6 °C Budapest

Így kerülheted ki a telefon-különadót

Pénzcentrum
2012. április 24. 05:23

Hétfőn tette közzé a kormány a Széll Kálmán Terv 2.0 címet viselő gazdasági programcsomagot, amely tartalmazza a távközlési szolgáltatásokra kivetett adó tervét is. Az adó általánosan minden megkezdett perc és elküldött SMS/MMS után 2 forint, a kormány idén 30, jövőre pedig már 52 milliárd forintos bevételre számít. A Pénzcentrum.hu most olyan ötleteket mutat, amellyel kikerülheted az új adót - vagy legalábbis megúszhatod, hogy komolyabban emelkedjen a telefonszámlád.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

"A bevételek növelését szolgálja a távközlési szolgáltatásokra kivetett, indirekt adó bevezetése. A 2012-es költségvetés egyensúlyának biztosítása érdekében az adónem már az idei év közepétől bevezetésre kerülne. Mint írják, az adó illeszkedik a kormány jövedelmi adók súlyának csökkentését és az indirekt adók súlyának növelését célzó politikájába. Hasonló, fogyasztási típusú telekommunikációs adóra találhatunk példát az Egyesült Államok számos tagállamában és Máltán. Az adó általánosan minden megkezdett perc és elküldött SMS/MMS után 2 forint. Az adónem bevezetése 2012-ben - a kormány várakozásai szerint- szerint 30 milliárd forint, 2013-tól 52 milliárd forint többletbevételt eredményez éves szinten." A fenti mondatokkal jelentette be hivatalosan a hétfőn kiadott Széll Kálmán Terv 2.0 című gazdasági programcsomagban a kormány, hogy megadóztatja a telefonhívásokat, az SMS küldéseket.

Évente 3-4 ezer forint

A mobiltelefon-használat terjedése miatt a vezetékes előfizetések számának csökkenésével a mobilfelhasználók száma folyamatosan nőtt, így a mobilhívások időtartama is emelkedett az elmúlt években. 2011-ben a közel 11 millió aktív ügyfél 17,9 milliárd percnyi kimenő mobilhívást generált, ezzel a számmal kalkulálva mintegy 35,7 milliárd forintnyi telefonadó bevétel adódik éves szinten - derül ki a Portfolio.hu elemzéséből. A KSH legutolsó elérhető statisztikája alapján 2010-ben Magyarországon a mobilelőfizetők 1,9 milliárd SMS-t küldtek el, ha itt is az egységenként 2 forintos adóval számolunk, akkor az SMS forgalom után közel 3,8 milliárd forintnyi adóbevétel keletkezne. Az MMS forgalom 2010-ben 20,9 millió darab volt, ez alapján ebből mintegy 42 millió forintos adóbevétel származna.


A legtöbb ügyféllel rendelkező szolgáltatónak, a Magyar Telekomnak közel 1,6 millió lakossági vezetékes és 4,8 millió lakossági mobil előfizetéssel rendelkező ügyfele volt tavaly év végén. A lakossági vezetékes ügyfelek a tavalyi negyedik negyedévben átlagosan 166 percet beszéltek havonta, ez a 2 forint/perces adóval számolva havonta 332 forintos adóterhet, éves szinten közel 4 ezer forintot jelent, ugyanez az érték a lakossági mobil előfizetéseknél 161 perc/hónap forgalom és ez alapján 322 forint havonta illetve 3864 forint évente.

Nagy Viktor, a Portfolio.hu vezető elemzője szerint a Magyar Telekom ügyfelei közel 30 milliárd forintnyi adót fizetnének be, ez a társaság teljes éves árbevételének közel 5 százaléka. Az továbbra is kérdés marad, hogy a Magyar Telekom az igencsak éles versenyhelyzetben - amit a negyedik, állami mobilszolgáltató megjelenése csak tovább fokoz - képes lesz-e egy az egyben továbbhárítani az adót az ügyfeleire. A vezető elemző szerint érdemes azzal számolni, hogy egyes tarifacsomagok esetében akár még csökkenthet is árain a Magyar Telekom, azért, hogy ügyfelei a megemelkedett adóteher miatt ne mondják vissza (illetve a szerződés lejártakor megújítsák) a korábban megrendelt szolgáltatásokat. Ennek ellenére az ügyfelek további lemorzsolódásával illetve a fogyasztás, jelen esetben a telefonálás és SMS/MMS-küldés visszafogásával reagálhatnak az ügyfelek, amely a társaság bevételeinek és profitabilitásának csökkenését okozhatja.


7+1 tipp: így kerüld ki a távközlési szolgáltatási adót

1. Nézd meg alaposan a telefonszámládat

Érdemes pár percet szánni arra, hogy alaposan átnézzük telefonszámlánkat: mi az, amiért túl sokat fizetünk, hol tudnánk még spórolni. Érdemes összehasonlítani csomagunkat, percdíjainkat mobilszolgáltatónk más csomagjaival, vagy akár más szolgáltatók ajánlataival is. Ha túl drágának tartjuk jelenlegi csomagunkat, ne féljünk a váltástól, azonban figyeljünk arra, hogy az előfizetéses szerződéseknél - ha tart még hűségidőnk- csak kötbér fizetésével hagyhatjuk el szolgáltatónkat. Valószínűleg a következő hetekben a szolgáltatók is reagálnak majd az új adóra, elképzelhető, hogy új csomagokkal rukkolnak elő, ezért érdemes lehet várni néhány a váltással.

