Kiderült a magyar boltok nagy trükkje: így fosztják ki a vásárlókat év végén

Kiderült a magyar boltok nagy trükkje: így fosztják ki a vásárlókat év végén

2019. november 10. 06:59

Még vasárnap is zajlik a Joy-napok, nyakunkon a black friday, és persze karácsonyig sem kell többet várni már, mint 6 hét. Ilyenkor lényegesen többet költünk, mint egy átlagos hónapban, hiszen a kereskedők mindent megtesznek annak érdekében, hogy befolyásoljanak minket. A szakember szerint egy újabb felesleges divatholmi megvásárlása helyett sokkal jobban is kihasználhatnánk ezeket az akciókat.

Éppen zajlik a hazánkban az egyre népszerűbb kuponos napok egyike, 6 hét múlva karácsony, és a kettő között még a Black Friday-jel is meg kell harcolnunk. Az eladások 1377 százalékkal ugranak meg azon a bizonyos pénteken egy átlagos forgalommal bíró naphoz képest a Black Friday Global (2018) Magyarországra vonatkozó adatai szerint. A hazai vásárlók mind online, mind offline vadásznak a legjobb árakra. Azok, akik több boltot is árgus szemmel figyelnek, 57 ezer forintot szánnak a mostani rohamra.

A GKI szerint a karácsonyi szezonban pedig fejenként több mint 48 ezer forintot tervezünk elkölteni: ez az összeg 7 ezer forinttal több a tavalyinál és 20 ezerrel a 4 évvel ezelőtti terveknél. A KSH adatai is megerősítik mindezt, a kiskereskedelmi forgalom dinamikus növekszik, e legfrissebb adatok szerint szeptemberben például 6,3 százalékkal.

Nem mindenki boldog, aki költ

Vásárolni persze a legtöbb ember szeret, ám érdemes odafigyelni a mennyiségre még ezekben a túlfűtött napokban, hetekben is. Makai Gábor klinikai szakpszichológus, pszichioterapeuta szerint a kuponakciók és a nagy leárazások arra szolgálnak, hogy észrevétlenül hassanak az emberre, ne vegye észre, ha esetleg nem jár annyira jól az adott akcióval. Leginkább azokat lehet befolyásolni, akik nem tudnak veszíteni, hiszen bennük óriási feszültségeket kelt ez az időszak. Az van bennük, hogy ha nem ők kapják meg a kedvezményt, akkor alulmaradnak.

A szakember szerint a másik motiválóerő ilyenkor az öröm: kielégülést okoz, ha valamit megszerez az ember, vagy jó áron tudja megvásárolni, amit kinézett.

Gyors élet: gyors divat

"Létezik egy felmérés arról, mennyi ideig érezzük magunkat boldognak a vásárlás után. Megdöbbentően rövid ideig. Az élményektől sokkal tovább tart a boldogság" - magyarázta a Pénzcentrumnak Mengyán Eszter, színtanácsadó, blogger aki a fenntartható divattal foglalkozik, majd így folytatja: "A szerkesztőségben, ahol korábban dolgoztam, rendszeresen érkeztek online rendelt ruhák, cipők, kiegészítők. Egyszer valaki meg is jegyezte: most hogy megérkezett a csomagja, kezdi az egész folyamatot előröl, mert sokkal izgalmasabb válogatni, vágyni, várni. 

A márkák erre is építenek. Ha csak a ruhaiparra vetítjük rá a kérdést, a márkák többségének egyedül a pénzünk fontos, ezért olyan dolgokat adnak el nekünk, amelyekre nincs semmi szükségünk. 

Az egész iparág felgyorsult, 2-3 hetente dobnak a piacra új kollekciót csak azért, hogy az újdonság varázsa meglegyen. Mesterségesen generált trendek, kötelező darabok bűvöletében élünk, eltűnik az egyéniség, a stílus.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

A ruhaipar jelenleg a világ legkörnyezetszennyezőbb iparágainak egyike a vízfelhasználás, vegyszeres szennyezés, széndioxid-kibocsátás miatt. A legtöbb ruhánk a világ legszegényebb országaiban készül, borzalmas körülmények között, a divatiparban még mindig van gyerekmunka.  

A túlfogyasztásról pedig csak annyit, hogy évente 150 milliárd új ruhadarab készül, amit igyekeznek eladni nekünk. A ruháink viszont különböző okok miatt (silány minőség, “kiment a divatból") egyre rövidebb ideg vannak a ruhatárunkban. Egyre több ruha kerül ki a körforgásból, így olyan mennyiségű hulladék keletkezik, amely szinte felfoghatatlan.

Olyan komoly probléma ez, amelyről a jövőben biztosan sokat hallunk majd. Érdemes tehát megfontoltan, tudatosan költeni, de ehhez szükség van arra, hogy pontosan tudjuk, kik vagyunk, miért szeretünk vásárolni, mire van valójában szükségünk. Justine Laconte divattervezőnek van egy nagyon jó videója arról, milyen a silány és jó minőség közt a különbség. 

Ezek szerint nekem pl. alig van jó minőségű ruhám, hogyan várhatnám el, hogy örök darabjaim legyenek?  - mondja Eszter. Eldobhatóvá vált a “divat", teljesen mindegy, hogy Pepcoban vagy Zaraban vásárolunk. A fenti napok (Joy, Black Friday) inkább arra lennének jók, hogy 

minőségi alapdarabokat, tervezői darabokat vegyünk akciósan.

Anyagilag is jobban járunk?

Bizonyos ruhadarabok velünk maradhatnak nagyon sokáig, de ha valamit rendszeresen viselünk, az amortizálódni fog. Attól is függ, hogy valami örök darab, hogyan ápoljuk, mossuk, tároljuk. De az biztos, hogy jó minőségű darabokba befektetni vagy régebbi, akár 30-40 éves ruhákat magunkra alakíttatni jó befektetés lehet. A cél, hogy a saját ruhatárunkban éljük ki a kreativitásunkat, ne a vásárlásban."

NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2022
A jövő vállalata - Zöld az út a fenntarthatóság felé!
Portfolio Digital Transformation 2022
Szektorokon átívelő tudás a belső folyamatoktól a termékig!
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?