A fenntartható ásványvízfogyasztás iránt egyre növekszik a kereslet Magyarországon.
Egy friss nemzetközi összehasonlítás szerint a régiós középmezőny végén teljesít Magyarország bankkártya-használat szempontjából. Nem bízunk a bankokban, félünk, hogy nem jut eszünkbe PIN-kódunk, a készpénzt tekintjük az egyetlen hiteles fizetési megoldásnak.
Mi ösztönzi a fogyasztókat arra, hogy készpénzről áttérjenek a bankkártyára? Mi akadályozza leginkább ezt a folyamatot? Hogyan lehet elfogadtatni a kártyás fizetést, hogyan lehet megismertetni előnyeit, pozitívumait, és hogyan lehet felhívni a figyelmet a benne rejlő kockázatokra? Ezekre a kérdésekre keresték a választ a MasterCard szakértői a Mi alapján választják a fogyasztók a kártyás fizetést? című nemzetközi tanulmányukban.
A MasterCard betéti kártyákért felelős vezetője, a tanulmány egyik szerzője, Tuuli Perkio a Pénzcentrum.hu-nak elmondta: azért nem reménytelen a helyzet, hiszen évente rendszeresen több mint 10 százalékkal nő a bankkártyahasználat Magyarországon. A kártyatársaság kutatása éppen ezért részben arra irányult, hogy a további fejlődés szempontjából fontos kérdésekre keresse a választ.
Minden szinten
Alapvetően 1+5 fejlődési szintet határozhatunk meg a bankkártya-használat területén, ezek a szintek a világ összes országában érvényesek, de a gazdaság fejlettségétől és a társadalom nyitottságától függően az egyes államok, régiók más-más szinten tartanak, illetve az egyes fogyasztók is meghatározhatják magukat a skálán.
Az 1+ 5 szint a következő:
0. Csak készpénz: A fogyasztóknak erős az érzelmi kötöttségük a készpénzhez, egyáltalán nem használnak bankkártyát.
1. Kártyahasználat csak szükség esetén: A fogyasztók erősen kötődnek a készpénzhez, de már próbálkoztak a kártyás fizetéssel. Végszükség esetén használják bankkártyájukat.
2. Esetenként használ kártyát: A fogyasztók alapvetően a készpénzt részesítik előnyben, kártyával csak ritkán fizetnek, leginkább olyan boltokban, amelyeket ismernek, amelyekben megbíznak.
3. Elmozdulás a gyakori kártyahasználat irányába: A készpénz még mindig fontos része a fogyasztók életének, ugyanakkor egyre gyakrabban fizetnek kártyával, élelmiszerboltokban, benzinkutakon, ruhavásárlásnál.
4. Gyakori kártyahasználat: Magabiztos bankkártya-használók, a bankkártyás fizetéstől leginkább csak az ismeretlen és nem meggyőző bolti környezet riasztja el őket.
5. Lelkes bankkártyás: Ahol csak lehetőségük van rá, használják ábankkártyájukat. Tipikusan nagyon kevés készpénzt hordanak maguknál, kimondottan frusztrálja őket, ha a kereskedő nem fogad el bankkártyát.
Nem meglepő módon a kelet-európai régió országainak fogyasztói - így mi magyarok is - leginkább az első három csoportba tartozunk, azaz egyértelműen van hova fejlődnünk kártyahasználatban. A tanulmány szerint a legtöbb kártyabirtokos évente lép egy-egy szintet abban az esetben, ha megkapja a kellő impulzusokat barátaitól, a bankjától vagy a reklámokon keresztül. Ha ez nem így történik, természetesen nem feltétlenül lesz tudatosabb kártyahasználó, sőt vissza is fejlődhet ebben a tekintetben.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Nem feltétlenül történelmi okokra vezethető vissza a Magyarországon még tapasztalható, kártyás fizetésekkel szembeni bizalmatlanság, hiszen például Észtország sokkal jobban teljesít, leginkább a speciális banki kampányoknak köszönhetően - mondta el lapunknak Tuuli Perkio. A szakértő szerint a balti állam lakosai azért használják jóval többet a kártyájukat, mert a pénzintézetek célzottan kommunikálnak a társadalom egyes rétegei - például az idősek, a nyugdíjasok - felé, különféle eszközökkel, promóciókkal ösztönözve őket a biztonságosabb bankkártyás fizetésre.