2. Feltöltős vagy előfizetéses?

Ha valaki feltöltőkártyás és havonta háromnál többször tölti fel kártyáját, érdemes elgondolkoznia azon, hogy váltson előfizetéses szerződésre. Ezek ugyanis általában alacsonyabb percdíjjal járnak, ráadásul sok esetben a havidíj teljes egészében lebeszélhető, a csomagban kapunk sms-eket, internetes adatforgalmat is. Fontos tudni azonban, hogy az előfizetés általában 1 vagy 2 év hűségidővel is jár.

A dolog ugyanakkor visszafelé is működik: ha csak keveset használjuk mobiltelefonunkat, fontoljuk meg, hogy váltsunk-e egy feltöltőkártyás szolgáltatásra - még akkor is, ha percenként 2 forinttal magasabb díjat fizetünk.

3. Vezetékes telefon?

Hasznos lehet megfontolni azt is, szükségünk van-e vezetékes telefonra. Ha a család csak keveset használja, inkább mobilon tartja a kapcsolatot, könnyen lehet, hogy nem érdemes a vezetékes telefon havidíját is fizetnünk. Ugyanakkor a legtöbb szolgáltató vezetékes percdíjai még mindig meglehetősen olcsónak számítanak, ráadásul a mobilszámok hívása sem feltétlenül drága. Csomagban (internet-és kábel tv előfizetéssel) olcsóbb is lehet a telefonálás. Kérdés persze, hogy a vezetékes szolgáltatók hogyan reagálnak majd az adóra - ebben az esetben is érdemes várni a váltással. Kérdés, hogy mi lesz az eddig népszerű ingyenes csomagokkal. Ezeknek a tarifáknak vagy a díjai növekedhetnek, esetleg az ingyenes beszélgetések időtartalma csökkenhet.

4. Kifizetődő lehet a családi csomag

A mobilszolgáltatók kínálnak ún. családi csomagokat is, amelyekkel -általában ezer forint/előfizetés körüli díjért- a csoportban levő előfizetők ingyen hívhatják egymást, bármely időszakban, általában több száz percen keresztül. Számoljuk ki, hány percet beszélnek egymással a családtagok egy hónapban, és mennyit is jelent ez forintosítva. Ezekkel a szolgáltatásokkal ugyanaz lehet, mint az ingyenes vezetékes szolgáltatásokkal, vagy a díjak növekedése várható, vagy csökken az ingyenes percek száma.

5. Okostelefonnal olcsóbb

A terv nem említ tényleges internetadót, így amennyiben az adatforgalomra valóban nem kerül plusz teher érdemes lehet okostelefonra váltani. A legtöbb ilyen készülékre letölthetünk olyan programokat -például Skype, Viber- amelyekkel ingyen, azaz csupán az adatforgalmat vagy vezeték nélküli internetet (WiFi-hotspotot) használva tudjuk hívni egymást. Eegyes készülékeknél ezek a programok videotelefonálásra is alkalmasak, ráadásul nemzetközi hívásokat is teljesen ingyen bonyolíthatunk. Fontos tudni, hogy a rendszer csak akkor működik, ha a másik készülékre is fel van telepítve a program. De az adó mindenképp kikerülhető így, hiszen külföldi szolgáltatóval szerződve, akár hazai telefonszámot is olcsón hívhatunk. Erre a legtöbb IP telefon alkalmas, amit számítógépről vagy okostelefonról tudnunk használni.

Ráadásul e-mailt, Facebook-üzenetet is gyakorlatilag ingyen küldhetünk telefonunkról, szemben az ugyancsak adóval terhelődő sms-el szemben.

6. Telefonálj a netről

Több olyan programot is találhatunk az interneten (pl. Skype-telefon, Google Voice, IP-telefon), melyek segítségével ingyen, vagy nagyon alacsony díjért tudunk telefonálni a világ bármely pontjára. Ezekhez készüléket is csatlakoztathatunk, sőt, akár telefonszámunk is lehet.

7. Érdemes céges telefonra váltani.

Ha még nem vagy tagja egy flottának sem, akkor érdemes lehet főnököddel beszélni ennek lehetőségéről. Igaz, hogy az adó ezen beszélgetésekre is vonatkozhat sőt arányaiban is súlyosabb, de az alacsonyabb kezdő díj mellett kevésbé megterhelő annak mértéke.

7+1. Használj percjelző hangot

Mobiltelefonunknál beállíthatjuk, hogy beszélgetés közben minden megkezdett percet halk sípszóval jelezzen. Ez néha zavaró is lehet, azonban a spórolós telefonáláshoz mindenképp jól jöhet, ha figyeljük, hány percet is beszéltünk.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. november 28. vasárnap
Stefánia
47. hét
November 28.
Advent (1.)
November 28.
Nemzetközi Aura nap
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?