25 °C Budapest
Group of people working in the office

Nagy átalakulás élesedik a magyar munkahelyeken: ez várhat a dolgozókra 2024-ben

2024. január 4. 17:27

A fizetési ágazat lételeme a folyamatos fejlődés, 2024 pedig a változások évének ígérkezik. Az elmúlt évekhez képest várhatóan megkezdődik az eddig kizárólag helyi vállalkozások globális terjeszkedése, a korábban zárt körben használt és szabadalmaztatott technológiák nyílttá válása, a személyre szabottabb általános megoldások, valamint egyre nagyobb átjárhatóság a korábban egymástól elszigetelt hálózatok között. Ehhez jön még hozzá a mesterséges intelligencia miatti átalakulásokat és a fogyasztók utazási kedvének további bővülését, akkor már ki is rajzolódnak előttünk a fizetési folyamatokat 2024-ben meghatározó tényezők/trendek.

2024 lesz az az év, amikor a kis-és középvállalkozások, köztük a tartalomgyártók, az e-kereskedelmi, valamint a hagyományosabb, fizikai üzletekben működő vállalkozások közül sokan nemzetközi szintérre lépnek. Gyakorlatilag mérettől függetlenül, a vállalkozások tervei ma már bőven túlmutatnak közvetlen szomszédságukon, és a globális digitális gazdaság részesei akarnak lenni.

A kis- és középvállalkozások közül ötből csaknem négy (79%) jelölte meg a nemzetközi értékesítést növekedése fókuszaként, a fogyasztók pedig készen állnak erre a változásra, mintegy 72%-uk válaszolta, hogy szívesen vásárol más országok vállalkozásaitól.

A digitális fizetések átalakítják a kkv-k fizetési és fizetésfogadási lehetőségeit is, és így lehetővé teszik új célcsoportok elérését, biztonságos tranzakciók egyszerű lebonyolítását, a kiadások nyomonkövetését és figyelését, a biztonság és a hatékonyság növelését, valamint a minden korábbinál nagyobb növekedést. Pénzügyi tranzakciót fogadni még sosem volt ilyen könnyű, hiszen a fizetési innovációk lehetővé teszik, hogy valós időben, kényelmesen jussanak bevételeikhez egyéni és vállalati vásárlóiktól egyaránt. A fizetési megoldások, mint például a virtuális kártyák a kkv-kat felruházzák a szükséges cashflow, vásárlóerő és költségkezelési képességekkel.

A Visa várakozásai szerint 2024-ben a mikro- és kisvállalkozások kihasználják az egyre széleskörűbb digitalizáció előnyeit, amely egyszerre gyorsítja és védi a fizetéseket, és minden eddiginél könnyebbé teszi a földrajzi határokon túli terjeszkedést.

Átjárhatóbb rendszerek

A digitális fizetések kényelme és gyorsasága a belföldi és a határokon átnyúló pénzmozgást egyaránt átalakította. Azonban a hálózatok és fizetési módok robbanásszerű elterjedése – a pénzküldő alkalmazásoktól és mobiltárcáktól kezdve a blokkláncokig, valamint az örökölt infrastruktúráig –töredezett, nehézkes tapasztalatokat eredményezett. Ezek a fejlesztések gyakran csupán a saját, elszigetelt ökoszisztémájukon belül működnek.

Azonban ez kezd megváltozni, mert a fizetési szereplők mára előnyben részesítik a széles körű, könnyen átjárható megoldásokat. Hamarosan megtapasztalhatjuk a gördülékeny globális pénzforgalmat- ahol a különböző szolgáltatók közötti fizetés ugyanolyan zökkenőmentes lesz, mint bármely más szolgáltatás igénybevétele. Az akadályok lebontása számtalan előnnyel jár majd a végfelhasználók, a pénzügyi közvetítők és vállalati ügyfelek számára, beleértve a fintecheket és az alkalmazásszolgáltatókat is.

2024-ben a fizetési ökoszisztémában továbbra is folytatódik az együttműködés, ami nagyobb hozzáférhetőséget, rendszerek közötti kompatibilitást és átjárhatóságot eredményez. Várhatóan több olyan új technológia jelenik meg, amelyek segítik a fogyasztókat és a vállalkozásokat az összetettebb, határokon átnyúló pénzmozgásokat kezelni.

A nyílt infrastruktúra megoldja a nehéz fizetési problémákat és ezzel megkönnyíti a kereskedelmet

Manapság, fogyasztóként, ha egy technológiai megoldás nem megfelelő számunkra, akkor azt mellőzzük, mert tudjuk, valószínűleg létezik jobb, egyszerűbb, alkalmasabb opció. Ezek az elvárások ugyanúgy élnek a fizetési folyamatokkal kapcsolatban is.

2024-ben a fizetési technológiában jelentős elmozdulásra számítunk a modulárisabb, platform-semlegesebb infrastruktúra felé, ami lehetővé teszi a vállalkozások számára, hogy a fogyasztók elvárásainak megfelelőbb élményeket nyújtsanak.

Mit jelent ez a gyakorlatban? A vállalkozások képesek lesznek a számukra szükséges termékeket és szolgáltatásokat saját igényeik szerint használni. Hiányzik egy jó token megoldás? Adjon hozzá egyet a meglévő rendszereihez. Jobb omnichannel élményre van szüksége? Vezessen be egyet anélkül, hogy felforgatná a teljes fizetési megoldását. A hálózat-semleges fizetési szolgáltatások plug-and-play, azonnal használható megoldásokat hoznak létre a valóban összetett problémákra.