Tuuli Perkio
Magyarország ugyanakkor a felmérés szerint régiós összehasonlításban sem teljesít kiugróan, hiszen például Lengyelországban vagy a Balti-államokban is intenzívebb a bankkártya-használat, mint nálunk. Ezt elsősorban arra lehet visszavezetni, hogy sok állami, szociális juttatás még mindig készpénz formájában érkezik, a szürke-és feketegazdaság résztvevői számára pedig nem célszerű, hogy pénzüket bankszámlán tartsák, vagy hogy kártyával fizessenek. A szakértő ugyanakkor nem gondolja úgy, hogy az euró bevezetése javítana a helyzeten, a kutatások nem igazolják, hogy az adott ország pénznemétől (vagy egy közös pénznem használatától) változnának az arányok.
A tanulmány szerint Magyarországon a fizetési tranzakciók 89 százaléka készpénzzel történik, ez pedig egyben azt is előrevetíti, hogy hosszú időnek kell még eltelnie addig, ameddig a fogyasztók áttérnek az elektronikus fizetési módokra. A vizsgálat kitért arra is, hogy miért veszünk fel készpénzt a bevásárlóközpont bejáratánál kihelyezett ATM-ből, és miért nem fizetünk kártyával a pénztárnál.
Félünk a PIN-től!
Tuuli Perkio elmondta, hogy maguk a felmérés készítői sem akarták elhinni, de a leggyakoribb válasz az volt, hogy a vásárlók attól félnek, a pénztárnál nem jut majd eszükbe PIN-kódjuk ( különösen az 50 évnél idősebbeknél jelent ez komoly problémát). Ha készpénzzel fizetnek, azzal sohasem lehet baj, mindenhol elfogadják, szemmel látható az értéke - gondolják.
A bankok és kártyatársaságok felelőssége ugyanakkor egyértelmű ebben az edukációs folyamatban. Megérteni a kártyahasználók (pontosabban nem használók) szükségleteit, igényeit a legelső lépés: tudni kell azt, hogy miért nem használják az emberek a bankkártyájukat. Egy kelet-európai példánál maradva: Litvániában például látványosan kevesen fizetnek kártyával a benzinkutakon. Mint a felmérésekből kiderült, a felhasználókat az zavarja, hogy a benzinkutak jól láthatóan fel vannak szerelve biztonsági kamerákkal, ezekről pedig azt gondolják, leolvassák PIN-kódjukat, és valamilyen módszerrel meg is szerzik a számlájukon levő pénzt. Máshol pedig olyan előítéletekkel kell megküzdeni, mint hogy a kártyás fizetés lassabb, nehézkesebb.
A biztonságon egyre nagyobb a hangsúly, ugyanakkor a fogalom mindenkinek más jelent: a svédek például - akik rendkívül gyakori kártyahasználók - saját országhatáraikon túl már kimondottan ritkán fizetnek bankkártyával. A kelet-európai országokban nagyban nehezíti a helyzetet, hogy az emberek alapvetően bizalmatlanok a bankokkal szemben, nem bíznak eléggé a bankbetétekben, mondván "az a pénz a tiéd, ami a zsebedben van". Persze a kereskedők sem feltétlenül javítanak a jelenlegi képen, elég csak arra gondolni, hogy sok kisboltban nem lehet kártyával fizetni (ennek természetesen részben oka a tranzakciós díj is). Persze a helyzetet az sem oldaná meg, ha minden egyes boltban lenne POS-terminál, az viszont segítene, ha valamilyen kedvezményt kapnának azok, akik kártyával fizetnek, mint például Dél-Koreában, ahol a személyi jövedelemadóból lehet levonni a kártyás fizetések egy bizonyos százalékát.
A szakértő elmondta: van egy komoly történelminek nevezhető lemaradás is. Mi magyarok az elmúlt negyven évben a postán fizettük be a közüzemi csekkeket, nagyon nehéz átszoktatni a lakosságot a jóval egyszerűbb, gyorsabb, biztonságosabb elektronikus fizetési megoldásokra - például az internetes számlafizető szolgáltatások használatára, vagy a csoportos beszedési megbízásra.
Komolyan ez a legnépszerűbb emoji Magyarországon? Sokan nem is tudják, mit jelent valójában ez a jel
A mosolygó fej vajon kedves vagy negatív jelző? Mit jelenthet a vörös zászló, a bohóc vagy a barack?
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Az Apple szerezheti meg a megreformált klubvilágbajnokság közvetítési jogait
- Kijózanító hírt kaptak a külföldön tartózkodó katonaköteles ukránok
- Videón az új gyorsulási világrekord – nincs két másodperc
- Itt a kamatdöntés, tényleg változtatott a jegybank
- Spanyolország súlyos döntést hozott – vége az aranyvízumnak
- Turisztikai versenyképességet erősítő támogatási program indul