2020. július 8. szerda Ellák

Online bevásárlás: mutatjuk, mi az, amit ne rendelj a Tescóból, Auchanból, CBA-ból


A Pénzcentrum legújabb tesztjében az online házhozszállítást próbáltuk ki: 5 különböző helyről rendeltük meg ugyanazokat a tételeket. Kíváncsiak voltunk a szolgáltatás színvonalára, a kiszállítás költségeire, ahogy arra is, vajon milyen minőségű árukat hoznak ki a futárok. Cikkünkből az is kiderül, mi az, amit nem érdemes rendeni, hanem mindig személyesen vedd meg a boltban.

Egyre népszerűbbek a nagy élelmiszerláncok házhozszállítási szolgáltatása, mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a Tesco , a G’Roby, az Auchan és a Príma után a Spar is beszállt az üzletbe, és hamarosan már nem csak a SuperShop kártyával rendelkezők, hanem mindenki rendelhet tőlük is otthonra élelmiszert és alapvető háztartási cikkeket.

Rendel a magyar?

Egy nemrég készült online vásárlásról szóló kutatásból, amit a GFK készített, kiderült, hogy kis mértékben ugyan, de emelkedett azok aránya, akik már vásároltak online, viszont ennél nagyobb dinamikával nőtt a gyakran vásárlók aránya. Már 10-ből 4-en vásárolnak legalább havi rendszerességgel az interneten keresztül. Kereslet ezek szerint folyamatosan nő erre, a már nem is annyira új szolgáltatásra. 

Bevásároltunk

A Pénzcentrum újra letesztelte az áruházakat: 5 különböző üzletből rendeltünk hasonló a termékeket, kíváncsiak voltunk, hol milyen szolgáltatásra számíthatnak a vevők, akik egy online felületen választják ki, mit szeretnének megvásárolni, majd egy futár hozza nekik házhoz a megrendelt árucikkeket.

Vizsgáltuk az online felület használhatóságát, a termékpalettát, a kiszállítás körülményeit és költségét, nem utolsó sorban pedig a kapott élelmiszerek minőségét is. 

Ezeket rendeltük:

  • paradicsom
  • tej
  • zsemle
  • banán
  • öblítő
  • hypo
  • egy karton ásványvíz
  • tojás

Eredmények

Magáról az online felületről mindenki pozitívan nyilatkozott, tehát egyik kollégának sem okozott gondot az egyszerű, és ezek szerint logikusan felépített honlap használata.

A termékek árai megegyeznek a bolti árakkal, ami azonban ennél érdekesebb, az a kiszállítás költsége. Legjobban az járt, aki az Auchanból rendelt, hiszen a következő napra még estére is maradtak 1 forintos időpontok - így gyakorlatilag ingyen hozták ki a megrendelt termékeket, és még minimális rendelési összeg sem volt. (Az akciós időpontokon kívül 699 forintba kerül a kiszállítás.) A  Prímából legalább 5 ezer forintért kell rendelnünk, máshol nem találkoztunk minimális rendelési összeggel. A kiszállításért legtöbbet annak ellett fizetnie, aki  az  ABC online-ból rendelt, itt ugyanis 1490 forintot számoltak fel a szolgáltatásért.

A futárral is szinte mindenki maximálisan elégedett volt, mind az öt esetben egészen az ajtóig vitték az árut, a Príma alkalmazottja még le is pakolt a konyhában, de a Tesco és a G’Roby is megtette volna ugyanezt, ha kérjük. Mind az öt cég 2 órás idősávokra osztja fel a napokat, és ezen belül választhatunk időpontot. 

Csúszás, késés egy esetben sem volt,

sőt, három futár előre telefonált, hogy korábban érkezne: Auchan egy órával, ABC online fél órával jött volna előbb, és a Príma futára is jelezte, hogy mivel éppen a környéken jár, beugrana. 

A G’Roby kiszállítója éppen félidőben csengetett, de előtte, szombat reggel 8:30-kor SMS-t is küldött, hogy hamarosan érkezik. A Tescótól szombat este 18 és 20 óra közöttre rendeltünk, viszont mivel el kellett mennünk otthonról, felhívtuk az ügyfélszolgálatot, ahol készségesek voltak, és a futárral telefonon egyeztethettünk egy megfelelő időpontot. 

A 4 nagy áruháztól hétvégén is tudunk rendelni, az ABC online viszont reggel 9 és 18 óra között szállít ki, hétvégén pedig egyáltalán nem.

Minden stimmelt?

A termékek minden esetben megvoltak szám szerint, a G’Roby egy tételt nem tudott kiszállítani, nem volt raktáron, de előtte telefonáltak és helyette a megbeszéltek szerint hoztak mást mást. A Tescóból nem olyan paradicsom érkezett, mint rendeltük, másik fajtát hoztak, ezt jelezte is a futár a kipakolásnál, és azt is elmondta, hogy ha nem kérjük, nem kell kifizetni.

