4 °C Budapest
Big White truck driving on the highway through countryside landscape at sunset.

Nagyon komoly ára lesz a jövő évi útdíj drágulásnak: ezt nem teszik zsebre a magyarok

2023. december 18. 21:01

„Akár az infláció 5-szörösével is drágulhat a közúti fuvarozás 2024-ben, ami jelentősen növelheti a hazai inflációt, sőt ellátási gondokat is okozhat” – figyelmeztet az iparági szakértő

Akár 16-21%-kal is növekedhetnek a közúti fuvarozás költségei 2024-ben”, áll a DigiLog Consulting független tanácsadócég által publikált Közúti Fuvarozási Árindex 2023 III. negyedéves jelentésében, ami az előrejelzett 4-6%-os infláció ötszöröse is lehet. A költségek megugrásának több mint felét az útadók drasztikus emelése okozza, a másik felét pedig az inflációs környezet következtében fellépő általános költségnövekedés és az üzemanyagok jövedéki adójának emelése teszi ki.

Az útdíjak soha nem látott mértékű növekedését a fajlagos díjak drasztikus emelése és az eddigi ingyenes szakaszok fizetőssé tétele okozzák, együttesen.

Fizetőssé válik az M0 körgyűrű eddig ingyenes, teljes déli szakasza, amely a hazai disztribúció legforgalmasabb útvonala

– emeli ki Lajkó Ferenc iparági szakértő. Az inflációkövető díjemelésen felül Magyarországon 2024. január 1-től, Németországban pedig 2023. december 1-től kerül bevezetésre az ún. külső költség, amelyet a károsanyag-kibocsátás és a zajterhelés adójaként kell megfizetnie a fuvarozóknak.

A magyar útdíj átlagosan 50-60%-kal, a német pedig 70-83%-kal kerül majd többe 2024-ben!

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Az új díjak kiszámolása még komplett rakományoknál sem egyszerű, a disztribúciós feladatok esetében pedig kifejezetten komplikált feladat. A járművek típusán, környezetvédelmi besorolásán kívül az útszakaszok jellege is különböző díjszabást von maga után. A költségnövekedés megállapítása pedig nem végezhető el egyszerűen az átlagos emelés mértékének használatával, mert a szórás a hazai útdíj esetében 35-85% közötti értékeket mutat.

A brutális útdíjemelés gazdasági következményei súlyosak lesznek. Egyfelől tovább nehezítik a 2023. III. negyedéve óta veszteségesen működő közúti fuvarozók helyzetét; akik nem tudják átvállalni a növekményt, kénytelenek lesznek továbbhárítani ügyfeleikre a megemelkedett adóterhet. Ha mégsem sikerülne teljesen áthárítaniuk az útadót, az tovább rontaná az eredményességüket, ami ellen csak kapacitásaik jelentős csökkentésével tudnának védekezni. Lecsökkent kapacitásuk pedig, a recesszió elmúltával – a makrogazdasági előrejelzések szerint akár már 2024 második felében – kapacitáshiányt és ellátási gondokat okozhat.

Másfelől az útdíjemelés a termékek áraiba beépülve jól látható mértékben növelni fogja a fogyasztói árakat, és felfelé tolja majd a nehezen leszorított hazai inflációt is 2024-ben.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 10. szerda
Judit
50. hét
December 10.
Az emberi jogok napja
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. december 10. 20:54