A tegnapi napon került megrendezésre a II. e-money symposium, amelynek, mint azt neve is mutatja, központi témáját az elektronikus-, mobilfizetési rendszerek képezték. Ezen témakörből szeretnénk néhány fontosabb mondanivalót kiemelni jelenlegi összeállításunkban.
E-útdíj
Kovács László, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium megbízottjaként az elektronikus útdíjfizetés evolúciójáról szóló előadásában kiemelte mind a kapus, mind pedig a matricás rendszer előnyeit, hátrányait. A hazánkban 1996 és 2004 között jelenlévő kapus rendszer ugyan használatarányos fizetést tett lehetővé, azonban drága megoldásnak bizonyult, ráadásul a kapuk véges áteresztőképessége miatt lassú áthaladást is eredményezett. Ugyanakkor a rendszer működése révén a bliccelés esélye rendkívül csekély volt ebben a modellben.
A másik - jelenleg is üzemelő - rendszer a matricahasználaton alapul, igaz ez, mint azt több előadó is kiemelte, technikailag várhatóan változni fog. Kovács szerint a legnagyobb problémát ezzel a rendszerrel kapcsolatosan az jelenti, hogy a hálózat növekedésével a fajlagos díjbevétel még emelkedő díjszint mellett is csökkenő tendenciát mutat. Amennyiben a 2000. évben 100 százalékosnak tekintjük a fajlagos díjbevételt, abban az esetben 2008-ra az már 60 százalék alá esik.
Emellett felróható az átalánydíjas rendszernek, hogy mivel nem a használattal arányos fizetést tesz lehetővé. Vagyis az eseti, rövid szakaszokat használók számára drágább az utazás, mint azok számára, akik hosszabb szakaszokat, illetve rendszeresen használnak. Ráadásul az alábbi táblázatban a díjbevétel-szorzó és a fajlagis díjbevétel-szorzójának eltéréséből látszik, hogy, mint arra Kovács is felhívta a figyelmet, a személyautóknak kell megfizetni a teherautók terheit.
Az útdíjakhoz kapcsolódó szabályozással kapcsolatos uniós törekvés az egységes rendszer előállítása. Azonban jelenleg a vonatkozó irányelvek külön szabályozást állapítanak meg az egyes rendszerekre. Amennyiben ugyanis használatarányos díjfizetési rendszer esetében a díjszedés lehet használatarányos, átalánydíjas rendszerben azonban napi maximum 11 eurót lehet elkérni a D4-es kategóriában.
Ennek kapcsán a minisztériumi megbízott kiemelte, hogy az elektronikus útdíjfizetési rendszer bevezetésével épp a matricás rendszer hiányosságainak kiküszöbölését remélik, igaz a rendszer egyelőre a D2-D4 kategóriában kerül majd bevezetésre, vagyis a személyautókat egyelőre nem érinti.
Az elektronikus fizetések
Vilmos András, a SafePay Systems ügyvezető igazgatójának kategorizálása szerint pár év múlva már elérhetővé válnak a kis értékű és közeli elektronikus tranzakciók is. A lassú terjedés okaként az ügyvezető egyrészt az alacsony internet-penetrációt, illetve a mentalitásban rejlő különbségeket jelölte meg.
Az ügyvezető az állam elektronikus fizetési rendszerben betöltött többrétű szerepére is rávilágított. Az állam amellett, hogy kereskedelmi partnerként is megjelenik, a hatósági oldalt is képviseli. Amennyiben sikeresen bevezetésre kerül a közigazgatási szférában is az elektronikus fizetés, az mindenképpen motiváló erővel bírna mind a kereskedelmi, mind pedig a felhasználói szférára.
Mobilos fizetés márpedig létezik
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Olvasóink közül nagyon sokan volnának képesek kapásból felsorolni néhány olyan lehetőséget, amely a mobilos fizetésre ad lehetőséget. Egyet ezek közül a konferencián külön előadás keretében is bemutattak, ez azonban plakátokról már ismerős lehet.
A lottóról van itt szó, s nem is véletlenül, mivel Schubert Béla, a Szerencsejáték Zrt. informatikai igazgatójának elmondása alapján az SMS-lottó egyértelmű sikertörténetnek tekinthető. Emellett azonban nem szabad elfeledkezni az internet adta lehetőségekről sem.
Ami a Szerencsejáték Zrt. jövőbeli terveit illeti, 2008-ban tervezik az új tippmix-rendszer bevezetését az interneten, cél, hogy akár SMS-ben a focipályáról is meg lehessen tenni a téteket például arra, hogy ki lövi a következő gólt. 2008-2009 táján pedig bevezetésre kerület az önálló internetes fogadási rendszer is.
Felvetődött egy igen érdekes kérdés a konferencián a számlaadási kötelezettséggel kapcsolatosan. Schubert Béla elmondása szerint amennyiben regisztrált játékosról van szó, igény esetén jelenleg postai úton küldik ki a számlát, ez azonban az elektronikus számlával kapcsolatos szabályozási környezet módosulásával változhat.
Emellett már autópálya-matricát is lehet mobiltelefonon keresztül vásárolni, most már mindhárom szolgáltatón keresztül. A három operátor vezérigazgatója között lezajlott kerekasztal beszélgetésen pedig saját bevallásuk szerint a társaságok együttműködésének kiemelkedő szerepe van abban, hogy jövőre már nem kell ragasztgatni a matricát.
Az operátorok keretrendszere révén pedig a már jelenleg is megvásárolható termékek és szolgáltatások mellet egyre több területen várhatjuk majd, hogy elég lesz telefonunkhoz nyúlni, ha fizetni akarunk.

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Meghívó (x)
XXVII. közgyűlését tartja az MGYOSZ
Portfolio Gen Z Fest 2025


