Fizess mobillal !

Pénzcentrum
2005. november 25. 06:20

Új trend hódít a japánoknál, ugyanis az első számú mobilszolgáltató, a DoCoMo tavaly nyáron elkezdte árulni a FeliCa márkanevű telefonokat. Ezek úgy működnek, mint valami elektronikus pénztárca. Fizetéskor a tulajdonosnak nincs más dolga, mint hogy beírja titkos kódját és elhúzza telefonját egy leolvasó előtt, s máris kiegyenlítette a számlát.

Új trend hódít a japánoknál, ugyanis az első számú mobilszolgáltató, a DoCoMo tavaly nyáron elkezdte árulni a FeliCa márkanevű telefonokat. Ezek úgy működnek, mint valami elektronikus pénztárca. Fizetéskor a tulajdonosnak nincs más dolga, mint hogy beírja titkos kódját és elhúzza telefonját egy leolvasó előtt, s máris kiegyenlítette a számlát.
A rendszer lelke a készülékben rejtőző, a Sony által kifejlesztett integrált áramkör, s a japán óriáscégé a FeliCa márkanév is. A chip a DoCoMo hálózatát használva elektronikus úton tölt fel pénzzel a telefont, fizetéskor pedig ugyanígy terheli meg a tulajdonos bankszámláját.
Az új szolgáltatás gyorsan népszerűvé vált a japánok körében: a DoCoMo 50 millió előfizetője között már több mint 4 millió FeliCa-tulajdonost tartanak nyilván. Az elfogadóhelyek száma is rohamtempóban nő: árukiadó automatáktól vendéglőkön és gyógyszertárakon át könyvesboltokig vagy 20 ezer vásárlóhelyen fogadják el a mobilos fizetést. Idén ősszel azonban színre lépett a második legnagyobb szolgáltató a KDDI is, aki ugyancsak a Sony-féle FeliCa rendszerrel dolgozik.
Azonban a telefonpénztárcák  ma még csak kisebb értékű vásárlásokra használhatók, az Edy nevű fizetési rendszer tranzakcióinak átlagértéke alig haladja meg a 600 jent (kb. 1100 Ft). Ám a DoCoMo már dolgozik azon, hogy a hitelkártya-kibocsátókat is bevonja a mobilos fizetésbe.
Európát mindenesetre nem fenyegeti, hogy lerohanja az új technológia, ugyanis a kontinens mobilszolgáltatói nemigen törik magukat a mobilos fizetés meghonosításáért. Eddigi próbálkozásai sorra kudarcba fulladtak. A sikertelenség okai abban keresendők, hogy a japánokkal ellentétben a gazdag európai országokban már széles körben elterjedt a hitelkártya (évente és fejenként 2000 dollárnál is többet vásárolnak kártyával), valamint az európai távközlési ipar vertikálisan nem annyira integrált mint a japán.
A DoCoMo a készülék- és hálózatüzlet minden elemét uralja, míg Európában a szolgáltatók általános ipari szabványok alapján építik ki technológiájukat. Ezért az új szolgáltatások bevezetéséhez széleskörű ipari kapcsolatokat kell kialakítani, így évekig is eltarthat, amíg az új technológiát alkalmazni lehet telefonokban és a hálózatokban.

Különbség van még az európai és a japán üzleti modell között is. Európában a mobiltelefon-társaságok fölözik le a haszon nagy részét, nem pedig a tartalomszolgáltatók. Japánban azonban a DoCoMo mobilinternetes szolgáltatása azért is lehet sikeres, mert hagyja, hogy a tartalomszolgáltatók is részesedjenek a bevételekből. Ezáltal a nagy globális szolgáltatók már belekóstoltak a mobilos lehetőségekbe, és a következő években dől majd el, hogy rá tudják-e kényszeríteni a japán modellt az európai telefontársaságokra.

(forrás: HVG)

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Óriásit húzott a magyar Kickstarter: ilyen lehetőség kevés alkalommal lesz 2024-ben, most bárki élhet vele

Ahogy Jeff Bezos, az Amazon alapítója híres mondása is szól: "A márkád az, amit az emberek mondanak rólad, amikor nem vagy ott.”

KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem