A magyar ingatlankínálatnak továbbra is csak a töredékét teszik ki azok a lakások és házak, amelyek valamilyen szempontból luxusnak tekinthetők.
Brutál diszkont terjeszkedik Pesten: sorra nyitják fű alatt a boltokat - kihívót kap az Aldi, Lidl, Penny?
Egy új szereplő bukkant fel a budapesti diszkontpiacon: a több márkanév alatt futó, de egységes koncepciót vivő szereplő radikálisan alacsony áraival és közvetlen importon alapuló modelljével próbál szeletet hasítani a Lidl, Aldi és Penny uralta piacból. Bár árbevételben még messze elmarad a nagyoktól, egyre több üzlettel és látványos akciókkal hódít a fővárosban. Vajon valódi kihívóvá válhat?
A magyar élelmiszer-kiskereskedelem drámai átalakuláson megy keresztül. A rekordmagas infláció és a lakosság csökkenő vásárlóereje miatt a fogyasztók már nem úgy és nem ott vásárolnak, mint korábban. A nagybevásárlások szerepe visszaszorulóban van, helyüket egyre inkább a gyakori, kis összegű, gyors napi beszerzések veszik át. Ezt a váltást a legnagyobb piaci szereplők is érzékelik: a Tesco például a közelmúltban nyitotta meg új Premier üzletét, egy kifejezetten a városi, gyorsvásárlásokra optimalizált diszkontkoncepciót.
Ebben a megváltozott piaci térben jelent meg néhány éve egy cégháló, amely Brutál Diszkont, Akciópont és Market Point (a továbbiakban "Brutál") néven üzemeltet diszkontokat a fővárosban. A boltok típusa diszkont, de a szegmensen belül egy meglehetősen sajátos modellre építve próbálják meg elérni a vásárlókat. Noha a teljes fővárost lefedő bolthálózatról még nem beszélhetünk, a cégcsoport 2014-es indulása óta már így is 15 üzletet működtetnek Budapesten belül. Így a kérdés az: képes lehet-e ez az új modell akár résnyire is megnyitni az ajtót a diszkontpiac domináns szereplői – a Lidl, az Aldi és a Penny – által uralt szektorban?
Új igények, új formátumok
A változó vásárlói szokások új típusú kereskedelmi válaszokat hívnak életre. A Premier boltkoncepcióval a Tesco egyértelműen a diszkontszegmens irányába mozdult el, felismerve, hogy az árérzékeny, gyors döntéseket hozó vásárlók eléréséhez ma már nem elegendő egy hipermarket a város szélén (erről a CashTag készített nemrég riportot, lásd alább). A Lidl, Aldi és Penny évekkel ezelőtt ráéreztek erre a hullámra, és azóta dominánsan jelen vannak a mindennapi beszerzések piacán. Olyan ár-érték arányt kínálnak, amelyet a legtöbb vevő – még ha nem is tudatosan – választ elsődleges szempontként.
A "Brutál" viszont más irányból közelít: nem nemzetközi háttérrel, nem egységes márkaélménnyel, hanem egy radikálisan árvezérelt, gyors reagálásra képes, lokálisan optimalizált üzleti modellel próbál helyet találni magának. Ez pedig a jelenlegi piaci viszonyok között nem feltétlenül hátrány – sőt. Mint azt közlik, a diszkontlánc sikerének egyik alappillére, hogy számos terméket kamionos vagy raklapos tételben szereznek be – jellemzően közvetlenül európai gyártóktól vagy forgalmazóktól.
Ezzel nemcsak a nagy- és kiskereskedelmi közvetítőket iktatják ki, hanem lényegesen alacsonyabb beszerzési árat is elérnek. A "Brutál" saját bevallása szerint minden termék árát egy előre meghatározott árrés alapján kalkulálják: vagyis ha ők olcsóbban jutnak hozzá egy termékhez, a vásárló is automatikusan olcsóbban kapja.
Ez a logika különösen látványos a vegyi áruk és kozmetikai termékek esetében. Mosószerek, öblítők, tusfürdők, tisztítószerek – jellemzően márkás, ismert termékek – sokszor a bolti ár töredékéért kaphatók. A cég ezzel kapcsolatban fontosnak tartja hangsúlyozni: ezek nem hamisítványok, hanem saját importból származó, eredeti termékek, amelyeket a magyar piacon kívül más EU-országokból vásárolnak meg nagy tételben. Az így kialakuló árelőny elvileg azonnal érvényesül a polcokon.
