Mind a narancslé, mind pedig az almalé kapcsán jelentős drágulás észlelhető az utóbbi hetekben-hónapokban a boltok polcain.
A recesszióból való kilábalással egyidőben növekedni fog a munkaerő iránt kereslet, így várhatóan a foglalkoztatás 2024-ben enyhén bővülhet majd. A munkaerőpiac továbbra is feszes, a gyorsuló gazdaság és magas foglalkoztatás ellenére minden ágazatot érintő munkaerőhiányra számíthatunk idén is.
2024 azonban bőven tartogat további kihívásokat is, ismert és új munkaerőpiaci trendek formájában. A magyar munkaerőt is a bér mozgatja leginkább, ezért természetesen kiemelten fontos, hogy a vállalatok növelni tudják a bérszínvonalat. Előrejelzések szerint a hazai bérfejlesztések átlaga 2024-ben 5-7% környékén várható.
Egyre népszerűbb a hibrid munkavégzés
A hazai munkaerőpiac másik meghatározó eleme a távmunka iránti igény, ezért szintén rendkívül fontos, hogy a vállalatok erre megfelelő válaszokat adjanak és elsősorban a teljesítmény és a ne a jelenlét számítson, mivel a hibrid munkavégzés már a modern munkakultúra része. A vállalatok sikere a munkavállalókon múlik, ezért is fontos, hogy a vállalkozások a lehető leghatékonyabban toborozzanak, gyors és egyszerű jelentkezési és kiválasztási folyamatot biztosítsanak. Katkics Attila, HR szakember szerint a legcélravezetőbb toborzáshoz több eszköz egyidejű alkalmazása szükséges.
A munkaerőhiány egy összetett probléma, tüneti kezeléssel érdemi javulást nem lehet elérni. Már csak demográfiai alapon is évente 1%-ot csökken a munkaerőbázis, éppen ezért is szükséges minden szereplő együttes, egyirányú működése. Összességében elmondható, hogy a meglévő munkaerőpiaci tartalék aktivizálásához strukturált foglalkoztatáspolitikai eszközök alkalmazása szükséges. A bérszínvonal emelésével, a munkaerő külföldre vándorlásának lassítása, a hazatérés politikájának, vonzerejének megteremtése mindenképpen szükséges. Gazdaságpolitikai prioritásokból adódóan harmadik országos munkaerőre hazánkban is szükség van, így a foglalkoztatást érintő bürokrácia csökkentése és az integráció elősegítése is égető feladat
– mutatott rá a szakember.
Színre lép a Z-generáció
Soha nem dolgozott még annyi generáció együtt, mint napjainkban, ezért a vállalatoknak saját sikerük érdekében meg kell tanulniuk a többgenerációs munkaközösségeket kezelni. 2024-ben egyre növekszik a Z-generációs fiatalok száma a munkaerőpiacon, miközben az Y- generáció tagjai egyre gyakrabban töltenek be vezetői és menedzsment pozíciókat. A HR szakemberek számára ez is kihívást jelent, hiszen kezelniük kell a fiatal munkavállalók eltérő munkakultúrával kapcsolatos elvárásait. Ezek a várakozások gyakran magukban foglalják a jobb munka-magánélet egyensúly iránti igényt, folyamatos oktatást és készségfejlesztést, valamint a sokszínűség, inkluzivitás és fenntarthatóság iránti nagyobb hangsúlyt.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Mindezek mellett egyre nagyobb szerepet kap a kulcsemberek megtartása is: felértékelődött a szervezeti kultúra, a belső kommunikáció, a hiteles munkáltatói márka, a munka-magánélet egyensúlya, a lelki egészség biztosításának fontossága, de egyértelműen látszik az igény a személyre szabott motiváció iránt is. Katkics Attila szerint 2024-ben, munkáltatói oldalon előtérbe kerül majd a munkavállalók alkalmazkodóképességének fontossága, munkavállalói oldalon pedig egyértelmű trend a bevonás, bevonódás iránti igény, mely egyértelműen növelni képes a munkavállalói elköteleződést.
A vállalatok egyre inkább olyan munkavállalókat keresnek, akik képesek alkalmazkodni, új készségeket elsajátítani és jártasak a technológiai eszközökben
– mutatott rá a szakember.
Felmérést készít a Pénzcentrum!
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
-
Lakásbiztosítás: milyen kár ellen véded az otthonod?
A kutatásunkban arra keressük a választ, hogy az olvasóink pénzügyileg hogyan készülnek fel az ingatlanukat érintő káreseményre.