29 °C Budapest
Teszten a Hyundai villany-népautója: mutatjuk, megéri-e megvenni

Teszten a Hyundai villany-népautója: mutatjuk, megéri-e megvenni

2020. április 5. 15:39

Racionális és praktikus autót alkottak a Hyundai tervezői, az új Ioniq pedig még jobb lett, mint az előző modell: nagyobb akksi, erősebb motor és változatlan racionalitás. Mi kellhet még? A Pénzcentrum egy hétig tesztelte a ráncfelvarrott villanyautót: mutatjuk, megéri-e az árát.

A mai villanyautó-kínálat egyik legracionálisabb és legpraktikusabb darabját rakta össze a Hyundai a felfrissített Ioniq-al. A kompakt méretű kocsit hibrid, plug-in hibrid és tisztán elektromos verzióban is meg lehet vásárolni - nálunk a tisztán elektromos verzió volt egy hétig. Az új Ioniq nagyobb akksit kapott, amivel már játszva meg lehet tenni 200-nál is több kilométert egy töltéssel, gazdaságos módban még akár a 270 kilométer is játszható. Azért a prospektusban ígért 300+ kilométerhez elég gazdaságosan kell járni - tippem szerint kb. 50-nel, hegynek lefelé, hátszélben. De a 200-270 simán benne van a gépben, úgyhogy egy hosszabb kiruccanástól sem kell parázni.

És akkor most pár sorban tudjuk le a száraz technikai adatokat: az akksi nettó 38,3 kWh kapacitású, a motor teljesítménye pedig 136 lóerő, ami teljesen optimális ehhez a mérethez és súlyhoz. A kocsi már 100 kW-val is tud tölteni az erre alkalmas berendezésekről - ezekből még elég kevés van itthon. A csomagtartó 357 literes, ami a kategóriában kb. átlagosnak számít, de elég praktikusan elrendezhető, külön kis táskák is vannak a töltőkábeleknek, amelyeknek köszönhetően nem fognak céltalanul hányódni a csomagtérben. A hátsó üléseket lehajtva elég tekintélyes méretű helyet kapunk - akár egy horgásztúrára is el lehet indulni két fővel, a hosszú botok is gond nélkül elférnek.

Maradva a belső térnél és a praktikumnál: az utastérben nincs semmi különleges, extravagáns, egyszerű, mégis nagyszerű. Az üléskárpit például csodásan tisztítható, minden zeg-zugból könnyen ki lehet kergetni a pormacskákat, és a szőnyegből is varázsütésre ugranak ki a különféle mocsokdarabok, ha eljő a porszívó. Külön dícséret illeti még a tervezpket, amiért a fizikai gombok 90 százaléka helyett érintésérzékeny felületekkel rakták tele a középső konzolt, amit így elég egy egyszerű ronggyal áttörölni, oszt' jónapot. Ha már zongoralakkból van a borítás, ami híresen érzékeny az ujjlenyomatokra és a porra, legalább nem nagy ördöngősség tisztítani.

A középkonzolban kapott helyet a telefontartó rekesz, ami vezeték nélküli töltést is tud, de a kábelen töltődő mobilt is bele lehet helyezni. Méretre egészen nagy, szóval a tepsi méretű okostelefonok szerelmeseinek sem kell kompromisszumot kötnie.

Még mindig olcsóbb az áramot "tankolni"?

A Pénzcentrum is rendre beszábol róla, hogy a hetekben zuhanásnak indult az üzemanyagok ára, a benzin például 10 éve volt utoljára ilyen olcsó. Az eddig is tudott volt hogy elektromos autóval járni olcsóbb, mint hagyományossal, de vajon meddig marad még ez így? A videóban kiszámoltuk, hogy meddig kellene lemennie a benzinárnak, hogy megérje inkább azzal járni, mint az elektromos autónkat a Mobiliti tarifái szerint tölteni.

Milyen vezetni?

A fenti kérdére a válasz röviden összefoglalva az, hogy baromi jó. Ahogyan a villanyautóktól megszoktuk, az első másodperctől kezdve minden nyomaték és lóerő a rendelkezésre áll, így eszméletlen élmény elrajtolni egy-egy piros lámpánál. Autópályán sem kell félni, akkor sem kerül gondba a gép, ha mondjuk egy kamionsort kell kielőzni, és hirtelen 90-ről 130-140-re kell felgyorsulni.

