27 °C Budapest

Brutálisan nagyot megy a webshopping: ki jár még boltba?

2020. február 6. 13:02

A teljes magyar boltos világ 2019-es, 6 százalékos növekedéséhez 1,3 százalékot tettek hozzá a webáruházak. Megfordítva: web nélkül nem 6 hanem csak 4,7 százalék lett volna a boltos kisker növekedése. És van még bőven tere a webáruházaknak. 

Egy kis történelem

A vásárló imád válogatni, ő már csak ilyen volt mindig is. Régen a Váci utca volt a válogatás, vagy éppen a kirakatok nézegetésének a legkedveltebb terepe, de más sétáló utcákon is sokan bóklásztak kirakatokat bámulgatva. Az egyes értékesítőcsatornák oldaláról hajdanán - réges-rég - a piacok annak köszönhették népszerűségüket, hogy egy helyen lehetett sok árus portékájából válogatni. A múlt század eleje táján indult hagyományos nagyáruházak is ennek köszönhették népszerűségüket, de kicsiben a falusi szatócsbolt is.

A piacokra visszatérve mindegy volt, hogy élelmiszert, vagy a későbbiekben ruhafélét, vagy éppen NDK-s lemezjátszót, vagy szovjet barkácskészletet árultak, hiszen például a rendszerváltás előtt a KGST piacokon is volt tolongás. És a kínai piacokon is, kicsit később. A hipermarketek is azzal taroltak néhány évtizeddel ezelőtt nekilódulva, hogy egy helyen szinte mindent meg lehetett nézni és persze vásárolni.

Tehát a vásárló mindig imádta, ha sokféleségből tud válogatni, csak éppen a piacterek változtak az évek során. És a web azt mutatja, hogy a kényelem sem utolsó (rossznyelvek szerint lusta is a vásárló fel-alá rohangálni, ha nem muszáj), a web árutömegét egyébként sem lehet egy helyen kiállítani és mindent megtapogatva körbesétálni - írja közleményében a blokkk.com.

Gyors, mint a szél

Magyarországon már az ezredforduló előtt is ügyködött egy-két webáruház, bár akkor az úgynevezett csomagküldők (a statisztika ma is őrzi nevüket), a postaládába katalógusokat bedobáló áruházak voltak akkortájt az otthoni vásárlásokban többségben, akik egyébként időközben már eltűntek a piacról. 

Hivatalos adat nincs a családokat kiszolgáló webáruházak számáról, sokan ráadásul a hagyományos bolttal együtt viszik a webáruházukat, ezért számuk csak becsülhető, "szerintünk tízezer felettire" - írja a blokkk.com

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 300 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 324 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 71 484 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A vásárlónak köszönhető végül, hiszen ő dönti el, hol vásárol, hogy évről-évre rohamos tempóban ugrik a webköltekezés. 2020-ra egy évtized alatt nézve hússzoros megugrás várható.

Összességében is nagyot megy

A statisztikában a kiigazítatlan növekedési mutató a legfontosabb, ami az ármozgások kiszűrésével mutatja a változást, tehát mennyiségben összegezve, mint ha darabban, kilóban, méterben, literben számolnánk. Ezt nézte most is a blokkk.com.

Végül az kerekedik ki, hogy az elmúlt években és 2019-ben is a boltos kiskereskedelem növekedéséhez 1-1,3%-kal járult hozzá a webáruházi piacbővülés. Megfordítva, webáruházak nélkül ennyivel kisebb lett volna a boltos világ növekedése.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. június 22. vasárnap
Paulina
25. hét
EZT OLVASTAD MÁR?