Január 20-án van a pingvin-tudatosság napja: áruld el nekünk, mit tudsz ezekről a különleges madarakról, akik a legzordabb körülmények között is kiköltik tojásaikat!
![Berlin Gendarmenmarkt at Christmas Time](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/12/1733912794-4qdeDpywn_lg.jpg)
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: idén a magyarok 40 százaléka hozta előrébb a karácsonyi bevásárlást. Az ajándékoknál a minél jobb ár-érték arány és az akciók a döntő szempont.
Az inflációtól való félelem még mindig az egyik legnagyobb kihívás az európai kiskereskedelemben. A ShopFully és az Offerista Group nyolc országban végzett felmérése szerint a fogyasztók fele visszafogja kiadásait: az utazási, ruházati és éttermi kiadásait minden második megkérdezett csökkentette az elmúlt évben. Az áremelkedések miatt sokkal tudatosabban keresik a vásárlók a legjobb ár-értékű ajánlatokat és az árengedményeket. Mindez pedig oda vezetett, hogy már novemberben megkezdődik a karácsonyi ajándékok beszerzése.
Egész Európában jellemző az ünnepi bevásárlás egyre korábbra kerül: 11 százalék már a black friday, azaz november utolsó péntekje előtt megkezdte a vásárlást. Idén 12 százalék mondta azt, hogy black friday napján kezdi meg a bevásárlást, ami 3 százalékponttal magasabb a tavalyi értéknél.
„Idén már az európai fogyasztók közel negyede kezdte el december előtt megvásárolni a karácsonyi ajándékokat. A fő motiváció a vásárlások előrehozásában, hogy minél olcsóbban tudják megvenni azokat. Az akciós ajánlatok kihasználását az is segíti, hogy a korábban néhány napos black friday ajánlatok immár akár több hétre is elnyúlnak” – mondta Zsatkulák István, az Offerista Group magyarországi digitális reklámkiadvány-terjesztési szakértője.
Kicsit nehezebben csábulunk el karácsony bevásárláskor
Az impulzusvásárlás egyre kevésbé jellemző az ünnepek környékén: csupán a vásárlók hat százaléka hagyja a karácsony előtti utolsó hétre az ajándékok beszerzését. A meglepetések átgondolt kiválasztására utal az is, hogy a karácsonyi készletek megjelenésére csupán a vásárlók hét százaléka vár. Az egyik legfontosabb ösztönző a vásárlásra az akciók megjelenése, a megkérdettek közel ötöde (19 százalék) vár erre.
A karácsonyi vásárlás egyre korábbi megkezdésének a fő oka, hogy ezzel szeretnének spórolni az emberek – 56 százalék indokolta ezzel a korábbi karácsonyi szezonkezdetet. A megkérdezettek 41 százalék több időt szeretne ezzel a legjobb ajánlatok kiválasztására, 37 százalék mondta, hogy több időt szeretne magának a tervezésre és a vásárlási döntésre.
„Sokkal megfontoltabbak a fogyasztók vásárlási döntéseikben, nem impulzusok alapján, hanem racionálisan átgondolt érvek alapján igyekeznek dönteni. Ez fontos információ a hirdetőknek, a márkáknak: ajánlataikban az ár-érték aránynak és ésszerű érveknek érdemesebb hangsúlyosabban megjelenni” – osztotta meg tapasztalatait Zsatkulák István.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Nagyon fontos az árazás: a kutatás szerint a vásárlók 51 százalékának az ár-érték a legfőbb szempont az ajándékok kiválasztásakor, ez követi 23 százalékkal az akciók megléte. A termékválaszték és a helyszín már csak nyolc-nyolc százalék számára volt fontos. A minőséget csupán hét százalék tartotta elsődlegesnek. Azonban a fenntarthatóság továbbra sem kiemelt szempont az európai vásárlók körében karácsonykor: ezt a megkérdezettek mindössze egy százaléka sem tartotta elsődleges szempontnak ajándékok kiválasztásakor.
Digitális felületeken tájékozódunk
A legjobb ajánlatokat online keresik az európai vásárlók: a digitális média használatának aránya egyetlen év alatt közel megduplázódott(!) a hagyományos médiához képest. Idén már a vásárlók 65 százaléka elsősorban a közösségi médiában és digitális platformokon keres ajándéktippeket.
Eltérő az egyes országokban a hagyományos boltok népszerűsége: csak fizikai üzletben Romániában (59 százalék) és Magyarországon (48 százalék) vásárolnak a legtöbben karácsonyra. A németek vásárolnak leginkább csak online (14 százalék), Magyarországon nyolc százalék ez az arány – egy százalékponttal előzve a legalacsonyabb román értéket. A legtöbb európai a bolti és az online vásárlást kombinálja, a legtöbb országban az ilyen vásárlók aránya már 50 százalék feletti.
A kereskedőknek a tudatos, online és offline is szívesen vásárló fogyasztók elérésben érdemes időben felkészülni. Csakis a vásárlói útvonalak alapos felmérése után, ezek mindegyikére egyedi stratégiák kialakításával lehet biztos a kereskedő abban, hogy mindenkihez eljutnak időben karácsonyi ajánlatai, és a potenciális vásárlókat el tudják vinni a bolti kasszához vagy az online fizetési felülethez. Ezt segíthetik a hiperlokális kampányok – akár üzleten belül, akár online felületeken.
![Óriási dugó alakult ki a Lidl legújabb húzása miatt: szabályosan megrohamozták az üzletlánc boltjait](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/11/1731663843-6JFD92AKC_sm.jpg)
Óriási dugó alakult ki a Lidl legújabb húzása miatt: szabályosan megrohamozták az üzletlánc boltjait
A német tulajdonú Lidl szupermarketlánc innovatív lépésre szánta el magát Csehországban: megnyitotta első outlet üzletét Prágában.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
Most bárki ajándékozhat személyre szóló dalt karácsonyra bármelyik szerettének. A SONG4U a mesterséges intelligenciát és személyes történeteket ötvözve készít egyedi dalokat.
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
-
Milyen lakáscélod van? Vásárlás vagy felújítás?
Kutatásunkban arra keressük a választ, hogy mit gondolnak olvasóinknak a lakás-előtakarékosságról.
-
Milliókat is bukhatnak a lakástulajdonosok, ha nem figyelnek erre
Arra keressük a választ, hogy az olvasóink a lakásukat vagy ingatlanjukat érinthető káresemények közül mitől tartanak a leginkább.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/11/1731064267-r8J4c9kCx_sm.jpg)
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2025/01/1737383046-UftKwc4up_sm.jpg)
![](https://cdn.agrarszektor.hu/images/articles/lead/2024/09/1726474087-0PwxPDfj7_sm.jpg)