Az elmúlt öt évben a hazai utazócirkuszok mintegy fele szűnt meg, az elsőszámú felelős a koronavírus járvány volt, ám a magas üzemeltetési költségek is szerepet...
Visszaesés volt tapasztalható a hazai háztartásigép-piacon tavaly, a 2022-es adatokhoz képest jóval kevesebb készülék talált gazdára a GFK adatai szerint.
21,8 százalékos visszaesés volt tavaly a nagy háztartásigép-piacon Magyarországon, így 2022-höz képest mintegy 302 ezer darabbal kevesebb, összesen 1 millió 40 ezer készülék talált gazdára a GFK adatai szerint. A mérséklődés itthon volt a legnagyobb az európai országokat nézve, a piac 154 milliárd forintra esett vissza. A szakértő szerint tavaly kevesebb alapgépcsere történt a háztartásokban és az újlakások építésének visszaesése is jelentős hatással volt a beépíthető készülékek piacára. Idén viszont a kormány által meghirdetett lakásfelújítási programok adhatnak masszívabb lökést a piacnak.
Kevesebb alapgépet vettek a magyarok tavaly
2023-ban körülbelül 1 millió 40 ezer nagy háztartásigépet vettek a magyarok, vagyis mintegy 302 ezer készülékkel kevesebbet mint 2022-ben. Összesen 154 milliárd forintot költöttek ezekre a gépekre, ami 14 százalékos visszaesés az egy évvel korábbi 180 milliárd forinthoz képest. A kisháztartási gépek hazai piaca 100 milliárd forintos volt tavaly, ami darabszám szerint 7 százalékos visszaesést jelent.
A tavalyi év értékeléséhez érdemes a 2022-es évet is megnézni, ugyanis az olyan kormányzati intézkedések is nagyon mozgatták akkor a piacot, mint például az szja-visszatérítés vagy az átlagár feletti áram- és gázárakkal kapcsolatos intézkedés. Ezek magukkal hozták a nagyobb keresletet, a felhasználók a legmagasabb energiaosztályú gépeket keresték, így a 2022-es értékesítések magasak voltak. Ehhez képest tavaly a 2020-2021-es szintre korrigált a piac: egyrészt a sütő-mosógép-hűtő alap háztartásigépek cseréje csökkent, másrészt az újépítésű lakások visszaesése és a felújítások elmaradása is hozzájárult a csökkenéshez, mivel így kevesebb beépíthető gép fogyott, közel 40 százalékot esett csak ez a szegmens
- nyilatkozta Füle Norbert, a Gorenje-Hisense ügyvezetője. Hozzátette, a negatív folyamatok ellenére a Gorenje eladásai stabilak voltak tavaly is, a nagy háztartásigépeknél 18 százalékos darabszám szerinti növekedéssel zártak, mintegy 231 ezer darabot adtak el 30 milliárd forint értékben és ezzel megőrizték a piacvezető helyüket. A kisgépek eladását 12 százalékkal növelték, 170 ezer darabot értékesítettek, ami 3,5 milliárd forintos forgalmat jelent.
Máshol is csökkent a kereslet Európában
A GFK piackutató adatai szerint egész Európában visszaesett a nagy háztartásigép-fogyasztás tavaly, de az országokat nézve itthon volt a legnagyobb mértékű. Magyarországot a svédek követik, ahol 14 százalékkal kevesebb készüléket vettek a háztartások, majd a lengyelek jönnek, ahol az eladások 12 százalékkal csökkentek. Pozitív eredményt nem nagyon lehet látni, Törökországban tapasztaltak emelkedést és az ukrán piac is jobban teljesített, de a háború miatt alacsony is volt a bázis, ezért ezt kevésbé lehet összehasonlítani más országok adataival.
Megfigyelhető a magasabb minőségre való törekvés
Szinte minden magyar háztartásban alapkészülékek a sütők, a hűtők és a mosógépek, ezért nem meglepő, hogy a nagygépek közül tavaly is a mosógép és a hűtő fogyott a legnagyobb számban: előbbiből 256 ezer, utóbbiból 223 ezer talált gazdára. A nagygépek közül a mosogatógépeknek évek óta emelkedik a penetrációja: tavaly mintegy 121 ezret vettek a magyarok, így kb. minden negyedik családban van ilyen készülék.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A népszerűség nem véletlen, ugyanis egy átlagos kézi mosogatáshoz képest - ahol kb. 100 liter vizet használunk el –, egy mosogatógép 12-13 liter vizet használ, így jelentős spórolást biztosít.
Füle Norbert hozzátette, 2022-ben egy mosógép átlagos ára kb. 140 ezer, 2023-ban pedig 158 ezer forint volt a hazai piacon, amit részben az magyaráz, hogy a forint nagyot gyengült, így magasabb volt az áremelkedés, részben pedig az, hogy a magyarok körében megfigyelhető egy magasabb minőségre való törekvés. Úgy látják, hogy a szervízdíjak emelkedésével a fogyasztók tartósabb gépeket szeretnének vásárolni, amely hozzájárul az átlagár-emelkedéshez.
A lakásfelújítási programok segíthetnek idén
A szakértő úgy véli, idén az lesz a kérdés, hogy milyen támogatási formák lesznek a piacon és ezek mennyire tudják felpörgetni a keresletet. A lakásfelújítási programok nagyobb lökést adhatnak a háztartásigép-piacnak is, így például a kormány nemrég bejelentett új otthonfelújítási programja is egy ilyen lehetőség: a most bejelentett támogatási forma direkt módon az 1990 előtt épült családi házak energetikai korszerűsítésére vonatkozik, vagyis energetikai tanúsítványt kell bemutatni hozzá, viszont abban bíznak, hogy indirekt módon segíteni fogja a nagy háztartásigép-piacot is, mivel az ilyen jellegű felújítások nagyon gyakran komplexebb projektekhez vezetnek és más eszközök beszerzésével is összekötik őket a vásárlók.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








