Ezek lesznek idén a legnépszerűbb karácsonyi ajándékok

Ezek lesznek idén a legnépszerűbb karácsonyi ajándékok

2016. november 24. 13:06

Alapvetően az előre gondolkodás jellemez bennünket, ami a karácsonyi ajándékokat illeti: a magyarok négyötöde tervezi meglepni a szeretteit, többségük  pedig már november előtt elkezdett vásárolni.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Az utóbbi évek tendenciája, hogy egyre több áruházlánc és online bolt csatlakozik a "Balck Friday" elnevezésű kezdeményezéshez a 18-69 éves lakosság 31 százaléka vásárol már a Black Friday-en, és egytizedük készül tudatosan erre az alkalomra. Az emberek többsége már novemberben vagy korábban elkezdi az ajándékbeszerzést, ezen belül is inkább a nők (71%) igyekeznek jobban, mint a férfiak. Emellett a másik véglet (19%), akik az utolsó pillanatra, december második-harmadik hetére hagyják a meglepetések összegyűjtését - derül ki a Cofidis Hitel Monitor országos reprezentatív felméréséből, amelyet az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft..

Kinek és mit veszünk idén?

Idén változatlanul a szépségápolási (47%) és a ruházati termékekből (46%) fognak válogatni a legtöbben, de magas népszerűség várható a márkás élelmiszerek és italok (42%), a könyvek és a játékok (41%) és a műszaki cikkek (39%) körében is. Megfigyelhető 2013-hoz képest, hogy míg ruházati, szépségápolási és műszaki termékeket kevesebben, élelmiszert és italt magasabb arányban tervezünk vásárolni szeretteink számára. Dísztárgyakat a magyarok harmada, konyhai eszközöket konyhai kisgépet is ötödük készül ajándékozni.

A meglepetések beszerzésének elsőszámú helye a bevásárlóközpontok és a plázák (55%) lesznek, valamint a hipermarketek (44%) és a szaküzletek (44%). A vásárlást sokan tervezik online intézni (43%), de itt a külföldi webáruházakkal szemben a hazai boltoknak szavaznak majd bizalmat (34% vs. 13%). 2014-hez képest a webshopokban való vásárlás valamelyest emelkedett (2016: 43%, 2014: 36%), míg a plázák és a hiperek némileg visszaszorultak (2016: 55% és 44%; 2014: 62% és 49%), ám az igazi meglepetést idén a szaküzletek okozhatják (2016: 44%, 2014: 24%).

A 18-69 éves lakosság 93%-a készül megajándékozni szeretteit a karácsonyi ünnepek alkalmával. A többség (62%) csak vásárolja, 12% csak saját maga készít az ajándékot, 9% vásárol és készít, míg 17% egyáltalán nem készül meglepetéssel idén. Gyakorlatilag mindenki, aki tartja ezt a szokást megajándékozza a hozzá legközelebb állókat, vagyis a családtagjait (98%). Barátok ajándékával 19%, míg kollégáéval 7% tervez és a távolabbi rokonokra csupán 3% gondol.

Idén kevesebben vásárolnak, de többért

Átlagosan egy magyar ember 30.000 forintot tervez ajándékvásárlásra fordítani.

A Cofidis Hitel Monitor 2014-es eredményeihez viszonyítva megfigyelhető, hogy 2016-ban kevesebben ajándékoznak ugyan, de valamivel magasabb összegben, mint két évvel ezelőtt. Az ajándékok megvásárlásához szükséges anyagi fedezet főként az aktuális havi jövedelemből (63%) áll össze idén is. A lakosság több mint fele (53%) akár ilyen célra is használható megtakarítással is rendelkezik, és többen kifejezetten ajándékvásárlásra spórolnak (44%). Ilyen célra hitelt mindössze 5% tervez felvenni valamilyen pénzintézettől.

Az igazi karácsonyi hangulat mindent visz

A felnőtt lakosság 86%-a szerint karácsonykor nem az összeg és nem a fáradság számít. Tehát nem az ajándék értéke a fontos, sokkal inkább az, hogy mekkora örömet szerzünk vele szeretteinknek, ezt mutatja, hogy sokan már jó előre figyelik, minek örülnének azok, akiket meg szeretnének lepni (68%).

Készüljünk az ünnepre előre tervezéssel, találjuk ki az ajándékbeszerző körútjainkat és azok költségvetését, így az idei karácsonykor csak az egymásra hangolódásé lesz a főszerep.

Karácsonyi aggodalmaink

Hiába az ünnepi légkör, vannak dolgok, amiktől a magyarok kétharmada (68%) kifejezetten tart karácsony táján. Elsődlegesen a forgatagtól, a tömegtől, a közlekedési dugóktól félünk (20%). Ezt követik a karácsonyi teendőktől (16%), az ajándékok beszerzésétől és a túlevéstől való félelmeink (15-15%). A családi konfliktusok, veszekedések 14%-unkat nyugtalanítják, s minden tizedik magyar azon aggódik, hogy az ünnepek alatt nem tudja majd kipihenni magát. A karácsony megélése lelki síkon az átlag alatti jövedelemmel rendelkezők körében okoz törést, az átlagos 7 %-hoz képest körükben 21%, aki nyűgnek és terhesnek érzi ilyenkor az ünnepeket.

Címlakép forrása: Getty Images Hungary

NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. január 27. csütörtök
Angelika
4. hét
KONFERENCIA
Tovább
Private Investor Day 2022
Mibe fektessünk 2022-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked! Február 24-én online.
EZT OLVASTAD MÁR?