Karácsonykor az egyik legnépszerűbb ajándék a mobiltelefon – nem véletlen, hogy a szolgáltatók minden évben különleges ajánlatokkal készülnek.
Miközben a vendéglátásban elmarad az év végi fellendülés, a prémium élelmiszerek és ajándékmegoldások iránt soha nem látott kereslet alakult ki – a karácsonyi szezon látványosan megmutatja, hogyan alkalmazkodnak a magyar fogyasztók a tartós költségnyomáshoz.
A magyar háztartások idén karácsonykor nem mondanak le az ünnepről, de újrarajzolják a költési térképet: kevesebb impulzus, több megfontolás, ritkább étteremlátogatás, ugyanakkor célzottan magasabb minőségű termékek az ünnepi alkalmakra. Ez a kettősség egyszerre fékezi a vendéglátást és hajtja fel a prémium kiskereskedelem forgalmát – derül ki a Chef Market és a Culinaris decemberi adataiból.
A HoReCa-szektort kiszolgáló Chef Market forgalma decemberben strukturálisan nem kiugró, noha az első három hét kimondottan erős.
„Decemberben kevesebb a munkanap, mégis ugyanazt a forgalmat kellene teljesíteni. Az első három hét ezt hozza is, utána viszont a két ünnep között érezhetően lelassul a piac” – mondja Dr. Andrejszki Richárd, a Chef Market Zrt. vezérigazgatója.
A munkahelyi étkeztetés, a business lunch-ok és a napi fogyasztás visszaesése az ünnepi időszakban közvetlenül érinti a beszállítói oldalt is. Bár a céges karácsonyi rendezvények száma ilyenkor ugrásszerűen nő, ez idén nem kompenzálja teljes mértékben a kieső forgalmat: „A vendégek vagy ritkábban járnak étterembe, vagy olcsóbb alternatívákat keresnek. Ez nem drámai visszaesés, inkább egyfajta óvatos kivárás.”
Szélesre nyílt árskála az ünnepi asztalnál
A karácsonyi fogyasztás egyik legszembetűnőbb jelensége az árak közötti szélsőséges szórás. Egy négyfős vacsora étteremben 30–50 ezer forinttól indul, de prémium helyeken akár több százezer forint is lehet.
Otthon ugyanakkor akár 10 ezer forintból is összeállítható egy jó minőségű menü, miközben a prémium alapanyagokkal ott is könnyen elszaladhat a költség” – fogalmaz Andrejszki. Ez a választási szabadság – nem az egyértelmű lemondás – jellemzi az idei karácsonyt: a fogyasztók tudatosabban váltanak csatornát és alkalmat.
Culinaris: a prémium iránti igény nem tűnt el, csak koncentrálódott
Miközben az éttermeknél nincs látványos boom, a Chef Market tulajdonában álló Culinaris prémium élelmiszerbolt-hálózat decemberben rekordközeli teljesítményt nyújt.
„Decemberben közel kétszer akkora forgalmat bonyolítunk, mint egy átlagos hónapban. Ez gyakorlatilag két hónapnyi forgalomnak felel meg.”
A vásárlók ilyenkor nem napi fogyasztásra költenek többet, hanem ritkább, de értékesebb döntéseket hoznak: prémium italok, magas hozzáadott értékű szárazáruk, különleges alapanyagok kerülnek a kosarakba.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Ajándékkosár, mint inflációálló termék
Kiemelkedően teljesítenek az ajándékkosarak, amelyek iránt lakossági és céges oldalon is rekordkereslet alakult ki.
„Egyre nehezebb olyan tárgyi ajándékot találni, ami biztosan örömet okoz. Az élelmiszer-alapú ajándékcsomag ezzel szemben univerzális és kockázatmentes.” Ez a termékkör jól illeszkedik a kockázatkerülő fogyasztói magatartáshoz, amely a bizonytalan gazdasági környezetben felértékelődik.
Alkoholmentes növekedés és prémium alkohol egyszerre
Érdekesség, hogy az ünnepi szezonban párhuzamosan nő a prémium alkoholos italok (pezsgők, vörösborok, prémium spiritusok) és az alkoholmentes, alkoholmentesített termékek forgalma.
„Az alkoholmentes italok fogyása idén már statisztikailag is kimutatható növekedést mutat, mind a vendéglátásban, mind a lakossági értékesítésben.”
Visszafogott karácsony, fontos gazdasági jelzés
A vezérigazgató szerint az idei karácsony nem hozza a korábbi évek év végi költekezési csúcsait, ugyanakkor fontos indikátor.
„Ez egy visszafogott, mértéktartó karácsony. A vásárlók kimerültek, költségtudatosak, de nem mondanak le az ünnepről. Inkább újrasúlyozzák, mire költenek.”
A karácsonyi szezon így előrejelzésként is értelmezhető: ha a fogyasztói bizalom erősödik, a prémium irány gyorsabban reagálhat, míg a vendéglátás felpattanása késleltetve következhet: „Bízom benne, hogy ez a Karácsony egyfajta benchmark lesz – és innen már csak jobb időszakok jönnek” – fogalmaz Andrejszki.
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