A támogató rendszerkkel sincsen semmi gond, a távolságtartó és a sávtartó kiszámíthatóan működik, nem fékez vagy korrigál drasztikusat, csak ha már tényleg nagy a baj. Ha az ember kezeit nem is, de a lábait szinte teljesen hasztalannak érzi egy hosszabb pályás túra alatt. Konkrétan már-már elalszik a végtelen csendben, a zajszint a nyári gumikkal vélhetően még ennél is alacsonyabb - az abroncsokon kívül más nemigen kelt hangot menet közben.

Autópálya-város-főút kombináció mellett is sikerült 16-17 kWh/100km környékén tartani a fogyasztást, így egy töltéssel tutira meg lehet tenni 200 kilométert, némi biztonsági ráhagyással is. Igaz, egy pillanatig sem spóroltunk az erővel, és ment a fűtés is rendesen.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 6 százalékos THM-el, és havi 106 085 forintos törlesztővel fel lehet venni a Raiffeisen Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,42% a THM; a K&H Banknál 6,43%; az Erste  Banknál 6,67%,  a MagNet Banknál pedig 6,8%; míg az UniCredit Banknál 6,9%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Ha már hangok: a hifi eléggé rendben volt ebben fullextrás modellben, az Infiniti-rendszer tényleg csúcs. És a központi egységgel is minden rendben, a navi is használható, az android autó pedig gyorsan csatlakozik, és alkalmazkodik a helyzethez. Pont olyan, amilyet elvárnánk egy modern autótól.

Ami furcsa volt, az a sebességváltó, azaz hát a négy kapcsoló, amivel a menetirányt lehet változtatni. P-N-R-D, eddig tiszta sor, csak nem szabad kapkodni! A rendszernek kell egy fél másodperc, mire átáll a kívánt irányba, úgyhogy nem érdemes megfontoltnak lenni - parkoláskor nem szerencsés a rossz irányba manőverezni. Sőt, olyan is előfordult, hogy hanyagul nem nyomtam meg elég erőteljesen a gombot, és csak gázadáskor tűnt fel, hogy amúgy még mindig D-ben van a váltó hátramenet helyett.

A másik ilyen zavaróbb aprósák az a kettéválasztott hátsó szélvédő. Az alsó üvegre pedig esős, havas időben felverődik a koszos víz, a kilátás ezzel jelentősen korlátozódik.

Nem akar más lenni

Összességében az Ioniq-ról elmondtható, hogy egy percig sem akar többnek látszani, mint ami: nem akar sportkocsi, sem Tesla lenni. Ez egy kiváló, mindennapi nyúzásra teremtett elektromos autó, amivel akár az országot is a nyakába veheti a család. Nem csilli-villi rongyrázás, de mégis egyvalamire tökéletesen alkalmas: viszonylag gyorsan és gazdaságosan közlekedni. És azért a külsőre sem egy csúnya gép.

Aki 10-15 millió forint körüli családi villanyautóban gondolkodik, mindenképp vegye számításba az Ioniq Electricet. A fullextrás tesztautónk listaára 13,1 millió forint, a legolcsóbb, Comfort felszereltségű Ioniq-ot pedig 11,3 millióért lehet hazavinni a Hyundai árlistája szerint. Ugye már nincs a másfél milliós állami villanyautó-támogatás sem, és úgy néz ki, hogy a vírus teljesen kersztülhúzta a számításokat, nem tudni, hogy mikor lesz újból állmi pluszpénzt elektromos autó vásárlására.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Így győzheted le a tomboló inflációt: rengeteg magyar keresi szét magát ezzel a módszerrel

Egy vállalat sikeressége mérettől függetlenül több dolgon múlhat, azonban a sikeres marketing igazán erőssé teheti azt, válság esetén is.

Ez lenne a siker kulcsa? Sok magyar még mindig alábecsüli ezt az eszközt

Ezt mindenképp tudnod kell, mielőtt belevágsz egy start-up finanszírozásába, kezdő vállalkozóként.

Csendes gyilkos pusztítja tömegével a magyarokat: sok apróságon múlhat, megúszod-e

A magyar felnőttek mintegy 60 százaléka fél attól, hogy élete során rosszindulatú daganatot diagnosztizálnak nála.

Közösségi finanszírozás – alternatív, kockázatmentes út az üzleti célok megvalósítása felé (x)

Nincsenek könnyű helyzetben a hazai induló vagy bővülni kívánó vállalkozások: nehezen előrejelezhető egy-egy termék vagy fejlesztés várható sikere vagy megtérülése.

NAPTÁR
Tovább
2022. augusztus 9. kedd
Emőd
32. hét
Augusztus 9.
Az állatkertek napja
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?