Öblítőt azért tettünk a kosarunkban, mert korábbi tapasztalataink szerint az áruházak gyakran cserélik le ezeket sajátmárkás termékekre, feltehetően azért is, hogy azok is pörögjenek és megismerjék őket azok a vásárlók is, akik amúgy ezeket sosem emelnék le a polcról. Persze ilyenkor dönthetünk úgy a vásárló, mint ahogy azt fentebb is olvashattuk, hogy nem veszi át a terméket.

A ma már egyre kevesebbet használt hypót azért tettük bele a kosarunkba, hogy lássuk, az áruházi komissiózók vajon odafigyelne-e arra, hogy biztonságosan érkezzen meg az áru, azaz külön csomagolják-e az élelmiszerektől? Ez minden esetben teljesült.

Egy karton vizet azért rendeltünk, hogy megtapasztaljuk, a bevásárlás legfárasztóbb részét, a cipekedés terhét vajon leveszik-e a vállunkról a futárok? 


Ahogy a képeken is látszik, ezzel nem volt gond, általában minden vegyiárut külön becsomagoltak, vagy az élelmiszert zacskózták, hogy még csak véletlenül se érintkezzen az ételekkel.

Akcióóó

Gyakran futhatunk bele online felületeken is kifejezetten jó akciókba, amik azonban csak egy meghatározott időintervallumban érvényesek. Tehát ha például akciós paradicsomra vadászunk a Tesco online boltjában, de csak péntekig érvényes a kedvező ár, és mi szombatra kérnénk a házhozszállítást, a rendszer figyelmezteti a felhasználót. Velünk is ez történt, ám ezek után az oldal nem engedte megrendelni, hiába vettük tudomásul, hogy drágább lesz. 

És végül a minőségről...

Alapvetően az a tapasztalat, hogy a látatlanban való vásárlásnál  mindig a gyümölcs, a zöldség és a pékárú az, ami gondot okozhat: leggyakoribb probléma, hogy nem friss, nem szép a termék. Aki gyakran rendel élelmiszert, az már rutinos, és nem fut bele olyan hibákba, mint például a másfél literes víz helyet fél literest rendel (a képen szinte ugyanúgy néznek ki, csak a kicsi meglepően olcsó), sem abba, hogy gyorsan romló élelmiszert, például zacskós salátát rendel, ami másnap lejár.

Mi most éppen ezért rendeltünk pár kényes terméket is, banánt, paradicsomot, zsemlét, hogy lássuk, milyen minőséget kapunk.

Az Auchantól rendelt 3 banánból kettő sérült volt, ahogy az a képen is látszik, a zsemle pedig egyáltalán nem volt friss. A G'Robytól rendelt csomagban a paradicsom volt minimálisan összenyomva, de ez jó eséllyel akkor is megtörténik vele, ha a boltban véletlenül rápakoljuk a lisztet és 500 métert gyalogolunk vele. 

Epilógus

Összességében mind az öten elégedettek voltunk a házhozszállítás és az áruk minőségével, leszámítva a két auchanos banánt és az ABC online magas kiszállítási árait. Kinek ajánljuk az online bevásárlást? A Prímán kívül nincs minimál összegű rendelés, tehát elviekben mostantól még egy liter olajért sem kell leugranunk a sarki boltba. Ám mivel a kiszállítási díj 600 és ezer forint között van, azért az ember háromszor is meggondolja, mikor rendel.

Az órákig tartó nagybevásárlásokat lehet érdemes kiváltani az online bevásárlással, hiszen ebben az esetben, ha mondjuk 20 ezer forintért vásárolunk, a teljes összeg 3-5 százalékát költjük a kiszállításra, egy átlagos benzines autóval sem kerül kevesebbe az út egy 15 kilométernél nem messzebb lévő hipermarketig. Viszont rengeteg időt (és stresszt) megspórolunk magunknak és a családunknak, arról nem is beszélve, hogy kevesen vagyunk olyan erősek, hogy egy precízen megírt bevásárlólistával a kezünkben se csábuljunk el a pékáruk vagy az édeségek között.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

A koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásainak csökkentése érdekében a kormány 2020. március 19-től - többek között - maximalizálta a fogyasztási hitelek teljes hiteldíj mutatóját (THM). Érdemes azonban körültekintően választani, mivel a kedvezményes személyi kölcsön kamata a legtöbb banknál 2021-től megváltozik, és az új, jellemzően magasabb kamatszint miatt megugrik a törlesztőrészlet is. Ha például 2 millió forintra lenne szükséged, akkor az egyik legjobb ajánlatot most a CIB Bank nyújtja, itt 60 hónapos futamidővel a kedvezményes időszakban 38414 forintos törlesztőre, míg 2021-től 40219 forintos törlesztőre számíthatsz. De nem marad el ettől a Raiffeisen Bank ajánlata sem, amely esetében, szintén 60 hónapos futamidő esetén, az 5,90 százalékos kedvezményes THM 7,96%-ra ugrik a THM-plafon megszűnése után. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS