A sorsolás Donald Trump részvétele miatt erőteljes politikai színezetet kap, ami sokak szerint veszélyezteti a FIFA politikai semlegességét.
Legendás autómárka húzhatja le a rolót végleg: óriási a baj, mi lesz azokkal, akik ilyet vettek?
A Chrysler, az amerikai autóipar egykori óriása, mára súlyos válságba került, mindössze egyetlen modellel a kínálatában, amelyet Kanadában gyártanak. A márka jövője bizonytalan, mivel a Stellantis új vezetése komoly döntések előtt áll, és akár a legendás név megszüntetése is felmerülhet.
A Chrysler egykor az amerikai autóipar óriása volt, mára viszont a vállalat visszaesett, csupán árnyéka önmagának – egy háttérbe szorult szereplő, amely lélegeztetőgépen van, és amelynek jövője is kétséges lehet.
Az elmúlt 25 évben a Chrysler három különböző külföldi autógyártó tulajdonába került, csődöt jelentett, és története során másodszor is szövetségi mentőcsomagot kapott. Mára mindössze egyetlen autót gyártanak Chrysler név alatt, ami ráadásul egy Kanadában készült egyterű.
Bár a Chrysler találta fel az egyterű kategóriát, ez évtizedekkel ezelőtt történt. Az akkor zseniális dizájn- és kivitelkoncepciót az amerikai vásárlók már rég elutasították, előnyben részesítve a robusztusabb SUV-kat, ha gyerekeket vagy egyéb nagy csomagokat kell szállítani.
A jelenleg is gyártott egyterűjük, a Pacifica, éppúgy szenved, mint a Stellantis többi amerikai modellje. A Pacifica amerikai eladásai 21%-kal csökkentek az év első kilenc hónapjában, a harmadik negyedévben pedig 44%-kal, miközben az amerikai autópiac általános eladási üteme emelkedett.
A Stellantis problémái ahhoz vezettek, hogy a cég vezérigazgatója, Carlos Tavares, távozott a héten, és most új vezetőt keresnek, aki választ adhat a kihívásokra.
Az ikonikus Chrysler márka megszüntetése akár az egyik lehetséges megoldás is lehet, hiszen egyes szakértők megkérdőjelezik, hogy van-e még létjogosultsága a Chryslernek a vállalat három másik észak-amerikai márkája – Jeep, Dodge és Ram – mellett.
A szakértők szerint a Chrysler márka fenntartása, amely valaha a cég szíve volt, ma már kevésbé fontos, mint az erőforrások megőrzése és a vásárlók igényeinek kielégítése. „Négy márkával rendelkeznek, de nincs elég modell, hogy mindegyiket életben tartsák” – mondta Ivan Drury, az Edmunds elemzési igazgatója. „Egyetlen modellre redukálódtak egy olyan szegmensben, ami alig tartja magát. Nincs élet ebben a márkában.”
Bár a Stellantis szóvivői ragaszkodnak ahhoz, hogy a Chrysler nem tűnik el, más szakértők szerint a márka legjobb esetben is válságban van, és a vállalat jelenlegi problémái miatt lehet, hogy nem is marad fenn. „Úgy gondolom, hogy a jövőben konszolidáció várható” – mondta Erin Keating, a Cox Automotive vezető elemzője.
Júliusban Tavares azt mondta, hogy a cég megfontolja bármely alvállalat leépítését, amely nem nyereséges. „Ha egy márka nem hoz profitot, akkor döntéseket kell hozni” – nyilatkozta a Bloombergnek, hozzátéve, hogy „nincs tabu”. Akkor azonban még azt mondta, hogy a márkák „egyelőre” mind nyereségesek.
Tavares távozásával a Chrysler sorsa az új vezetőtől függ majd, aki átveszi a Stellantis irányítását. A Pacificát a kanadai Windsorban, Detroittól nem messze, a Stellantis üzemében gyártják. Ugyanakkor, mivel Kanadában készül, hamarosan egy 25%-os vám alá eshet, amelyet Donald Trump megválasztott elnök minden kanadai importra bevezetni tervezett. Ez megfizethetetlenné teheti a vásárlók számára, vagy veszteségessé a Stellantis számára, ha átvállalja a vám költségét, amire azonban kevés az esély. Amikor a CNN a vállalat jövőbeli terveiről érdeklődött, a cég erősebb ígéretet tett a Chrysler jövőjére vonatkozóan, kijelentve, hogy világszerte mind a 14 márkájának „10 éves időablaka van, hogy fenntartható és nyereséges üzleti modellt építsen ki”. Hozzátették azonban, hogy „az ingadozó piacok és átmeneti helyzetek ingadozásokat okozhatnak.”
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A Chrysler járművekre vonatkozó terveiről a cég közölte, hogy 2026-ra egy teljesen elektromos Pacificát, 2025-re pedig egy alacsonyabb árú minivan, a Voyager új verzióját tervezi bemutatni.
A CNN azt írja, a Chrysler fenntartásának költségei közé tartozik a szűkös marketingforrások megosztása az egészségesebb márkákkal, miközben a megszüntetésének viszonylag kevés hátránya van. Amikor korábban a Pontiac, az Oldsmobile és a Plymouth márkákat megszüntették, az autógyártóknak ki kellett vásárolniuk a márkakereskedéseiket. Ez azonban nem lenne probléma a Chrysler esetében, mivel gyakorlatilag minden Chrysler-kereskedés Jeep, Ram és Dodge modelleket is árul. „Nem veszítenek sokat, ha a Chrysler márkát beolvasztják a Dodge és a Jeep közé” – mondta Keating.
Kevin Farrish, a Stellantis amerikai kereskedőtanácsának vezetője szerint látott terveket Chrysler járművekkel kapcsolatban, de ezeket nem oszthatja meg nyilvánosan. „Semmiképp sem az az egyetlen egyterű a végleges terv” – mondta. „Tudom, hogy a Chrysler más termékeken dolgozik.”
Farrish korábban élesen kritizálta a Stellantis stratégiáját, és nyílt levelet írt az év elején, amely szerepet játszott Tavares távozásában. Elégedettségének adott hangot a cég azon lépései miatt, amelyek a kereskedők panasza nyomán történtek, például a 2025-ös modellek árcsökkentése, amikor azok megérkeztek a kereskedésekbe, és ösztönzők bevezetése a régebbi modellek készleteinek mozgatására. „Ma versenyképesen árazottak vagyunk. Ez jelentős változás volt, amelyet a mi kérésünkre tettek” – mondta. „Ez nem old meg mindent egyik napról a másikra, de helyes lépés volt a helyzet javítására.”
A Stellantis egyik gondja, hogy járművei túl drágává váltak hagyományos vásárlóik számára. 2023 negyedik negyedévében az Egyesült Államokban értékesített Stellantis-járművek átlagára 58 000 dollár volt, messze a legmagasabb az iparágban az Edmunds adatai szerint. Bár azóta csökkent az átlagár, 2023 harmadik negyedévében még mindig az iparág második legmagasabb átlagárával rendelkezett, alig 55 000 dollár alatt, csak a Ford Motor mögött, beleértve annak luxusmárkáját, a Lincolnt.
Doug Ostermann, a Stellantis pénzügyi igazgatója szerdán elismerte, hogy a cég túl sokáig várt az árcsökkentéssel, de az elmúlt két hónap csökkentései elkezdték helyrehozni a problémát. Miközben ez segített pótolni a piaci részesedés egy részét, Ostermann szerint önmagában nem old meg mindent. „A piaci részesedés csökkenésének nagy része egyszerűen az, hogy nem vagyunk jelen néhány kulcsfontosságú, lehetőségekkel teli szegmensben” – mondta a befektetőknek, különösen kiemelve az alacsonyabb árú belépő szintű SUV-k hiányát.
Az Ostermann által említett új járművek azonban nem Chrysler-modellek lesznek. A Chryslernek 2009-es csődje óta nem volt saját SUV-ja, amikor megszüntették az Aspen gyártását. Ostermann nem mondott semmit kifejezetten a Chrysler jövőjéről. De külső megfigyelők továbbra is megkérdőjelezik az ikonikus márka kilátásait.
„Gyanítom, hogy a márkák és a modellválaszték felülvizsgálata az egyik első lépés lesz, amit az új (Stellantis) vezérigazgató megtesz” – mondta Jeff Schuster, a GlobalData globális autóipari kutatási alelnöke. „Ha nem tervezik újratölteni a Chrysler kínálatát, akkor a konszolidáció megfontolandó. Ez valószínűleg az egyik kezdeti lépés.”
Őrült terepjárót készül piacra dobni a Mercedes: a magyar elit kedvence lehet az új csúcs G-osztály?
A Mercedes-Benz bemutatta az első képeket az új G-osztály Cabrioletről, amely közel tíz év után hozza vissza a legendás terepjáró nyitott változatát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Megindult az MBH Bank részvények igénylése (x)
A lakossági befektetőket egyszerű folyamat és árkedvezmény is várja a bank részvényigénylésében.
-
Megéri-e a KKV-nak napelembe fektetnie? (x)
Energiaválság és kiszámíthatatlan költségek
-
Szigetüzem egyszerűen: megbízható Pramac megoldások (x)
A stabil energiaellátás ma már nem luxus, hanem alapfeltétel – legyen szó otthonról, vállalkozásról vagy mezőgazdasági telepről.