A vásárlási élmény: gyors, egyszerű, funkcionális
Ugyanakkor a "Brutál" diszkontjai nem kívánnak versenyezni a multik letisztult bolti élményével. Üzleteik egyszerűek, raktárszerűek, gyakran nyers hatásúak, de egyértelműen a célnak megfelelően vannak kialakítva: gyors belépés, gyors kiválasztás, gyors kijutás. A hosszú nyitvatartás (akár reggel 6-tól este 11-ig), valamint a forgalmas budapesti helyszínekre való koncentráció is azt szolgálja, hogy a vevő akár munkába menet vagy hazafelé is be tudjon ugrani egy gyors, költséghatékony bevásárlásra.
A boltokban a választék viszont nem feltétlenül állandó. A kínálatot a beszerzések határozzák meg, így előfordulhat, hogy egyes termékek csak korlátozott ideig elérhetők. Cserébe viszont az árak szinte minden esetben mélyen a piaci átlag alatt mozognak. A lánc árgaranciát is kínál: ha a vevő ugyanazt a terméket máshol olcsóbban találja meg, a cég a különbözet kétszeresét visszafizeti.
Nézzük a számokat
Fontos azonban tisztán látni: a "Brutál" diszkontjai még nem tartanak ott, hogy érdemben versenyezzenek a nagy nemzetközi diszkontláncokkal. Összehasonlításképp, az Opten adatai alapján a vállalatcsoport egyik egysége (a Nagykerem Kft. alatt futó üzlet) 2024-ben bő 400 millió forintos árbevételt ért el, ami egy induló vállalkozástól nem elhanyagolható, de messze elmarad a piacvezetők számaitól.
JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel (és 100 ezer forint jóváírással) a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank 69 937 forintos törlesztőt (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Kiegészítés! Cikkünk megjelenése után a cégcsoport egyik képviselője az alábbi kiigazítást juttatta el szerkesztőségünknek (megj.: eredeti cikkünket ennek fényében, néhány apróbb részletet illetően pontosítottuk!): "A Nagykerem Kft. 2024-ben csak 1 üzletet működtetett, annak a forgalma volt 400 millió. Üzleteink külön cégeken vannak, néhány már Franchise rendszerben (most már így is van lehetőség csatlakozni hozzánk) és az össz forgalmunk jelenleg kb. évi 4 milliárd forint." Azt is hozzátették, hogy bár a koncepció hasonló, de "a 3 "brandnek" különböző árazása van".
A piacot uraló Lidl például több mint 1300 milliárd forint éves forgalmat generált ugyanebben az időszakban – vagyis több mint 330-szoros árbevétellel működik. De az Aldi és Penny szintén sokszázmilliárdos nagyságrendű forgalmat bonyolítanak (az Aldi 2024-ben 518 milliárd forintos forgalmat generált Magyarországon), így a diszkontpiac háromosztatú dominanciája továbbra is erős.
Itt érdemes lehet megjegyezni a főváros egyik régóta ismert szereplőjét, a G'ROBY cégcsoportot, hiszen sok tekintetben nagyon hasonló koncepcióval működik, mint az új szereplő. Az 1992 óta működő hálózat különböző cégképviselőinek árbevétele eltérő, például a G'ROBY NetShop Kft. 2024-ben 2 762 697 000 Ft nettó árbevételt ért el. A G'ROBY Buda Kft. 2024-ben 1 260 361 000 Ft nettó árbevétellel zárt, míg a G'ROBY Centrum Kft. 2024-ben 267 558 000 Ft nettó árbevételt ért el. Az általános "G'Roby" cégcsoport egy korábbi becslés szerint 2,5-3 milliárd forintos éves árbevétellel rendelkezett. Tehát úgy fest a dolog, hogy a "Brutál" gyakorlatilag egy évtized alatt beérte az igazi vetélytársát a fővárosi diszkont-piacon.
A "városi túlélőboltok" jelentik a jövőt?
A "Brutál" diszkontjai jelenlegi formájukban inkább egyfajta „városi túlélőboltok”: olcsó, gyors, egyszerű, és helyben reagálnak a keresletre. Az ilyen formátum iránti kereslet nem elhanyagolható – különösen olyan városrészekben, ahol sok az árérzékeny, időhiányos vásárló, vagy ahol a nagy láncoknak nincs közvetlen boltjuk.
A lánc erőssége a lokális rugalmasságban, a transzparens árképzésben, és a közvetlen importból származó árelőnyben rejlik. Ha sikerül ezt a modellt fenntarthatóan skálázni – például további budapesti üzletek nyitásával, majd esetleg vidéki terjeszkedéssel –, akkor a "Brutál" diszkontok hosszú távon akár stabil szeletet is kihasíthatnak maguknak a magyar élelmiszer-kiskereskedelem egyébként zárt és túlkínálatos piacából.
Fotó: Pénzcentrum








