25 °C Budapest

Fizess mobillal !

Pénzcentrum
2005. november 25. 06:20

Új trend hódít a japánoknál, ugyanis az első számú mobilszolgáltató, a DoCoMo tavaly nyáron elkezdte árulni a FeliCa márkanevű telefonokat. Ezek úgy működnek, mint valami elektronikus pénztárca. Fizetéskor a tulajdonosnak nincs más dolga, mint hogy beírja titkos kódját és elhúzza telefonját egy leolvasó előtt, s máris kiegyenlítette a számlát.

Új trend hódít a japánoknál, ugyanis az első számú mobilszolgáltató, a DoCoMo tavaly nyáron elkezdte árulni a FeliCa márkanevű telefonokat. Ezek úgy működnek, mint valami elektronikus pénztárca. Fizetéskor a tulajdonosnak nincs más dolga, mint hogy beírja titkos kódját és elhúzza telefonját egy leolvasó előtt, s máris kiegyenlítette a számlát.
A rendszer lelke a készülékben rejtőző, a Sony által kifejlesztett integrált áramkör, s a japán óriáscégé a FeliCa márkanév is. A chip a DoCoMo hálózatát használva elektronikus úton tölt fel pénzzel a telefont, fizetéskor pedig ugyanígy terheli meg a tulajdonos bankszámláját.
Az új szolgáltatás gyorsan népszerűvé vált a japánok körében: a DoCoMo 50 millió előfizetője között már több mint 4 millió FeliCa-tulajdonost tartanak nyilván. Az elfogadóhelyek száma is rohamtempóban nő: árukiadó automatáktól vendéglőkön és gyógyszertárakon át könyvesboltokig vagy 20 ezer vásárlóhelyen fogadják el a mobilos fizetést. Idén ősszel azonban színre lépett a második legnagyobb szolgáltató a KDDI is, aki ugyancsak a Sony-féle FeliCa rendszerrel dolgozik.
Azonban a telefonpénztárcák  ma még csak kisebb értékű vásárlásokra használhatók, az Edy nevű fizetési rendszer tranzakcióinak átlagértéke alig haladja meg a 600 jent (kb. 1100 Ft). Ám a DoCoMo már dolgozik azon, hogy a hitelkártya-kibocsátókat is bevonja a mobilos fizetésbe.
Európát mindenesetre nem fenyegeti, hogy lerohanja az új technológia, ugyanis a kontinens mobilszolgáltatói nemigen törik magukat a mobilos fizetés meghonosításáért. Eddigi próbálkozásai sorra kudarcba fulladtak. A sikertelenség okai abban keresendők, hogy a japánokkal ellentétben a gazdag európai országokban már széles körben elterjedt a hitelkártya (évente és fejenként 2000 dollárnál is többet vásárolnak kártyával), valamint az európai távközlési ipar vertikálisan nem annyira integrált mint a japán.
A DoCoMo a készülék- és hálózatüzlet minden elemét uralja, míg Európában a szolgáltatók általános ipari szabványok alapján építik ki technológiájukat. Ezért az új szolgáltatások bevezetéséhez széleskörű ipari kapcsolatokat kell kialakítani, így évekig is eltarthat, amíg az új technológiát alkalmazni lehet telefonokban és a hálózatokban.

Különbség van még az európai és a japán üzleti modell között is. Európában a mobiltelefon-társaságok fölözik le a haszon nagy részét, nem pedig a tartalomszolgáltatók. Japánban azonban a DoCoMo mobilinternetes szolgáltatása azért is lehet sikeres, mert hagyja, hogy a tartalomszolgáltatók is részesedjenek a bevételekből. Ezáltal a nagy globális szolgáltatók már belekóstoltak a mobilos lehetőségekbe, és a következő években dől majd el, hogy rá tudják-e kényszeríteni a japán modellt az európai telefontársaságokra.

(forrás: HVG)

Ez lenne a megoldás a magyarok borzasztó egészségi állapotára? Kevesen ismerik ezt a trükköt

A kutatók szerint az egyik ok, amiért az adakozás javíthatja a fizikai egészséget az az, hogy segít csökkenteni a stresszt és a feszültséget.

Így győzheted le a tomboló inflációt: rengeteg magyar keresi szét magát ezzel a módszerrel

Egy vállalat sikeressége mérettől függetlenül több dolgon múlhat, azonban a sikeres marketing igazán erőssé teheti azt, válság esetén is.

Ez lenne a siker kulcsa? Sok magyar még mindig alábecsüli ezt az eszközt

Ezt mindenképp tudnod kell, mielőtt belevágsz egy start-up finanszírozásába, kezdő vállalkozóként.

Csendes gyilkos pusztítja tömegével a magyarokat: sok apróságon múlhat, megúszod-e

A magyar felnőttek mintegy 60 százaléka fél attól, hogy élete során rosszindulatú daganatot diagnosztizálnak nála.

NAPTÁR
Tovább
2022. augusztus 10. szerda
Lőrinc
32. hét
Augusztus 10.
Lusta nap
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?