2020. szeptember 23. szerda Tekla

Gigabírság: alig ismert szabály szedi áldozatait az autópályákon


Hivatalosan is kezdetét vette a nyári szünet, úgyhogy az elkövetkező két hónapban rengeteg magyar család indul útnak vakációzni. Az autósoknak azonban nem árt majd résen lenniük, hiszen bár az Európai Unió területén jogharmonizáció van a közlekedést illetően, rengeteg eltérés mutatkozik a különböző tagországok közlekedési szabályait illetően. Olyannyira, hogy egy-egy kevésbé ismert szabály be nem tartásáért akár 700 ezer forintos büntetést is perkálhatnak a magyar autósok.

Június második hetében minden diák számára véget ér a tanítás, ez pedig azt is jelenti, hogy a családok számára megkezdődik a vakációzás időszaka. Legtöbb honfitársunk ilyenkor autóba pattan, és meg sem áll a Balatonig vagy a horvát tengerig. Ezen felül sokan választják még úti céljuknak Ausztriát, Szlovéniát vagy Olaszországot is. Nem lehet ugyanakkor elégszer hangsúlyozni, hogy bár az Európai Unióban jogharmonizáció van a közlekedést illetően, meghökkentően sok eltérés mutatkozik a különböző tagországok közlekedési szabályait illetően. Éppen ezért megkérdeztük a Magyar Autóklubot, hogy szerintük, mire érdemes leginkább figyelniük az útnak induló autósoknak, valamint, hogy mely szabályszegésekért mérhetnek ki horrorbírságokat a külföldi hatóságok.

Tájékozódni, és tájékozódni

Mint annyiszor korábban, ismét kérjük klubtagjainkat és a magyar autósokat, hogyha külföldre szeretnének utazni, akkor előtte mindig tájékozódjanak az adott ország közlekedési szabályozásáról, és mindig tartsák be a legalapvetőbb szabályokat. Ne lépjék túl a megengedett sebességhatárt, mindig kössék be magukat, és semmilyen körülmények között ne mobiltelefonozzanak a volán mögött

- hívta fel a figyelmet Kicsinyné Pulay Kornélia, a Magyar Autóklub Nemzetközi Kapcsolatok Osztályvezetője, aki az ittas vezetés kapcsán külön kitért arra is, hogy bár a magyar autósok nagy része tisztában van azzal, hogy a környező országok közül a legtöbben nem érvényes a zéró tolerancia, azaz valamennyi alkoholt lehet fogyasztani vezetés előtt, ezt mégsem ajánlja senkinek. Sőt!

Ha van is valamekkora megengedett alkohol határérték, az általában nagyon kevés. Ráadásul ez általában mindenki esetében más, nem mindegy például, hogy egy 100 kilós férfi, vagy egy 60 kilós hölgy iszik meg egy pohár sört. Ezért minding arra kérünk mindenkit, hogy amíg le nem teszi az autóját, addig ne igyon

- mondta el a Pénzcentrumnak Kicsinyné Pulay Kornélia, aki országonként is ismertette, mire érdemes különös tekintettel figyelni.

Ausztria

Ausztriában a hatóságok maximum 90 eurós helyszíni bírságot szabhatnak ki, ha ennél azonban súlyosabb az ügy, akkor feljelentést tesznek. A biztonsági öv használatának elmaradásáért például 35 euróra, míg a vezetés közbeni mobilozásért 50 euróra büntetnek. Ez utóbbi büntetési tétel egyébként a közeljövőben valószínűleg emelkedni fog. A parkolásra is érdemes figyelni nyugati szomszédunknál, a tilosban állásért ugyanis 20-40 euró között büntetnek az osztrák hatóságok, de ha a szabálytalanul kivitelezett parkolásunkkal valamilyen fennakadást okozunk a közlekedésben, akkor a bírság ennél sokkal súlyosabb is lehet. 

Az osztályvezető ezeken felül kiemelte, hogy Ausztriában nagyon szigorúan figyelnek arra, hogy baleset esetén a hatóságok minél gyorsabban eljuthassanak a helyszínre. Ilyenkor az autósoknak egy úgynevezett mentési folyosót kell létrehozniuk, azaz gépjárműveikkel úgy kell arrébb állniuk, lehúzódniuk, hogy az esetleges mentést véletlenül se akadályozzák. Ha ezt valaki figyelmen kívül hagyja, akkor az osztrák hatóság akár

2180 eurós, mai középárfolyamon számolva 695 ezer forintos büntetéssel is sújthatja a mulasztást elkövető autóst.

"Ez a büntetési tétel természetesen az elrettentést szolgálja, hiszen a mentési folyosó létrehozásának célja, az emberi élet megmentése" - tette hozzá Kicsinyné Pulay Kornélia. A büntetések kiszabásával kapcsolatban a szakértő azt is elmondta lapunknak, hogy az osztrákok részéről már előfordult az, hogy komolyabb szabálysértés esetén, a magyar hatóságokon keresztül bekérték a vétkes fizetési papírját, hogy az alapján szabhassák ki a büntetési tételt. Ennek a fajta bírságolási eljárásnak az adja az alapját, hogy egy vagyonosabb vétkesre semmiféle elrettentő hatással sincs egy alacsony díjtétel.

Az Ausztriába látogatóknak azt is fontos tudniuk, hogy az ottani hatóságoknak megvan az a joguk, hogy egy gépjárművet, annak műszaki állapotára hivatkozva kivegyenek a forgalomból, és kötelezzék arra, hogy elhajtson egy, akár 10-20 kilométerre lévő műszaki állomásra, ahol átvizsgálják a járművet. Ha itt találnak valamit, akkor adott esetben tovább sem engedik az autóst, akinek ki kell fizetnie a bevizsgálással, esetleges javításokkal járó díjat, ami 

1-2 ezer euró, azaz akár több mint 600 ezer forintba is kerülhet.

És akkor a rettegett IG-L tábláról még szó sem esett. Korábban már a Pénzcentrumon is beszámoltunk arról, hogy bár a szabályozás már több mint 10 éve hatályos, azonban a mai napig ismeretlen a legtöbb magyar számára. Az "IG-L" átmeneti sebességkorlátozást jelöl az osztrák autópályákon, gyorsforgalmi utakon, és kemény bírságokat szabhatnak ki miatta. A szabályozás (IG-L: Bundes-Immissionsschutzgesetz-Luft) célja az emberek, állatok, növények, földterületek védelme, megóvásuk a káros környezeti hatásoktól, így a légszennyezéstől, a zajártalomtól. Mérsékelt sebességnél ugyanis alacsonyabb a fogyasztás és kevesebb üzemanyagból kevesebb káros kipufogógáz termelődik. Tehát, ha az "IG-L" jelzést látjuk valamelyik osztrák útszakaszon, akkor a légszennyezési érték az adott területen túl magas. Ilyenkor tehát környezetünk megóvása érdekében kiemelten figyeljünk sebességünkre. De nem csak ezért érdemes lassítani. Amennyiben ilyen jelzés alatt lépjük át a megengedett maximum sebességet, akkor nem a sebességtúllépés miatt kell büntetést fizetnünk, hanem környezetkárosításért. A jogszabály szerint a környezetvédelmi bűncselekmény büntetési tétele viszont elérheti a 2 800 eurót (~850 ezer forint) is!

Szlovénia

A Szlovéniába látogatóknak azt a legfontosabb tudniuk, hogy a szlovén hatóságoknál ma is bevett gyakorlatnak számít, hogy ha egy súlyosabb szabálysértés következtébe feljelentésig jut az ügy, akkor az illetékesek elvehetik a vétkes papírját, ezzel késztetve arra, hogy ne lógjon meg a felelősségre vonás elől. Bár ilyen esetekben a tárgyalást 1-2 napon belül lezavarják, ez mégis óriási plusz költséget jelenthet a vétkesnek, hiszen ilyenkor szállást kell bérelnie, nem tud hazajutni, stb. 

Mindezek mellett Szlovéniában bizonyos esetekben, ha a kiszabott büntetést 8 napon belül befizeti valaki, akkor 50 százalékos kedvezményt is kaphat a kiszabott bírságból.

Horvátország

Az osztályvezető elmondása szerint Horvátországban az 500 kuna számít a legelterjedtebb büntetési tételnek. Ennyivel büntetnek például a biztonsági öv becsatolásának elmaradásáért, de a lakott területen (10-20 km/h-val), illetve az autópályán (30 km/h-ig) csekély mértékben átlépett sebességhatárért is. 

Horvátországból legutóbb azt a tájékoztatást kaptuk, hogy a parkolási cédulákat érdemes öt évig megőrizni, hogy adott esetben elkerülhessünk egy-egy keményebb bírságot

- hívta fel a figyelmet Kicsinyné Pulay Kornélia. Ha valakinek nincs parkoló cédulája az alap esetben 300 kunás büntetésre számíthat, viszont ha valaki például figyelmetlenségből egy mozgássérültre helyre állt be, annak már rögvest 700 kunát kell fizetnie. A horvát hatóságok egyébként bírságolhatnak helyszínen, de ezt nem kötelező ott megfizetni, hanem csekk kiállítását is lehet kérni, ezt azonban 8 napon belül már kötelező befizetnie a vétkesnek. 

Olaszország

Olaszországban szintén bírságolhatnak helyszínen a hatóságok, ott ugyanakkor már be is ott be is szedhetik a kiszabott tételt a helyszínen. Olaszországban is elérhető ugyanakkor kedvezmény - bizonyos bírságok esetén -, így ha valaki öt napon belül befizeti a bírságát, annak a hatóság elenged 30 százalékot. Emellett nagyon komoly bírságot fizethet az, aki nem kapcsolja be az övét (81-326 euró), vagy ha áthajt a piroson (163-651 euró).

Szerbia

Közvetlen déli szomszédunknál legújabban arra érdemes figyelni, hogy az autópályán eleve 120 km/h a megengedett sebesség, nem pedig 130. Ezen felül az országban található autópályán alkalmazott, úgynevezett kapus rendszer miatt, az ottani hatóságok figyelik a kapuk közötti átlagsebességet is, és e érték alapján is büntethetnek. Mindezt azért, mert lehet, hogy valaki értesül arról, hogy x szakaszon mérnek, és ott lassít, de amúgy az út igen nagy szakaszát esetleg a megengedett sebességnél jóval gyorsabban teszi meg. Érdemes tehát erre is különösen figyelni.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

A koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásainak csökkentése érdekében a kormány 2020. március 19-től - többek között - maximalizálta a fogyasztási hitelek teljes hiteldíj mutatóját (THM). Érdemes azonban körültekintően választani, mivel a kedvezményes személyi kölcsön kamata a legtöbb banknál 2021-től megváltozik, és az új, jellemzően magasabb kamatszint miatt megugrik a törlesztőrészlet is. Ha például 2 millió forintra lenne szükséged, akkor az egyik legjobb ajánlatot most a CIB Bank nyújtja, itt 60 hónapos futamidővel a kedvezményes időszakban 38414 forintos törlesztőre, míg 2021-től 40219 forintos törlesztőre számíthatsz. De nem marad el ettől a Raiffeisen Bank ajánlata sem, amely esetében, szintén 60 hónapos futamidő esetén, az 5,90 százalékos kedvezményes THM 7,96%-ra ugrik a THM-plafon megszűnése után. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS

Aldi

09.18-09.23
Országos

Auchan

09.18-09.23
Országos

Lidl

09.18-09.23
Országos

Spar

09.18-09.23
Országos

Interspar

09.18-09.23
Országos

Tesco

09.17-09.23
Országos

  Ajánlatunk

Öngondoskodás 2020

Befektetés, vagyon, megtakarítás

Portfolio Private Health Forum 2020

A koronavírus és a magánegészségügy

Budapest Economic Forum 2020

A magyar gazdasági csúcstalálkozó