Many Christmas presents under wonderful Christmas Tree

Sok magyar spórolna így a karácsonykor: innen vennék meg az idei ajándékokat

2022. december 14. 10:33

Tudatosabb hozzáállással igyekeznek ellenpontozni a gazdasági nehézségeket a vásárlók, akiknek több mint a fele – kihasználva a november végi akciókat és árengedményeket – még december előtt igyekezett beszerezni az idei ajándékokat. Az Árukereső.hu immár hagyományosnak tekinthető karácsonyi kutatásának eredményei elárulják, hogy a magyar vásárlók döntéseinél rengeteget számítanak a nyilvános termékértékelések.

Tanulságos megállapításokkal szolgál az Árukereső.hu immár nyolcadik éve elkészített friss karácsonyi felmérése, amely az aktuális ünnepi szezon kezdeti szakaszában ad pillanatképet a felnőtt lakosság körében uralkodó fogyasztói trendekről. Minden tizedik magyar maximum 10 ezer forintot költene karácsonyi ajándékra, több mint negyedük pedig a 10 és 30 ezer forint közötti sávot célozza meg.

Ugyanakkor a régióban, például a cseheknél és szlovákoknál megfordulnak ezek az arányok, ők inkább 40 és 60 ezer forint értékben költenének, amit nálunk viszont csak minden tizedik fogyasztó engedhet meg magának. A megkérdezettek közel fele a tavalyihoz hasonló mértékben tervez költeni, ami két fontos szempontra világít rá: a gazdasági helyzet ellenére a karácsonyi ajándékozást többen igyekeznek idén is megtartani, ez az összeg azonban az inflációhoz igazítva valamennyivel kevesebbnek felel meg idén. 

A megkérdezettek fele árakciók segítségével szeretné csökkenteni a karácsonyi költségeit, 20 százalékuk pedig úgy, hogy kevesebb hozzátartozónak tervez ajándékot venni. A tavalyi 7 megajándékozotthoz képest idén a legtöbben már csak 3-6 rokonnal vagy baráttal számolnak. A jelenlegi gazdasági helyzet tovább növeli az online tudatosságot, erre utal az is, hogy a többi vásárlótól érkező visszajelzéseket tízből kilencen veszik figyelembe a vásárlási döntéseik során. Ugyanakkor a régióban senkinél sem találkozhatunk ilyen magas aránnyal.

Számítanak az árak

Nem meglepő módon kiemelt fontossággal bír a termékminőség és az aktuális ár, sőt sok vásárló ennek változását is szereti figyelemmel kísérni. Az Árukereső.hu oldalon erre is van lehetőség.

A termékoldalak alján fellelhető árdiagramokon az átlag-, illetve minimumár alakulása is nyomon követhető, ez pedig még inkább hozzásegíti a fogyasztókat a megalapozott döntéshozatalhoz

– mondta Nagy Bence, az Árukereső.hu Marketing Projectmanagere. Szerinte a rezsiválsággal és a riasztóan magas inflációval terhelt környezetben az emberek még jobban odafigyelnek arra, hogy mire és mennyit költenek, azaz még fontosabbá válnak az ár-összehasonlító oldalak szolgáltatásai. A vásárlás vonatkozásában egyre több tényezőre ügyelnek a magyarok, megjelent a környezettudatosság is: több mint 6 százalék ezen szempont alapján rendel terméket.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Míg a szlovákoknál 86, a horvátoknál 84, a cseheknél, szerbeknél és szlovákoknál pedig 70 százalék körül van azoknak az aránya, akik kihasználják a Black Friday-t és a hasonló leárazásokat, nálunk csak minden második ember (51%) él aktívan ezekkel a lehetőségekkel. Ha nem is konkrétan az akciók miatt, a magyaroknak több mint fele már december előtt megkezdi a karácsonyi vásárlást, sőt jelentős azok száma is (40%), akik egész évben már ajándékötleteket gyűjtenek.

Ezzel a tudatos hozzáállással így bőven van idő beszerezni akár kedvezményesen, akár időben azokat a termékeket, amikre a magyarok leginkább vágynak: ezek a háztartási eszközök és az elektronikai cikkek, miközben harmadik helyezettként megjelenik a ruha kategória. Itthon ugyan több mint tizede a megkérdezetteknek bárminek örülne, sokakat tenne boldoggá, ha kávéfőzőt, laptopot, okostelefont, órát, könyvet, esetleg parfümöt találnának a fa alatt. A legtöbben egyébként úgy vélik – és ez a teljes régióra is igaz –, hogy pénz nem lehet karácsonyi ajándék. A jelenlegi gazdasági helyzet ellenére is csak nagyjából a megkérdezettek tizede adna közvetlenül ajándékot ebben a formában.

A válaszadók harmada már inkább online vesz ajándékot, és harmada szerzi be fele-fele arányban a neten vagy boltban. A régió adatai pedig arról tanúskodnak, hogy a csehek és a szlovákok jobban preferálják a netes vételt, és lényegesen kevesebbet látogatnak el maguk az üzletekbe, mint a szomszédos országok lakói.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Óriási dobásra készül 2023-ban a magyar Kickstarter: ez lehet a válság ellenszere?

Hivatalosan is elindította befektetési kampányát a Brancs közösségi piactér, amely rekordérdeklődéssel zárta az előregisztrációs kampányát.

Újabb két közösségi kampány lett sikeres: mutatjuk, hogy melyik (x)

Év végén két újabb izgalmas kampány ért el kiemelkedő sikereket a Brancs piacterén.

Jövőre ezeket az ötleteket lesz érdemes figyelni!

Most viszont bemutatunk 3 olyan projektet, amikről valószínűleg sokat fogunk még hallani 2023-ban!

Zubreczki Dávid: teljesen abszurd, hogy erről végleg lemondtak a budapestiek

A könyv szerzőjét, Zubreczki Dávidot kérdeztük a balatoni fejlesztésekről, a városnézésről, építészetről és hogy mitől lenne élhetőbb Budapest. Interjú.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2023. február 4. szombat
Ráhel, Csenge
5. hét
Február 4.
Rákellenes világnap
KONFERENCIA
Tovább
Digital Transformation 2023
Innovatív technologiák a hatékonyságnövelésért!
Sustainable Tech 2023
Innováció ma, zöld gazdaság holnap!
Biztosítás 2023
A tavasz meghatározó pénzügyi konferenciája március 8-án!
EZT OLVASTAD MÁR?