2500 munkahely létesül 2018-ig a magyar városban.
Ez most komoly? 40 százalékkal is visszaeshet az autógyártás a koronavírus miatt
Egyelőre nem számítunk a kereslet hirtelen növekedésére, idén akár 20-40 százalékkal is visszaeshet az európai gépkocsigyártás 2019-hez képest. Ezt a visszaesést valószínűleg nem lehet behozni jövőre sem, legfeljebb néhány év múlva normalizálódhat a kereslet - jelentette ki Alexander Brenner. A Roland Berger autóipari szakértőjével többek között a német autószektor jelenlegi helyzetéről, jövőjéről, a koronavírus-járvány okozta kihívásokról, buktatókról és lehetőségekről beszélgetett a Portfolio.
Véleménye szerint a német autóiparnak legkésőbb mikor kell újraindítania a termelését, hogy elkerülhetőek legyenek a súlyos társadalmi, gazdasági károk?
A kormány, az iparág és a lakosság jelenleg mindent megtesz a COVID-19 miatt fennálló egészségügyi válsághelyzet kezelésére. Kényes az egyensúly a járványból eredő társadalmi és gazdasági károk és a termelésleállás miatti gazdasági károk között. Feltételezve az összes szükséges állami támogatás, köztük a finanszírozás rendelkezésre állását, meggyőződésünk, hogy most a termelés és az ellátási lánc újraindítási időpontjának a meghatározása a legfontosabb következő lépés, különös tekintettel az értékesítés, azon belül az új gépkocsik iránti kereslet ösztönzésére.
Tételezzük fel, hogy V-alakú válság lesz, és júniusra megszűnik minden korlátozás. Ebben az esetben milyen gyorsan tudnának helyreállni a termelési kapacitások?
Az új járművek gyártásának teljes értékláncát figyelembe véve sajnos a jelenlegi előrejelzés szerint a válság inkább U-alakú lesz. A legrosszabb forgatókönyv egy erősen ellaposodó L-görbe. Az elmúlt hetek tapasztalatai alapján sokkal kisebb a valószínűsége az optimális V-alakú válságnak.
A német autóipar termelése visszaállhat arra a szintre, ahol a koronavírus megjelenése előtt volt? Amennyiben igen, ez mikorra várható?
Hosszabb távon látunk lehetőséget a 2019-es szint elérésére. Ez azonban csak 2021 után, azaz középtávon várható. A visszaállás előfeltétele, hogy sikerül ösztönözni az új gépkocsik iránti keresletet.
Elképzelhetőnek tartja, hogy a németországi felesleges gyártókapacitások kihasználása, a munkahelyek megmentése érdekében elkezdik átsúlyozni a nagy autógyártók termelésüket azokból az országokból, ahol most jóval olcsóbban tudnak termelni?
Nagy a valószínűsége annak, hogy az iparág egésze elgondolkodik majd azon, hogy a globális beszállítás és termelés helyett "glokális" beszállításra és termelésre álljon át. Ez azonban minden szereplőre igaz, az alapanyag-beszállítóktól az autógyártókig. Nem látjuk, hogy a német autógyártók kifejezetten arra készülnének, hogy más európai országokból Németországba helyezzék át a termelést.
Ön szerint várhatóak tömeges csődök a német autóiparban?
Egyelőre arra számítunk, hogy a koronavírus-válság előtt jól teljesítő iparági szereplők képesek lesznek kezelni a krízishelyzetet a pénzügyi segítségnek köszönhetően. Nem tudjuk kizárni azonban a lehetőségét annak, hogy egyes korábban küszködő vállalatok csődbe mennek. A túlélés esélye nagy mértékben függ az adott cég likviditásától, amelyben jelentős eltérések vannak a beszállítók, az autógyártók és például a gépkocsi-kereskedők között.
Kik lehetnek a kialakult helyzetnek a nagy nyertesei és vesztesei az iparágban?
A nyertesek valószínűleg azok közül az erős likviditással rendelkező szereplők közül kerülnek majd ki, amelyek egyrészt meg tudják őrizni erős pozíciójukat a visszaesés idején, másrészt esetleg ki tudják használni a piaci konszolidációban rejlő lehetőségeket. A vesztesek pedig azok a már említett vállalatok lesznek, amelyek már a koronavírus-válság előtt is nehézségekkel küzdöttek.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 6 százalékos THM-el, és havi 106 085 forintos törlesztővel fel lehet venni a Raiffeisen Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,42% a THM; a K&H Banknál 6,43%; az Erste Banknál 6,67%, a MagNet Banknál pedig 6,8%; míg az UniCredit Banknál 6,9%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Véleménye szerint a koronavírus-járvány felgyorsíthatja a konszolidációt az iparágban?
Feltétlenül, azonban inkább a beszállítók, a gépkocsi-nagykereskedők és ‑kiskereskedők között.
Milyen hatással lesz a foglalkoztatottságra a mostani helyzet?
A foglalkoztatottság jelenleg annyiban érintett a leállással küzdő autóipari szereplőknél, hogy - amint korábban is említettem - például szabadságra küldik a munkavállalóikat vagy rövidített munkaidőre kötnek velük szerződést. Más iparágakkal ellentétben azonban nem látunk elbocsátásokat.
Mikortól számíthatunk tömeges elbocsátásokra a német autóiparban?
Németországban jelenleg nem látunk tömeges elbocsátásokat a koronavírus-válsággal kapcsolatban. A helyzet alakulása azonban nagyon nehezen jelezhető előre, és a körülmények megváltozhatnak. Reméljük, hogy az állami intézkedések elegendőek lesznek ahhoz, hogy a munkavállalók többsége számára enyhítsék a koronavírus-válság hatását.
A pandémia alatt megugrott a szobanövények, és kertészeti eszközök iránti kereslet, 2020-ban a szobanövények tekintetében 8%-os emelkedést észleltek a piaci szereplők.
Szinte semmi sem fejleszti olyan gyorsan és hatékonyan a legkisebbek agyát, mint a társasjáték.
Drágulnak az ingatlanok, emelkednek a hitelkamatok: ez pedig szinte egyenes út a lakhatási válsághoz. Nálunk is működhet az, ahogy az USA-ban megoldották?
A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is, a Brancs formájában
-
Szakképzett és megbízható mester csak néhány kattintásnyira Öntől! (x)
Otthonfelújítást tervez? Felejtse el a stresszt! Küldjön keresletet és válasszon a több mint 5.000 különböző építőipari vállalkozó közül.
- A texasi lövöldözőt otthon és az iskolában is bántották, a mészárlás reggelén lelőtte nagymamáját is
- Lemondott budapesti tenisztorna - egy vagyont, de a vártnál kevesebbet kell fizetni
- Hátraarc Velencében: új időpont a turistaadó bevezetésére
- A címvédővel találkozik a Fehérvár a BL-ben
- Hosszú kihagyás vár Zlatan Ibrahimovicra
- Hszi Csin-ping: az emberi jogok kezelése nem lehet ürügy a beavatkozásra
Külföldi piacra lépés 2022
Tiszaújváros – Kelet-magyarországi Gazdasági Fórum 2022


