2 °C Budapest

Kiderült a magyar boltok nagy trükkje: így fosztják ki a vásárlókat év végén

2019. november 10. 06:59

Még vasárnap is zajlik a Joy-napok, nyakunkon a black friday, és persze karácsonyig sem kell többet várni már, mint 6 hét. Ilyenkor lényegesen többet költünk, mint egy átlagos hónapban, hiszen a kereskedők mindent megtesznek annak érdekében, hogy befolyásoljanak minket. A szakember szerint egy újabb felesleges divatholmi megvásárlása helyett sokkal jobban is kihasználhatnánk ezeket az akciókat.

Éppen zajlik a hazánkban az egyre népszerűbb kuponos napok egyike, 6 hét múlva karácsony, és a kettő között még a Black Friday-jel is meg kell harcolnunk. Az eladások 1377 százalékkal ugranak meg azon a bizonyos pénteken egy átlagos forgalommal bíró naphoz képest a Black Friday Global (2018) Magyarországra vonatkozó adatai szerint. A hazai vásárlók mind online, mind offline vadásznak a legjobb árakra. Azok, akik több boltot is árgus szemmel figyelnek, 57 ezer forintot szánnak a mostani rohamra.

A GKI szerint a karácsonyi szezonban pedig fejenként több mint 48 ezer forintot tervezünk elkölteni: ez az összeg 7 ezer forinttal több a tavalyinál és 20 ezerrel a 4 évvel ezelőtti terveknél. A KSH adatai is megerősítik mindezt, a kiskereskedelmi forgalom dinamikus növekszik, e legfrissebb adatok szerint szeptemberben például 6,3 százalékkal.

Nem mindenki boldog, aki költ

Vásárolni persze a legtöbb ember szeret, ám érdemes odafigyelni a mennyiségre még ezekben a túlfűtött napokban, hetekben is. Makai Gábor klinikai szakpszichológus, pszichioterapeuta szerint a kuponakciók és a nagy leárazások arra szolgálnak, hogy észrevétlenül hassanak az emberre, ne vegye észre, ha esetleg nem jár annyira jól az adott akcióval. Leginkább azokat lehet befolyásolni, akik nem tudnak veszíteni, hiszen bennük óriási feszültségeket kelt ez az időszak. Az van bennük, hogy ha nem ők kapják meg a kedvezményt, akkor alulmaradnak.

A szakember szerint a másik motiválóerő ilyenkor az öröm: kielégülést okoz, ha valamit megszerez az ember, vagy jó áron tudja megvásárolni, amit kinézett.

Gyors élet: gyors divat

"Létezik egy felmérés arról, mennyi ideig érezzük magunkat boldognak a vásárlás után. Megdöbbentően rövid ideig. Az élményektől sokkal tovább tart a boldogság" - magyarázta a Pénzcentrumnak Mengyán Eszter, színtanácsadó, blogger aki a fenntartható divattal foglalkozik, majd így folytatja: "A szerkesztőségben, ahol korábban dolgoztam, rendszeresen érkeztek online rendelt ruhák, cipők, kiegészítők. Egyszer valaki meg is jegyezte: most hogy megérkezett a csomagja, kezdi az egész folyamatot előröl, mert sokkal izgalmasabb válogatni, vágyni, várni. 

A márkák erre is építenek. Ha csak a ruhaiparra vetítjük rá a kérdést, a márkák többségének egyedül a pénzünk fontos, ezért olyan dolgokat adnak el nekünk, amelyekre nincs semmi szükségünk. 

Az egész iparág felgyorsult, 2-3 hetente dobnak a piacra új kollekciót csak azért, hogy az újdonság varázsa meglegyen. Mesterségesen generált trendek, kötelező darabok bűvöletében élünk, eltűnik az egyéniség, a stílus.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

A ruhaipar jelenleg a világ legkörnyezetszennyezőbb iparágainak egyike a vízfelhasználás, vegyszeres szennyezés, széndioxid-kibocsátás miatt. A legtöbb ruhánk a világ legszegényebb országaiban készül, borzalmas körülmények között, a divatiparban még mindig van gyerekmunka.  

A túlfogyasztásról pedig csak annyit, hogy évente 150 milliárd új ruhadarab készül, amit igyekeznek eladni nekünk. A ruháink viszont különböző okok miatt (silány minőség, “kiment a divatból") egyre rövidebb ideg vannak a ruhatárunkban. Egyre több ruha kerül ki a körforgásból, így olyan mennyiségű hulladék keletkezik, amely szinte felfoghatatlan.

Olyan komoly probléma ez, amelyről a jövőben biztosan sokat hallunk majd. Érdemes tehát megfontoltan, tudatosan költeni, de ehhez szükség van arra, hogy pontosan tudjuk, kik vagyunk, miért szeretünk vásárolni, mire van valójában szükségünk. Justine Laconte divattervezőnek van egy nagyon jó videója arról, milyen a silány és jó minőség közt a különbség. 

Ezek szerint nekem pl. alig van jó minőségű ruhám, hogyan várhatnám el, hogy örök darabjaim legyenek?  - mondja Eszter. Eldobhatóvá vált a “divat", teljesen mindegy, hogy Pepcoban vagy Zaraban vásárolunk. A fenti napok (Joy, Black Friday) inkább arra lennének jók, hogy 

minőségi alapdarabokat, tervezői darabokat vegyünk akciósan.

Anyagilag is jobban járunk?

Bizonyos ruhadarabok velünk maradhatnak nagyon sokáig, de ha valamit rendszeresen viselünk, az amortizálódni fog. Attól is függ, hogy valami örök darab, hogyan ápoljuk, mossuk, tároljuk. De az biztos, hogy jó minőségű darabokba befektetni vagy régebbi, akár 30-40 éves ruhákat magunkra alakíttatni jó befektetés lehet. A cél, hogy a saját ruhatárunkban éljük ki a kreativitásunkat, ne a vásárlásban."

NEKED AJÁNLJUK
Kihívásból lehetőség – Innováció a nyelvtanulásban gyerekeknek (x)

A Wörtering matricák megkönnyítik a nyelvtanulást a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek.

Sokkal több magyar gyereket bántanak így: igazi kegyetlen világ ez, bárki óriási bajba kerülhet

A "Pisztrángok, szevasztok!" című könyv az online zaklatás és egyéb digitális veszélyek témáját járja körül, különös tekintettel a 7-12 éves korosztályra.

Jön az V. Mindset Meetup hétvégén, építs te is kapcsolatokat, ne maradj le! (x)

Balogh Petya: Ennyi lelkes, inspirált fiatalt egy helyen még nem is láttam életemben.

Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. december 15. vasárnap
Valér
50. hét
December 15.
Advent (3.)
December 15.
A tea világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33