag személyes tanácsadással értékesítünk. A biztosítási piac dinamikusan mozdult el az online megoldások irányába, de továbbra is minden értékesítési csatorna meg tudja találni a megfelelő ügyfélkört és a preferált termékeket.
Vezetői tapasztalataim szerint a fiatalok számára nagyon fontos a versenyképes munkabér, de legalább ennyire fontos, hogy milyen team-be kerülnek, mennyire vonják be őket a vállalat információáramlásába, illetve, hogy a közvetlen vezetőjük őszinte, nyitott kommunikációt folytasson velük. Összességében elmondható, hogy a mai fiatalok nem megalkuvók és nehezebben kötnek kompromisszumot.
Minden munkavállalói korosztálynak fontos ez a szolgáltatás, a fiatalok is igénybe veszik az egészségbiztosításban található szűrőprogramokat, de logikusan legnagyobb arányban a középkorú generáció használja ki. Ez a munkáltató számára is előnyös szituáció, hiszen szervezett keretek között tudja garantálni a dolgozói egészségügyi ellátását és tervezhetővé válik a munkavégzés az előre egyeztetett időpontoknak köszönhetően. Nagyon sok olyan egészségügyi szolgáltatás van, amit az UNIQA Biztosító közvetlenül a munkáltatónál tud nyújtani. Ennek keretében az egészségkamionnal helyben biztosítjuk az egészségügyi szolgáltatásokat, valamint olyan népszerű kiegészítő szolgáltatásokat is, mint a masszázs, illetve a dietetikus tanácsadás.
Az egészségbiztosítási szolgáltatásoknak két iránya lehetséges: a cash benefit programok, illetve a szolgáltatást nyújtó biztosítási termékek.
A cash benefit programok mind munkáltatói, mind biztosítói oldalról jól tervezhetőek. A kártérítési összegből a munkavállaló döntheti el, hogy milyen orvosi szolgáltatásokat vagy egyéb kiegészítő lehetőségeket vesz igénybe. Az egészségügyi szolgáltatást nyújtó biztosítások esetében a szolgáltatási csomagot mindig az adott vállalat igénye, a dolgozók korösszetétele, a fizikai és irodai dolgozók aránya, valamint a rendelkezésre álló budget határozza meg. Természetesen ennél a szolgáltatásnál nagyon fontos a szabad orvosválasztás és a professzionális call center megléte. A dinamikusan emelkedő szolgáltatói költségek miatt a vállalat és a biztosító között folyamatos kommunikációnak kell, hogy működjön az értékesítésben részt vevő partnerek segítségével, mert csak így biztosítható az elindított program fenntarthatósága és sikeressége.
Tapasztalatink szerint a kkv szektor egyre nyitottabb az egészségbiztosítási termékek megvásárlására, hiszen dolgozóik megtartása, esetleges elvesztése a vállalkozás működését veszélyeztetheti. A kkv dolgozók tapasztalataink szerint legalább annyira tudatosak, mint a multinacionális vállalatok munkatársai.
Amennyiben a munkáltató vállalati kultúrájának része az employee benefit programok elindítása, akkor ezt tudatosan keresik. Amennyiben ez nem egy bevett gyakorlat az adott vállalatnál, akkor nehezebb őket meggyőzni termékeink fontosságáról.
Nagyon fontos a dolgozók folyamatos motiváltsága, hiszen egy elégedett munkavállaló sokkal magasabb színvonalon szolgálja ki az ügyfeleket. A folyamatos kommunikáció a munkavállalókkal egy tanulási folyamat a vezetők részéről, amelyet ha jól csinálunk, a munkavállalók részéről egy idő után elvárt tevékenység lesz. Az elégedett és motivált munkavállaló a kulcsa az ügyfelek megtartásának.
(Fotók: Todoroff Lázár)
TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!
A bankszámla
mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően
bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a
pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád
valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)
Sajog, szorít, görcsöl vagy lüktet a homlok mögött, a halántékon vagy a tarkótájon? Az emberek...
Meglepő, hogy a csapatnak is van érzelmi intelligenciája, ugye? Pedig bizony van. De hogy pontosan...
2020. év augusztusában írtunk egy cikket: „Mérlegképes könyvelő szeretnék lenni!” címmel...
Ha meg kellene röviden fogalmazni, mi a legfontosabb, amit megtanultam eddigi karrierem során (közgazdászi...
2020-12-21 00:05 "„Ahogy a visszajelzéseknek, úgy az érdemek elismerésének is nagy szerepe van...
2016-ban az egyik kereskedelmi tévé híradójában látta meg először a Liferay cég vezetése...
Nem tudom, minek kapcsán, talán ilyesmiről álmodtam (?), arra ébredtem, hogy valahogy néha felületesen...