Ahol tudnak, trükköznek a magyar vásárlók

Pénzcentrum
2013. március 20. 11:04

Kevesebb alkalommal mennek el a családok vásárolni, mint a megelőző években, leginkább így próbálják ésszerűsíteni kiadásaikat - hangzott el a GfK Hungária piackutató szerdai sajtótájékoztatóján. Leszoktunk arról is, hogy komolyabb élelmiszer-tartalékokat halmozzunk fel, kevesebb van a spájzban, a kamrában.

Arányaiban a háztartások többet költenek lakhatásra, energiára, mint élelmiszerre - erre az elmúlt évtizedekben nem volt példa. Magyarországon az infláció együtt járt a fogyasztás csökkenésével. Ugyan a magasabb jövedelmű háztartások fogyasztása nem szűkül, de jelentős többletfogyasztást nem generálnak - mondta el Kozák Ákos, a GfK ügyvezető igazgatója.

Apró trükkökkel próbálunk spórolni

A vásárlók különböző stratégiákat dolgoznak ki, azaz apró vásárlási, ésszerűsítési trükkökkel élnek, például a helyettesítés lehetőségével, azaz nem vesznek szénsavas üdítőitalokat, hanem a szörp+ásványvíz kombinációt alkalmazzák. Csökkentik a megvásárolt mennyiséget, elmozdulnak az olcsóbb termékek felé, és szinte minden területen lehet találkozni olyan termékkategóriákkal, amiket egyszerűen elhagynak a vevők. Évről-évre kevesebbet járunk a boltokba: a diszkontok kivételével mindegyik áruháztípusnak csökkent a látogatószáma, azaz csak annyiszor vásárolunk, ahol szükséges. Néhány alap-élelmiszer - például a liszt- liszt kivételével gyakorlatilag mindenből kevesebb fogy, egyes drágább kategóriákból - gyümölcslé, energiaital - jóval kevesebbet vásárolunk.

A gazdasági környezet változása miatt átrendezik a fogyasztási szerkezetüket a magyar háztartások, bizonyos kategóriákat elhagynak - ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy kényszerűségből válnak tudatossá a vásárlók. Márpedig a piackutatók szerint a gazdaság teljesítménye várhatóan továbbra is fékezi a vásárlóerő bővülését, az adó-és közterhek áthárítása továbbra is pluszterhet jelent a családok számára. Egyelőre azt sem lehet tudni, hogy a rezsicsökkentés növeli-e a fogyasztást, azaz hogy a családok vásárlásra költik-e az így megspórolt pénzt.

Az előrejelzések szerint 2013-ban sem tud növekedni a kereskedelmi fogyasztás, a várhatóan magas inflációt figyelembe véve a kiskereskedelem értékesítése a realista forgatókönyv szerint nem változik, és az optimista jóslatok szerint sem várható 1 százalékot meghaladó forgalombővülés.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Kérdéses az online piac

Egyelőre nem számít számottevőnek az online élelmiszer-kereskedelem, kérdés, hogy a nagy piaci szereplők -például a Tesco - piacra lépésével mennyire változik meg ez a helyzet - mondta el a Pénzcentrum.hu kérdésére Vella Rita, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója. Kérdés, hogy a következő években mennyire alakítja át az online szegmens a magyar vásárlók szokásait, egyelőre egyértelműen a non-food (nem élelmiszer) termékkörök dominálnak a netes vásárlásnál.

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

NAPTÁR
Tovább
2024. május 8. szerda
Mihály
19. hét
Május 8.
Fagylalt nap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. május 8. 21:14
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem