13 °C Budapest

Fizess mobillal !

Pénzcentrum
2005. november 25. 06:20

Új trend hódít a japánoknál, ugyanis az első számú mobilszolgáltató, a DoCoMo tavaly nyáron elkezdte árulni a FeliCa márkanevű telefonokat. Ezek úgy működnek, mint valami elektronikus pénztárca. Fizetéskor a tulajdonosnak nincs más dolga, mint hogy beírja titkos kódját és elhúzza telefonját egy leolvasó előtt, s máris kiegyenlítette a számlát.

Új trend hódít a japánoknál, ugyanis az első számú mobilszolgáltató, a DoCoMo tavaly nyáron elkezdte árulni a FeliCa márkanevű telefonokat. Ezek úgy működnek, mint valami elektronikus pénztárca. Fizetéskor a tulajdonosnak nincs más dolga, mint hogy beírja titkos kódját és elhúzza telefonját egy leolvasó előtt, s máris kiegyenlítette a számlát.
A rendszer lelke a készülékben rejtőző, a Sony által kifejlesztett integrált áramkör, s a japán óriáscégé a FeliCa márkanév is. A chip a DoCoMo hálózatát használva elektronikus úton tölt fel pénzzel a telefont, fizetéskor pedig ugyanígy terheli meg a tulajdonos bankszámláját.
Az új szolgáltatás gyorsan népszerűvé vált a japánok körében: a DoCoMo 50 millió előfizetője között már több mint 4 millió FeliCa-tulajdonost tartanak nyilván. Az elfogadóhelyek száma is rohamtempóban nő: árukiadó automatáktól vendéglőkön és gyógyszertárakon át könyvesboltokig vagy 20 ezer vásárlóhelyen fogadják el a mobilos fizetést. Idén ősszel azonban színre lépett a második legnagyobb szolgáltató a KDDI is, aki ugyancsak a Sony-féle FeliCa rendszerrel dolgozik.
Azonban a telefonpénztárcák  ma még csak kisebb értékű vásárlásokra használhatók, az Edy nevű fizetési rendszer tranzakcióinak átlagértéke alig haladja meg a 600 jent (kb. 1100 Ft). Ám a DoCoMo már dolgozik azon, hogy a hitelkártya-kibocsátókat is bevonja a mobilos fizetésbe.
Európát mindenesetre nem fenyegeti, hogy lerohanja az új technológia, ugyanis a kontinens mobilszolgáltatói nemigen törik magukat a mobilos fizetés meghonosításáért. Eddigi próbálkozásai sorra kudarcba fulladtak. A sikertelenség okai abban keresendők, hogy a japánokkal ellentétben a gazdag európai országokban már széles körben elterjedt a hitelkártya (évente és fejenként 2000 dollárnál is többet vásárolnak kártyával), valamint az európai távközlési ipar vertikálisan nem annyira integrált mint a japán.
A DoCoMo a készülék- és hálózatüzlet minden elemét uralja, míg Európában a szolgáltatók általános ipari szabványok alapján építik ki technológiájukat. Ezért az új szolgáltatások bevezetéséhez széleskörű ipari kapcsolatokat kell kialakítani, így évekig is eltarthat, amíg az új technológiát alkalmazni lehet telefonokban és a hálózatokban.

Különbség van még az európai és a japán üzleti modell között is. Európában a mobiltelefon-társaságok fölözik le a haszon nagy részét, nem pedig a tartalomszolgáltatók. Japánban azonban a DoCoMo mobilinternetes szolgáltatása azért is lehet sikeres, mert hagyja, hogy a tartalomszolgáltatók is részesedjenek a bevételekből. Ezáltal a nagy globális szolgáltatók már belekóstoltak a mobilos lehetőségekbe, és a következő években dől majd el, hogy rá tudják-e kényszeríteni a japán modellt az európai telefontársaságokra.

(forrás: HVG)

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem