4 °C Budapest
View from the runaway to the main Budapest airport terminal, the sky court and the docked planes.Formerly known as Budapest Ferihegy International Airport and still commonly called just Ferihegy. This is the largest of the countrys

Évtizedek óta tervezik ezt a budapesti beruházást: gigantikus kínai hitelből valósulhat meg hamarosan

2025. június 6. 11:03

Gyorsvasút épülhet a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a belváros között koncessziós formában, mintegy 400 milliárd forintos beruházással. A Nyugati pályaudvart a repülőtérrel összekötő vonal a meglévő vasúti hálózatba illeszkedne, és várhatóan kínai partnerrel valósulna meg - tudósított a Telex.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter kedden jelentette be a repülőtéri gyorsvasút tervét, amely a Nyugati pályaudvart kötné össze a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérrel. A beruházás értéke várhatóan 1 milliárd euró (több mint 400 milliárd forint) lesz, és koncessziós formában valósulna meg, vagyis nem állami költségvetésből finanszíroznák, hanem a beruházónak kell forrást találnia és vállalnia az üzemeltetést is, akár több évtizeden keresztül.

A miniszter szerint logikus lenne, ha a beruházáshoz egy kínai partnerrel állapodnának meg, bár konkrét megegyezés még nem született. A reptéri vasútállomás pontos helye sem tisztázott, de Nagy Márton szerint helytakarékossági szempontból logikus lenne, ha a föld alatt, a repülőtér épületében lenne elérhető.

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter szerdán megerősítette, hogy a beruházást nem állami forrásokból finanszíroznák. Az előkészítési szakasz egy-másfél évet vehet igénybe, ezt követően indulhat el a kivitelezés. A koncessziós pályázatot várhatóan fél éven belül írják ki.

A repülőtér kötött pályás kapcsolata régóta napirenden van, először a hetvenes években merült fel a ferihegyi gyorsvasút ötlete. Az elmúlt ötven évben közel tíz alkalommal került napirendre a beruházás, komolyabban azonban 2016 óta foglalkoznak a kérdéssel a különböző minisztériumok.

A most körvonalazódó terv szerint új nyomvonal csak Kőbánya-Kispest és a reptér között épülne. A reptéri járat a 100a vonalra csatlakozna rá, így az ország különböző részeiről elérhető lesz a reptér, de nem közvetlenül, mivel nem lesz teljesen beépítve a vasúti hálózatba. A Nyugati Pályaudvarról Zugló, Kőbánya alsó és Kőbánya-Kispest érintésével mennének a vonatok a reptérre.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Korábban egy átfogóbb, integrált modellben gondolkodtak, amely lehetővé tette volna, hogy az ország keleti részéből is átszállás nélkül el lehessen jutni a repülőtérre. Ennek a projektnek a költségét nagyjából egy évtizede 150-200 milliárd forintra becsülték.

A kínai vasútépítésben a Budapest-Belgrád vonal kapcsán már van tapasztalata a kormánynak. Ez a projekt 800 milliárd forintba kerül a magyar szakaszon, és túlnyomórészt kínai hitelből valósul meg, amelynek feltételeit titkosították.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 9. kedd
Natália
50. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?