21 °C Budapest

Ahol tudnak, trükköznek a magyar vásárlók

Pénzcentrum
2013. március 20. 11:04

Kevesebb alkalommal mennek el a családok vásárolni, mint a megelőző években, leginkább így próbálják ésszerűsíteni kiadásaikat - hangzott el a GfK Hungária piackutató szerdai sajtótájékoztatóján. Leszoktunk arról is, hogy komolyabb élelmiszer-tartalékokat halmozzunk fel, kevesebb van a spájzban, a kamrában.

Arányaiban a háztartások többet költenek lakhatásra, energiára, mint élelmiszerre - erre az elmúlt évtizedekben nem volt példa. Magyarországon az infláció együtt járt a fogyasztás csökkenésével. Ugyan a magasabb jövedelmű háztartások fogyasztása nem szűkül, de jelentős többletfogyasztást nem generálnak - mondta el Kozák Ákos, a GfK ügyvezető igazgatója.

Apró trükkökkel próbálunk spórolni

A vásárlók különböző stratégiákat dolgoznak ki, azaz apró vásárlási, ésszerűsítési trükkökkel élnek, például a helyettesítés lehetőségével, azaz nem vesznek szénsavas üdítőitalokat, hanem a szörp+ásványvíz kombinációt alkalmazzák. Csökkentik a megvásárolt mennyiséget, elmozdulnak az olcsóbb termékek felé, és szinte minden területen lehet találkozni olyan termékkategóriákkal, amiket egyszerűen elhagynak a vevők. Évről-évre kevesebbet járunk a boltokba: a diszkontok kivételével mindegyik áruháztípusnak csökkent a látogatószáma, azaz csak annyiszor vásárolunk, ahol szükséges. Néhány alap-élelmiszer - például a liszt- liszt kivételével gyakorlatilag mindenből kevesebb fogy, egyes drágább kategóriákból - gyümölcslé, energiaital - jóval kevesebbet vásárolunk.

A gazdasági környezet változása miatt átrendezik a fogyasztási szerkezetüket a magyar háztartások, bizonyos kategóriákat elhagynak - ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy kényszerűségből válnak tudatossá a vásárlók. Márpedig a piackutatók szerint a gazdaság teljesítménye várhatóan továbbra is fékezi a vásárlóerő bővülését, az adó-és közterhek áthárítása továbbra is pluszterhet jelent a családok számára. Egyelőre azt sem lehet tudni, hogy a rezsicsökkentés növeli-e a fogyasztást, azaz hogy a családok vásárlásra költik-e az így megspórolt pénzt.

Az előrejelzések szerint 2013-ban sem tud növekedni a kereskedelmi fogyasztás, a várhatóan magas inflációt figyelembe véve a kiskereskedelem értékesítése a realista forgatókönyv szerint nem változik, és az optimista jóslatok szerint sem várható 1 százalékot meghaladó forgalombővülés.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 45 318 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 13,6 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 45 639 forintos törlesztőt (THM 13,95%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Kérdéses az online piac

Egyelőre nem számít számottevőnek az online élelmiszer-kereskedelem, kérdés, hogy a nagy piaci szereplők -például a Tesco - piacra lépésével mennyire változik meg ez a helyzet - mondta el a Pénzcentrum.hu kérdésére Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója. Kérdés, hogy a következő években mennyire alakítja át az online szegmens a magyar vásárlók szokásait, egyelőre egyértelműen a non-food (nem élelmiszer) termékkörök dominálnak a netes vásárlásnál.

NEKED AJÁNLJUK
Erre kevesen számítottak: egyre kevesebben veszik a Tokaji Aszút, ez fogy helyette a hazai boltokban

Tokaj-Hegyalján például bárki örökbe fogadhat egy szőlőtőkét, és egy év után, fáradozások nélkül, akár a saját névvel ellátott borát is kézhez veheti.

Több ezer magyar szülő rontja el így a gyerekét: vigyázz, nehogy elkövesd ezt a hibát

Mi, magyarok nem vagyunk a toppon, ha pénzügyi tudatosságról van szó, pedig fontos lenne, hogy jó példával járjunk gyermekeink előtt is.

Ismét zsebbe kell nyúlnia a magyar szülőknek: súlyos kiadás vár rájuk a következő hónapokban

Az infláció miatt a szülőknek a zsebpénz politikájukat is át kell gondolniuk, hiszen minden drágul, így bizony a zsebpénzt is emelni kellene.

Ők azok, akik a válságból is profitálnak: keveseknek jön be, de nagyot kaszálnak majd

Pistyur Veronika szerint a válságban erős üzleti tervek is születhetnek, hiszen jobban figyelünk, és reagálunk, mint akkor, ha kényelem van.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. október 7. péntek
Amália
40. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Portfolio Future of Finance 2022
Pénzügyeink 5, 10 vagy 20 év múlva? Új konferencia ad teljes képet.
EZT OLVASTAD MÁR?