Ha az ünnepek alatt termálfürdős pihenést tervezel, érdemes alaposan tájékozódnod.
Még vasárnap is zajlik a Joy-napok, nyakunkon a black friday, és persze karácsonyig sem kell többet várni már, mint 6 hét. Ilyenkor lényegesen többet költünk, mint egy átlagos hónapban, hiszen a kereskedők mindent megtesznek annak érdekében, hogy befolyásoljanak minket. A szakember szerint egy újabb felesleges divatholmi megvásárlása helyett sokkal jobban is kihasználhatnánk ezeket az akciókat.
Éppen zajlik a hazánkban az egyre népszerűbb kuponos napok egyike, 6 hét múlva karácsony, és a kettő között még a Black Friday-jel is meg kell harcolnunk. Az eladások 1377 százalékkal ugranak meg azon a bizonyos pénteken egy átlagos forgalommal bíró naphoz képest a Black Friday Global (2018) Magyarországra vonatkozó adatai szerint. A hazai vásárlók mind online, mind offline vadásznak a legjobb árakra. Azok, akik több boltot is árgus szemmel figyelnek, 57 ezer forintot szánnak a mostani rohamra.
A GKI szerint a karácsonyi szezonban pedig fejenként több mint 48 ezer forintot tervezünk elkölteni: ez az összeg 7 ezer forinttal több a tavalyinál és 20 ezerrel a 4 évvel ezelőtti terveknél. A KSH adatai is megerősítik mindezt, a kiskereskedelmi forgalom dinamikus növekszik, e legfrissebb adatok szerint szeptemberben például 6,3 százalékkal.
Nem mindenki boldog, aki költ
Vásárolni persze a legtöbb ember szeret, ám érdemes odafigyelni a mennyiségre még ezekben a túlfűtött napokban, hetekben is. Makai Gábor klinikai szakpszichológus, pszichioterapeuta szerint a kuponakciók és a nagy leárazások arra szolgálnak, hogy észrevétlenül hassanak az emberre, ne vegye észre, ha esetleg nem jár annyira jól az adott akcióval. Leginkább azokat lehet befolyásolni, akik nem tudnak veszíteni, hiszen bennük óriási feszültségeket kelt ez az időszak. Az van bennük, hogy ha nem ők kapják meg a kedvezményt, akkor alulmaradnak.
A szakember szerint a másik motiválóerő ilyenkor az öröm: kielégülést okoz, ha valamit megszerez az ember, vagy jó áron tudja megvásárolni, amit kinézett.
Gyors élet: gyors divat
"Létezik egy felmérés arról, mennyi ideig érezzük magunkat boldognak a vásárlás után. Megdöbbentően rövid ideig. Az élményektől sokkal tovább tart a boldogság" - magyarázta a Pénzcentrumnak Mengyán Eszter, színtanácsadó, blogger aki a fenntartható divattal foglalkozik, majd így folytatja: "A szerkesztőségben, ahol korábban dolgoztam, rendszeresen érkeztek online rendelt ruhák, cipők, kiegészítők. Egyszer valaki meg is jegyezte: most hogy megérkezett a csomagja, kezdi az egész folyamatot előröl, mert sokkal izgalmasabb válogatni, vágyni, várni.
Az egész iparág felgyorsult, 2-3 hetente dobnak a piacra új kollekciót csak azért, hogy az újdonság varázsa meglegyen. Mesterségesen generált trendek, kötelező darabok bűvöletében élünk, eltűnik az egyéniség, a stílus.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A túlfogyasztásról pedig csak annyit, hogy évente 150 milliárd új ruhadarab készül, amit igyekeznek eladni nekünk. A ruháink viszont különböző okok miatt (silány minőség, “kiment a divatból") egyre rövidebb ideg vannak a ruhatárunkban. Egyre több ruha kerül ki a körforgásból, így olyan mennyiségű hulladék keletkezik, amely szinte felfoghatatlan.
Olyan komoly probléma ez, amelyről a jövőben biztosan sokat hallunk majd. Érdemes tehát megfontoltan, tudatosan költeni, de ehhez szükség van arra, hogy pontosan tudjuk, kik vagyunk, miért szeretünk vásárolni, mire van valójában szükségünk. Justine Laconte divattervezőnek van egy nagyon jó videója arról, milyen a silány és jó minőség közt a különbség.
Ezek szerint nekem pl. alig van jó minőségű ruhám, hogyan várhatnám el, hogy örök darabjaim legyenek? - mondja Eszter. Eldobhatóvá vált a “divat", teljesen mindegy, hogy Pepcoban vagy Zaraban vásárolunk. A fenti napok (Joy, Black Friday) inkább arra lennének jók, hogy
Anyagilag is jobban járunk?
Bizonyos ruhadarabok velünk maradhatnak nagyon sokáig, de ha valamit rendszeresen viselünk, az amortizálódni fog. Attól is függ, hogy valami örök darab, hogyan ápoljuk, mossuk, tároljuk. De az biztos, hogy jó minőségű darabokba befektetni vagy régebbi, akár 30-40 éves ruhákat magunkra alakíttatni jó befektetés lehet. A cél, hogy a saját ruhatárunkban éljük ki a kreativitásunkat, ne a vásárlásban."
A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.
A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.
Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.
Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.
-
Mennyire ismered a lakás-előtakarékossági lehetőségeket?
Mire fordítanád szívesen a lakás-előtakarékossági szerződésed?
-
A digitalizáció és az együttműködés lehet a KKV-k túlélésének egyik kulcsa 2025-ben
A Billingo kollaborációs programmal hívja fel a figyelmet a vállalkozói összefogás előnyeire.
-
Mire használnád a lakástakarék-megtakarításodat?
Milyen szempontok fontosak egy megtakarítás kiválasztásánál?
-
Karácsonyi bevásárlás? Nézzük, milyen akciók lesznek a Lidlben
Az áruházlánc akciós kínálata az ünnepi menüre fókuszál.
-
Így védheted ki a legdurvább pénzügyi átveréseket: az OTP Bank szakértője válaszol
Bényi Mónikát, a Csaláskezelési osztály vezetőjét kérdeztük.
-
Felújítanál vagy vásárolnál a lakástakarékodból?
Mire költenéd a lakásszámládat?
-
Végre fellélegezhetnek a kisvállalkozók? Ez vár rájuk 2025-ben
Az OTP Bank elemzői mérsékelt javulást várnak.
-
Netes vásárlásokhoz is tökéletes választás a Mastercard Gold betéti kártya (x)
Akár online vennénk koncertjegyet karácsonyi meglepetésként, akár egy hagyományos boltban szereznénk be az ajándékokat, a Mastercard Gold betéti kártya mindkét esetben kéznél van.
-
Az ASUS újdonsága tökéletes üzleti partnered lesz (x)
A munkaerőpiac digitalizációjának gyors ütemében a mesterséges intelligencia megjelenése új korszakot nyitott.