16 °C Budapest

Ma nyit a Starbucks: mozgolódik a kávézópiac!

2010. június 15. 04:44

A külföldön már évtizedek óta ismert gyorskávézó láncok ma már hazánkban is gombaszám szaporodnak. Ma nyitja kapuit a papírpoharas kávézóláncok közül talán legismertebbnek számító Starbucks, amire a széles "rajongótábor" már évek óta vár, a piacon jelenlévő versenytársak azonban kevésbé.

Arról, hogy a "papírpoharas kávézóláncokban" kapható kávé finom-e, vagy sem, nem érdemes vitatkozni, hiszen a legtöbben nem is a kávé minősége miatt térnek be ezekbe, mintsem egyfajta életérzést keresve, ami - a piac fejlődését tekintve úgy tűnik - komoly keresletet tud támasztani.

Az italpiac összességét tekintve ez a szegmens tekinthető a leggyorsabban fejlődőnek, ráadásul a kávézóláncok adott országbeli jelenléte a fogyasztói piac globalizáltságának, fejlettségének is fokmérője lehet, ami a különféle egyéb nemzetközi márkák piacra lépésére, de még a turizmusra is hatással van. Ezt persze minden presztízsmárkáról el lehet mondani, legyen a termék kávé, ruházati cikk vagy akár autó.

Hova térhettünk be eddig?

Costa Coffee, Coffeeheaven, Cafe Jubilee, Coffeeshop Company, California Coffe Company, és még sorolhatnánk a hazánkban - bár zömében csak a fővárosban - megtalálható kávézóláncok neveit, melyekhez a mai nap a Starbucks is becsatlakozott első üzletével.

Mindenképp érdemes megemlíteni a McDonald's 34 egységből álló McCafé láncát is, aminek első egységét 2003-ban nyitották Budapesten, 2008-ban pedig 24,5 százalékos forgalomnövekedésével piacvezetőnek számított a hazai kávézópiacon. A McCafé egyedülállónak nevezhető abból a szempontból, hogy vidéken is számos egységgel - szám szerint 14 - rendelkeznek, és - mint azt megtudtuk - a közeljövőben is bővíteni szeretnék a láncot, ahol a technikai adottságok lehetővé teszik a felújított egységek McCaféval történő kibővítését. 

A McCafé-k kínálata árszínvonal tekintetében mindenképp eltér a többi láncétól, akár néhány száz forintos eltérés is lehet egy-egy ital tekintetében a versenytársakhoz képest, ráadásul kávét és süteményt együtt kínáló ajánlataik kifejezetten kedvezőnek mondhatók a nagy láncok "menüihez" képest - már ahol egyálalán kapható menü. Ami a kávéminőséget illeti, a McCafékban 100% Arabica szemes, olasz pörkölésű kávét használnak, amely UTZ minősítéssel rendelkezik, vagyis fenntartható gazdálkodásból származik.

Ami a Starbucks piacra lépését illeti, a McCafé nem tart forgalomcsökkenéstől, úgy vélik, "a piacnak és a piaci szereplőknek csak jót tehet a verseny, ami végső soron a fogyasztóknak kedvez".

2009. áprilisa óta van jelen hazánkban a brit Costa Coffee, melyet 1971-ben alapított a Vilas Costa testvérpár Nagy-Britanniában. A társaságot 1995-ben vásárolta fel a Whitbread franchise. A Costa ma már több, mint ezer kávézót üzemeltet a szigetországban és 25 országban van jelen. Hazánkban egyelőre három egységet, köztük a világ legnagyobb Costa kávézóját üzemeltetik.

A Costa Coffee Eiffel a legfiatalabb tagja hálózatnak, és egyben a legforgalmasabb is, valamint itt található az egyetlen dohányzó részleg is a lánc tagjai közül - mondta el kérdésünkre Csesznák Kata, a Costa Coffee bolthálózatot üzemeltető Magyar Lapterjesztő Zrt. dohány, üdítő és alkoholos italok kategóriamenedzsere.

Ami a kávékínálatot illeti, a Costa Coffee saját pörkölő üzemében készített Mocha Italia keverékből készíti italait, melynek összetétele természetesen szigorúan őrzött "hétpecsétes" titok.

Ahogy azt Csesznák Kata elmondta, a Costa Coffee hisz abban, hogy a minőségi, képzett baristák által készített kávéitaloknak és széles választéknak köszönhetően nem szükséges más kávézóláncokra illetve kávéházakra versenytársként tekinteniük, így nem is tartanak különösebben a Starbucks piacra lépésétől, sőt, a közeljövőben további fővárosi üzletek nyitását tervezik.

Hasonlóan gondolkodik a nagy rivális piacra lépéséről a Coffeeheaven is: "üdvözöljük a Starbucks megjelenését, hiszen ez az erős márka is segíti az általunk is preferált kávézási kultúra terjedését" - árulta el Szili Katalin, a Coffeeheaven operatív vezetője. Az általuk alkalmazott alapanyagok kiváló minőségében, egyedülálló étel-, és sütemény kínálatukban bíznak, amiről úgy gondolják, más kávézó, vagy kávézólánc a közeljövőben biztosan nem tud reprodukálni.

Versenytársaikat nem feltétlenül aszerint határozzák meg, hogy papírpohárban, vagy csészében kínálják fel kávéikat, inkább azokkal a kávézókkal sorolják egy kategóriába magukat, akik odafigyelnek a legapróbb részletekre is (a pörkölés, darálás, tömörítés, lefőzés, stb. egyes fázisaira). "Sajnos még mindig nem teljes a kínálat ebben a tekintetben, de ilyen kávézónak számít a nemrég bezárt Gloria Jeans, vagy a Costa kávézólánc üzletei. A baristák munkájának megfigyelése sok mindent elárul: nem mindegy, hogy az elkészített kávét gombnyomásra "főzik le", vagy pedig egy gondosan képzett barista keze munkájának eredménye." - jegyezte meg Szili Katalin.

Ennek megfelelően kizárólag manuálisan beállított darálóval és kávéfőzővel dolgoznak, gondosan ügyelve még a kávé lefőzési idejére is. A szokásos Coffeeheaven kávé 85% arabica és 15% robusta kávékeverékből áll, emellett azonban tavasszal Single Origin kávé opciót is választhattak a kifinomult ízlésű vásárlók, amely a világon mindösszesen néhány 100 kg erejéig volt elérhető - ebből 35 kg érkezett Magyarországra a coffeeheaven üzletekbe.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Az első Coffeeheaven üzlet 2000-ben nyílt Lengyelországban, azóta több, mint 90 kávézó működik Közép-Kelet Európában. Magyarországon kizárólag Budapesten jelenleg 4 kávézó működik, azonban a követező évekre 10-15-re szeretnék növelni a lánc tagjait Budapesten. Ahogy a legtöbb kávézólánc, a Coffeeheaven sem tervez rövid távon vidéki bővítést - mondta Szili Katalin.

A jelenleg működő lánctagok közül a Fashion street-i üzlet a legforgalmasabb - tudtuk meg - mely nyáron terasszal is rendelkezik, azonban a többi, kisebb forgalmú egység talán még kedveltebb is ennél. Ez a különféle törzsvásárlói kedvezménynek is köszönhető: a speciális mágneskártyás törzsvásárlói bónuszprogram keretében ugyanis folyamatosan figyelemmel kísérik a vásárlói igényeket, vásárlói szokásokat.

Az országban egyedülálló módon 20% kávékedvezményt biztosító saját mágneskártyás diákkedvezmény rendszer hatására az árérzékenyebb egyetemista-főiskolás réteg is rendszeres látogatója az üzleteknek, továbbá rengeteg turista is látogatja a kávézókat, de nem elhanyagolható a Magyarországon élő/tanuló külföldi expatok száma sem - árulta el Szili Katalin.

Az első láncban gondolkodó kávézó hazánkban - a McCafén kívül - a 2005-ben, Budapesten a Múzeum körúton üzletet nyitó Coffeshop Company volt, mely kávézó ma is ugyanott működik. A lánc jelenleg 8 üzletből áll - egyedülálló módon nem csak a fővárosban, de 3 vidéki városban is.

A lánc legforgalmasabb kávézója a Capital Squareben, illetve az Aréna Plazaban működik - árulta el kérdésünkre Szabó Ágnes, a Coffeeshop Company pr- és sajtó referense. A nyitás óta másfélmillió a látogatók száma a fővárosban. Ami a lánc bővítési terveit illeti, megtudtuk, hogy 2015-ig további 10 üzlet nyitását tervezik az egész országban.

A Coffeshop Company-ben kizárólag saját pörkölésű - saját pörkölőüzemük Neusiedelben található - Ocland Arabica, európai szájízre pörkölt- olasz, francia és bécsi pörkölési elv szerint készült kávét használnak.

Ami a Coffeshopot versenytársaitól megkülönbözteti, az az asztali rendelésfelvétel. "Egyedülálló table szerviz rendszerünk, és az európai szájízre pörkölt kávénknak köszönhetően nem tartunk vetélytársainktól, így a Starbuckstól sem" - zárta mondandóját Szabó Ágnes.

Jön a rivális!

Mindkét üzletlánc arról számolt be, hogy vendégeik túlnyomó többsége helyben fogyasztja el kávéját, vagyis a papírpoharas elvitel a forgalom csak kis hányadát teszi ki - köszönhetően talán a nagy múltra visszatekintő hagyományos kávézási kultúránknak.

Talán éppen az eltérő kávéfogyasztási kultúránk volt az oka a kifejezetten magas árakkal operáló Gloria Jean's Coffees bukásának is, akik tavaly tavasszal vonultak ki az országból, mindhárom fővárosi egységüket bezárva - bár ők a magas és rugalmatlan bérleti díjakkal indokolták a bezárást.

Az 1971-ben alapított Starbucks szintén nem alacsony árairól híres, talán ezért sem nyitott eddig üzletet hazánkban, ma azonban megnyitja kapuit a budapesti WestEnd bevásárlóközpontban, melyről a Pénzcentrum olvasói is első kézből értesülhetnek.

 

NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 23. kedd
Béla
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem