8 °C Budapest

Ha így veszel alkatrészt, néhány év alatt megspórolhatod egy öregebb autó árát

2017. március 3. 18:00

Jelentősek az eltérések a különböző márkájú autóalkatrészek árai között, a választás nemcsak minőségi, de anyagi okokból sem elhanyagolható. Egy átlagos autós öt év alatt több mint negyedmillió forintot, vagyis évi bő 50 ezer forintot is megtakaríthat a jó döntésekkel, ez a szám a drága verdáknál könnyen milliós nagyságrendű lehet.

Csak a leggyakrabban cserélt alkatrészeket tekintve is több száz ezer forintot költhet öt év alatt a kocsijára az az autós, aki évi 15-20 ezer kilométert hajtja a járművet. A Bárdi Autó kínálatából összesítette, hogy ez alatt az idő alatt mekkora kiadást jelentenek azok az alkatrészek - szűrők (levegő, olaj, pollen), fékbetét, féktárcsa, stabilizátor bekötő, lengéscsillapító, talpas gömbfej - amelyeknek cseréje a rendszeres karbantartás részét képezik egy átlagos magyar autó esetében.

Figyelembe véve a magyar útviszonyokat és a csereperiódusokat, öt év alatt még ezekre az elkerülhetetlen, biztosan felmerülő kiadásokra is mintegy 150-420 ezer forint mehet el egy átlagverda esetében.

A nagy különbség oka, hogy már a számításba vett egyes alkatrészek árában is jelentősek - akár két-háromszorosak - az eltérések. Nem mindegy, hogy a választás gyári darabra, esetleg utángyártott elemre esik, miközben nem lehet általánosságban kimondani: csak egyiket vagy másikat érdemes mindig preferálni. Hiszen van, amelyik autóalkatrésznél a gyári megoldás a kedvezőbb, és van ahol pedig egyértelműen az utángyártott a jobb minőségű vagy ár-érték arányú.

Már az az elképzelés is téves, hogy a gyári alkatrész mindig drágább, mivel olykor éppen az az alkalmibb vétel.

Valamint az sem állja meg a helyét, hogy jobb minőségű az utángyártottnál. Ennek logikus oka van: az egyes gyári alkatrészeknél is kiütközhetnek hibák az idő múlásával, amelyeket az utángyártott daraboknál gyorsan kiküszöbölhetnek. Mint ahogy az a helyzet is előállhat: gyári és utángyártott között nincs lényegi különbség, mert mindkét fajta ugyanazon gyártó terméke, eltérés csak a logóban, a csomagolásban - és az árban van.

Speciális helyzetekben pedig inkább a praktikumot kell szem előtt tartani: vannak olyan alkatrészek, amelyek beszereléséhez egyéb elemek is szükségesek, és ezeket egyik-másik csomag pluszban is tartalmazhatja. De az esetek egy részében eleve felesleges a latolgatás: például a biztonsági övek esetében a gyári az egyetlen opció.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A karbantartási költségek esetleges csökkentéséhez azt is tudni kell, hogy a fiatalabb autók akkor sem veszítik el a garanciájukat, ha nem gyári, hanem utángyártott alkatrészt szerelnek be. Az Európai Bizottság csoportmentességi rendelete értelmében a szakszervizeknek 2010 júniusa óta a hivatalos beszállítók termékeit is be kell szerelniük. Vagyis a garanciának nem feltétele a gyári alkatrész megvásárlása, legfeljebb a szerelést végző műhely auditálása lehet az.

Csábítóak lehetnek az aukciós weboldalak gyakran fél áron kínált termékei is, de fontos tudni: alkatrészt csak megbízható forrásból szabad beszerezni.

Elég egy rossz szűrő, vagy egy anyagában gyengébb elem, és a pár ezer forintos spórolásnak tetemes kár lehet a vége. Éppen ezért kell óvatosnak lenni a bontókkal is. Ezek általában használt termékeket árulnak, márpedig egy-egy ilyen darab aligha ér többet a korosodó autónak, mintha egy 80 éves ember egy 80 éves donor szívét kapná meg a szervátültetés után. Persze egy a biztonság szempontjából kevésbé lényeges beltéri kapcsoló még jó üzlet lehet, de bontott légzsákkal, féktárcsával a sofőr a saját és utasai életét is kockáztathatja.

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem