Idősebb férfi luxusórákat áruló ékszerüzletben

Ilyen luxusórákat hord a magyar elit: nem szégyellik, ezeknek tényleg semmi sem elég drága

2024. november 3. 06:01

Sokan talán nem is tudják, de külön szubkultúrája van világszerte a karórák vásárlásának, viselésének, gyűjtésének – ez Magyarországon sincs másképp. Az órák árai rendkívül széles skálán mozognak, és mindenki más-más dolgot lát benne: valakinek a funkció fontos, más az ékszert látja benne, és bizony egyesek számára befektetésnek sem utolsó. Cikkünkben utána jártunk, mi befolyásolja egy-egy óra árát, illetve szemügyre vettük a a legnagyobb hazai online piacterek eladási adatait is.

Korábbi cikkeinkben már több alkalommal is foglalkoztunk az antik termékek világával: írtunk antik könyvekről, egy esetben pedig átfogó, összefogaló anyagot közöltünk több ilyen értékes tárgyról is. Legutóbbi cikkünkben a luxuscikkek és divattárgyak kerültek terítékre.

Ezúttal a órák világába kalauzolnánk az olvasókat, ahhoz pedig, hogy teljesebb képet kapjunk ezeknek a tárgyaknak, ékszereknek a világáról, egy szakértőt is megszólaltattunk – de az ország legnagyobb online piacterei, a Vatera és Jófogás is megosztották velünk eladási adataikat. 

A órák árát befolyásoló tényezők

A karórák ára számos tényezőtől függ: az első és talán legfontosabb maga a belső szerkezet, amely az óra szíve.

Alapvetően háromféle szerkezettel találkozhatunk: ez a kvarc, a mechanikus és a mechanikus automata. Ezek közül a kvarc a legolcsóbb, mivel egyszerű, elemes működésű, mégis talán az összes közül ezek a legpontosabb szerkezetek. Élettartamuk és anyaghasználatuk miatt viszont nem véletlenül tartoznak a legolcsóbb árkategóriába.

– mondta el megkeresésünkre egy neve elhallgatását kérő budapesti óraszakértő.

„A mechanikus órák esetében az óra rugóját kézzel kell felhúzni, míg az automata változatban a rugót egy billenő mechanizmus húzza fel, amely a viselő mozgására reagál. Bár az automata a legdrágább, ráadásul a kvarchoz képest még valamivel pontatlanabb is, élettartama és tartóssága miatt rengeteg órakedvelő ezt a típust preferálja” – magyarázta a szakember.

Persze nem minden automata szerkezet egyenlő: olcsóbb, rossz minőségű példányok ebben a kategóriában is léteznek. Elsősorban a kínai szerkezetek, amik gyorsan tönkremehetnek.

Gyártási hely és minőség

Emiatt a gyártási hely is meghatározó tényező. A svájci órák hírneve a legnagyobb: mint azt sokan tudhatják, a „swiss made” címke komoly presztízst jelent az iparágban.

Azonban sok nagyobb gyártó, mint például a Tissot, már Kínában szerelteti össze bizonyos modelljeit. Ezért azt sem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a „kínai” szerkezetek kivétel nélkül rosszak lennének. Ezek az órák továbbra is megfelelnek a magas minőségi követelményeknek, de a tömeggyártás miatt már elkerülhetetlenül több a selejt, a minőség pedig időnként ingadozhat.

– ecsetelte a helyzetet a szakértő.

A felhasznált anyagok is jelentős mértékben befolyásolják az árat. Egy „luxusóra” esetében vagy azért találkozhatunk csillagászati árakkal, mert az órának a szerkezete kiváló minőségű anyagokból készült, vagy éppen ellenkezőleg: ennek a hiányát igyekszik a gyártó kompenzálni azzal, hogy tele van rakva a készülék gyémánttal, arannyal, drágakövekkel. Ilyen esetekben az órák értékének 90%-át is ezek adják, nem pedig a precíziós tervezés. Ám sok esetben egy drága óra még ezeknek a kritériumoknak sem felel meg.

Mint sok más terméknél, úgy az órák esetében is gyakran előfordul, hogy egy vásárló valójában csak gyártó nevéért, brandjéért fizet, és nem kimondottan a kapott minőségért. Bizonyos országokban, mint Svájc, Nagy-Britannia vagy Franciaország, ahol nagyobb a kultúrája és hagyománya az óragyártásnak, ez a hatás kevésbé érvényesül, más országokban pedig valamivel jobban.

– mondta el a szakember.

A márka és az exkluzivitás

A márkanév tehát, mint ahogy az a luxustermékek világában megszokott, nagyban növeli az árakat. Olyan nagy gyártók, mint a Rolex, a Hublot vagy a Patek Philippe, nemcsak az órát kínálják a vásárlóknak, hanem egyfajta státuszt és „exkluzív klubtagságot” is.

Bizonyos modellek, mint például a Patek Philippe Nautilus, olyan exkluzívak, hogy a vásárlók nem vehetik meg egyből a kinézett szerkezetet: előbb egy várólistára kerülnek fel, és még ezután is csak maguk a gyártók dönthetik el, ki kaphatja meg végül az áhított darabot: ilyen esetekben tehát csupán egyetlen tényező a sok közül az, hogy a vásárlónak mennyi pénze van.

Természetesen léteznek limitált kiadású karórák is, amelyekkel a cél ugyancsak hasonló. Számos luxus ruhamárka esetében előordulhat például, hogy elégetik az el nem adott darabokat. Az óragyártók esetében sem példátlan az, hogy a gyártók csak egy szűk rétegnek szánják termékeiket.

Marketing és „hype”

Ahogy sok más iparágban, a marketing és a hype is fontos szerepet játszik a karórák piacán. Bizonyos ruhamárkák, amelyek néha olcsó kínai szerkezetet tesznek egy luxusóra árkategóriájába, csupán a logóért kérnek extra pénzt. Az ár-érték arány szempontjából azonban olyan márkák, mint a Casio, kiemelkednek, és sok óragyűjtő is ezt tartja a legjobb választásnak.

Így alakult a kereslet az elmúlt években az online piactereken

A pandémia időszakában, 2021-2022-ben kifejezetten magas volt a Vaterán a karórák megvalósult eladásainak a száma, tavaly ugyanakkor egészen jelentős, 15 százalékos csökkenést tapasztalt a piactér ahhoz képest.

A Jófogásnál ugyanakkor 2023-ban jelentős felívelés volt tapasztalható, úgy gondolják, mostanra az érdeklődés visszatért a két évvel ezelőtti szintre. A 2023-as kivételével nem voltak nagyobb kiugrások az elmúlt években. Az órapiacon szezonális trendek is megfigyelhetők: mind az eladások, mind a hirdetésmegtekintések alapján a Black Friday és a karácsonyi időszakban nő meg a népszerűségük a Jófogáson. Érdekesség, hogy a férfi karórák jóval népszerűbbek a női modelleknél, átlagosan nyolcszor több férfi karóra talál gazdára.

Ezeket keresik leginkább a vásárlók

Mint kiderült, a vásárlók leggyakrabban a márkára szűrnek, ebből a szempontból a legnépszerűbbnek a Casio és a Seiko órái járnak az élen. Természetesen az órák állapota is fontos szempont a vásárlóknak, különösen az új és újszerű darabokat keresik. Férfi karóráknál inkább a szerkezet számít, abból nem meglepő módon a kvarc működtetésű a legnépszerűbb, hiszen, mint szakértőnktől korábban kiderült, a tömeg számára összességében ez a típus számít a legmegfizethetőbbnek. Ezzel szemben a női óráknál a megjelenés fontos, például a szín és a szíj típusa kap nagyobb figyelmet.

– derült ki a piactér értékeléséből.

A Vaterán az utóbbi öt évben a tíz legmagasabb áron elkelt karóra csaknem mindegyike svájci gyártóktól származik

  • IW Schaffhausen - 1,9 millió forint
  • Rolex
  • Breitling
  • Omega
  • Jaeger

Leszámítva egy egyedi gyártású magyar Evolvens karórát, ami a Tilos Rádió jótékonysági árverése keretében talált gazdára. A top 10 karóra  átlagára egy kicsivel 1 millió forint felett alakult. A legmagasabb áron a svájci IWC Schaffhausen egyik férfi karórájának új állapotú darabja kelt el, amelyért közel 1,9 millió forintot kínált egy eladó - a kérdéses modell (IW371447) a Portugieser-sorozat egyik 2011-es modellje volt. A legmagasabb áron elkelt három karóra közt megtalálható női Rolex aranyóra (1,4 millió forint), két luxusóra a svájci Breitling cég gyártmányai közül (1,4 millió és 1 millió forintos áron).

A Jófogás ennél valamivel frissebb adatokkal is tudott szolgálni – 2024-ben a piactéren top 5 legdrágábban eladott karórák közé a következő darabok tartoztak

  • Graham Tourbillograph - Rose Gold: 10 000 000 Ft
  • 2022 Rolex GMT-Master II Batgirl Batman (hordatlan/új óra): 6 750 000 Ft
  • Rolex Submariner: 5 199 000 Ft
  • Rolex GMT Master II 16760 "Fat Lady": 4 150 000 Ft
  • Franck Muller Vanguard - Rose Gold: 3 950 000 Ft

Jól látható tehát, hogy csupán néhány év leforgása alatt nagyon durván megugrottak a magyarországi luxusórákra kifizetett összegek. Az ugyanakkor kérdéses, hogy a korábban említett piaci instabilitás mellett mennyire éri meg befektetésként vásárolni ezeket a darabokat.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. december 14. szombat
Szilárda
50. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33