Nemcsak azt látjuk majd, hogy egyre több pénzforgalmi vállalat alakítja át infrastruktúráját ezekkel a nyílt eszközökkel, hanem egyre több vállalkozás profitál is majd ezekből az új lehetőségekből. Ennek eredményeként a kereskedelem világa könnyebben működtethetővé válik.

A fogyasztók személyre szabott megoldásokat várnak

A fogyasztók nem csak a fizetési infrastruktúra átalakítását várják el, de egyre személyre szabottabb élményre számítanak. Jelentős átalakulásra lesz szükség, hogy a bankok és a pénzügyi szolgáltatók ennek megfeleljenek.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Már elérhető szolgáltatások segítségével a pénzügyi szereplők képesek ezt biztosítani ügyfeleiknek anélkül, hogy „újra fel kellene találniuk a kereket”, azaz házon belül kellene új funkciókat és technológiát fejleszteniük – ezek az erőfeszítések költségesek és időigényesek lehetnek, és nem feltétlenül garantálják a sikert.

A digitális fizetések folyamatos terjedésével egyre sürgetőbbé válnak ezek a döntések - a bankok és a pénzügyi szolgáltatók mostani választásai valószínűleg még évek múlva is éreztetni fogják hatásukat üzletmenetükben.

A nehezen elérhető technológiai és mérnöki erőforrások miatt arra számítunk, hogy egyre több pénzintézet keresi majd a partneralapú megoldásokat vagy menedzselt szolgáltatásokat, ezekkel erősítve ügyfeleik bizalmát, valamint biztosítva vállalkozásuk növekedését.

A mesterséges intelligencia új lehetőségeket – és kihívásokat – hoz a fizetések szempontjából

Kicsivel több mint egy évvel a nagy nyelvi modellek (LLM-ek) megjelenése után, a csalás elleni küzdelem a generatív AI egyik legizgalmasabb jövőbeli alkalmazási lehetősége – különös tekintettel a hagyományos prediktív modellekhez képest a példátlan mennyiségű adat elemzésének és tanulásának lehetősége miatt. A mesterséges intelligencia következő generációja képes arra, hogy több területről származó információkat felhasználva új felismeréseket generáljon, segítve a csalások elleni eszközök betanítását, amelyek így megalapozottabban és pontosabban különböztetik meg a csalárd tranzakciókat a jogszerű vásárlásoktól.

A generatív AI a munkamódszereket is átalakítja, fejlesztve a termékeket, az adatstruktúrát, a modelleket, a műveleteket és az infrastruktúrát. A Visánál már most a kódolási hatékonyság 30%-os javulását tapasztaljuk, mivel az időigényes/ismétlődő feladatokat nagyon jól kezelik a generatív AI eszközök, így a programozók a nagy hozzáadottértékű kódok előállítására összpontosíthatnak.

A mesterséges intelligencia a fizetések terén is új kihívásokat jelent. A generatív AI-eszközök használatával a csalók valósághűbb adathalász átveréseket képesek alkotni, ami még nehezebbé teszi a fogyasztók számára az ilyen próbálkozások felismerését, hiszen ma már kevésbé jellemzőek az egykor árulkodó jellemzők, a helyesírási és nyelvtani hibák. Mindez további nehézséget jelent a vállalkozások és a fogyasztók számára is, akiknek alkalmazkodniuk kell ezekhez az új fenyegetésekhez.

Csak azért is utazunk

A világjárvány legnehezebb pillanatait magunk mögött hagyva az utazási kedv visszatért, és a lendület várhatóan a következő hónapokban is folytatódik. Mi okozza ezt a növekedést? A vágyakozás a kikapcsolódás és a stresszmentes nyaralás után a COVID okozta, évekig tartó kellemetlen időszak után.

A Visa 2023-as nemzetközi utazási szokásokat vizsgáló tanulmánya szerint az utazók több mint 70 százaléka tisztában van a nyaralás növekvő költségeivel, de ez a legtöbbjüket nem tántorítja el, mindössze 4 százalékuk gondolja azt, hogy visszavesz az utazási terveiből. Világszerte az utazók átlagosan két szabadidős utazást terveznek a következő 12 hónapban, a tehetős utazók pedig még ennél is többet.

De nem minden, a járvány időszakában kialakult utazási szokás elől menekülünk. A fogyasztók az utazásszervezés során továbbra is előnyben részesítik a rugalmasságot, illetve a biztonság és a tisztaság is egyértelmű prioritást élvez a szállásválasztás során.

A kisebb fizetendő tételektől eltekintve az utazók elsősorban a biztonságos, digitális és érintéses fizetési élményt választják. És bár a világjárók utazásuk során szívesen vennék figyelembe a környezetvédelmi szempontokat is, a Visa és az Oxford Economics által végzett kutatás1 szerint 40%-uk úgy érzi, hogy nem áll rendelkezésre elegendő információ a fenntartható utazási lehetőségekről, 36% pedig megkérdőjelezi a kapott információk hitelességét. Az olyan megoldások, mint a Visa és az Ecolytiq partnersége, ahol a fogyasztók láthatják a tranzakcióik alapján becsült szén-dioxid-kibocsátást, valamint a Travalyst, egy nemzetközi fenntartható utazást támogató kezdeményezés, amely következetesebb és átláthatóbb fenntarthatósági információkkal látja el a fogyasztókat a szálláshelyek és a repülés területén, segíthetnek megszüntetni az információhiányt.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem