2020. augusztus 10. hétfő Lőrinc

Fix tranzitútvonalon viszik külföldre a magyar melósokat: luxusfizetés várja őket


Nem csak a kinti melósok élnek jól a külföldi munkájukból, hanem a hazai fuvarosok is: százával kínálják a kisbuszos ki, illetve hazautazásokat a magyar cégek. A kintiek azt mondják, ez kényelmesebb, mint vonatozni, vagy saját kocsival jöni, a vállalkozók pedig kihasználják a honvágyat. Piaca van a dolognak, hiszen több százezer magyar él, és dolgozik külföldön.

Nem csak a kint dolgozók, de az itthon maradt magyarok egy része is nagyot kaszál a németországi munkavállaláson: ugyanis egyre többen építenek arra vállalkozást, hogy valóságos "menetrendszerinti járatokat" üzemeltetnek Németország és Magyarország között. A szisztéma egyszerű, bizonyos időközönként a vállalkozók útnak indulnak a kisbuszaikkal, és aki jelentkezik az útra, azt felveszik, majd pedig kiteszik a megadott címen. A legtöbben szimpla csomagszállítást nem vállalnak - pedig erre is lenne igény -, mondván "nem vagyok én postás", de sokan már a háziállatokat is elviszik a gazdival Németországba. A dolog visszafelé is ugyanígy működik: kintről Magyarország felé is felveszik a jelentkezőket.

A németországi magánjáratok jellemzően az ország keleti feléből - Debrecenből például - indulnak, és minden olyan nagyvárosnál megállnak, amelyek az autópálya mellett találhatók. A kiindulási pont nem lehet véletlen, hiszen a keleti országrészből egyre többen kezdenek új életet valahol külföldön. Az ok eléggé nyilvánvaló: a munkanélküliség és a nagyon alacsony fizetések. Korábban kiderült, hogy a legtöbb álláskereső Északkelet-Magyarországon van. A pályakezdőknél még nagyobbak a különbségek: az első munkájukra hiába váró álláskeresők fele az észak-magyarországi vagy az észak-alföldi régióban él, ötödük Borsod-Abaúj-Zemplén megyében.

Emellett az is kiderült, hogy hatalmasra hízott a szakadék a legnagyobb és a legalacsonyabb átlagos nettó fizetést regisztráló megyék között. Tavaly például a legmagasabb fizetést regisztráló Budapesten 275 273 forint volt az átlagosan hazavitt összeg, míg például Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében153 451 forintot vihettek haza a dolgozók átlagosan.

"Jobb, mint a vonat"

Összességében vasúton olcsóbb lenne elmenni Németországba, Frankfurtig például átlagosan 25-30 ezer forintért visznek a kisbuszosok, míg a MÁV honlapján azt találtuk, hogy már nagyjából 15 ezer forintért kaphatóak menetjegyek a városba.

Az ember nem csak egy kistáskával jön haza látogatóba. Visszafelé pedig azt a temérdek kaját is cipelni kell, amit anyukám és a nagymamám szokott csomagolni. A kisbuszos megoldás bár drágább, de legalább háztól házig visz, nem kell fél Regensburgon átbumliznom a cuccokkal, ugyanis messze lakom a vasútállomástól

- mesélte a Pénzcentrumnak Enikő, aki 2012 óta dolgozik Németországban, és gyakorta utazik magánkisbusszal.

Bár van saját kocsim, de ez így kényelmesebb: 65-70 euróért (nagyjából 20 ezer forintért - a szerk.) felvesznek a lakásomnál, és kitesznek otthon, Érden. És már a visszautat is le tudom egyeztetni a sofőrrel. Ha kocsival jönnék haza, az többe kerülne a benzinnel, meg az autópályával együtt. Plusz azért 6-7-8 órát levezetni sem leányálom

- mondta a lány, aki szerint rengeteg kint élő, dolgozó magyar veszi igénybe ezt a szolgáltatást, pontosan a kényelem miat. Emellett volt olyan ismerőse is, aki a szüleit fizette be egy kisbuszozásra, hogy meg tudják őt látogatni Münchenben. "Emlékszem, azért nem akartak kimenni, mert nem volt szívük otthon hagyni egyedül a kutyájukat, akit viszont a vonatúttal és az átszállásokkal nem akartak kínozni, saját kocsijuk pedig nincsen. Végül a srác talált egy olyan kisbuszost, aki a kutyát is bevállalta, semmi gond nem volt, és mindenki épségben hazaért."

Enikő szerint nem nagy összegekért fuvarozzák a magyar sofőrök a magyarokat, legalábbis a kinti fizetésekhez képest: "én például egy kis kávézőban dolgozom, nem vagyok agyon fizetve - a kinti viszonyokhoz képest -, de még így is bőven belefér, hogy havonta-kéthavonta egy-egy négynapos hétvégére hazalátogassak. Tény, a vonat olcsóbb lenne, de ha megtehetem, miért ne válasszam a kényelmet?"

Rengetegen jönnek-mennek

Ön szerint ha deficites lenne, akkor még mindig hetente mennénk ki Frankfurtba meg vissza?

- mondta az egyik fuvarozással foglalkozó vállalkozó, akit megkerestünk. Szerinte ameddig "generációk hagyják el ezt az országot", addig lesz is jövő a bizniszben. Az embereket ugyanis hajtja a honvágy, és a kényelem miatt szerinte is megéri kifizetni azt a felárat, amit a kisbuszosok kérnek mondjuk a vonathoz képest. A fuvaros szerint a legtöbbször telt házzal indul útnak a 10 fős busszal, az utasok általában Németországban dolgozó magyarok, akik oda-vissza foglalnak helyet. Arról nem akart beszélni, mennyit lehet keresni a biznisszel, de leszögezte: megéri. Főleg úgy, hogy korábban egy állami cégnél dolgozott buszvezetőként.

Amikor arról érdeklődtünk, mi alapján állították össze a "menetrendet", a vállalkozó azt mondta, "erre volt igény". Rengetegen dolgoznak Németországban, és jellemzően így, kisbusszal járnak haza, ő pedig lényegében oda megy, ahová hívják. Egyelőre az alábbi városokban áll meg Ausztriában és Németországban, de ha változik a közönség igénye, akkor más városokat is beemel:

  • Bécs
  • Linz
  • Passau
  • Regensburg
  • München
  • Nürnberg
  • Würzburg
  • Frankfurt

Szerinte az a különbség köztük és a vasút között, hogy ők rugalmasak:

Pisiszünetre, enni például akármikor meg tudunk állni. Emellett én szoktam vállalni rugalmasabb útvonalakat is, maximum 25-30 kilométeres kitérőket, ha például valaki nem Győrbe, hanem valamelyik közeli kistelepülésre kéri a fuvart. Ez általában plusz 2-3 ezer forint, de így tényleg háztól házig megyünk. A vonattal ezt azért nehéz lenne megcsinálni.

Ugyanakkor mint minden üzletág, ez is kezd felhígulni, a fuvaros szerint ma már "szinte mindenki ezt csinálja, aki el tud vezetni egy Transportert", rengetegen vágtak bele az üzletbe. Való igaz, a németországi magyarok weboldalán például már több mint 30 oldalon sorakoznak azok, akik fuvart kínálnak Németországból Magyarországra, jellemzően kisbusszal, és jellemzően "menetrend szerinti járatokkal."

Piac, az van

Bár arról pontos információ nincs, hogy hány magyar dolgozik Németországban, a a KSH szeptember-novemberi adatai szerint honfitársaink megint nyakukba vették a világot: nagyjából 3900-al többen vallották magukat "külföldi telephelyen dolgozónak", mint a hivatal előző adatközlésekor. 2018 elejéhez képest egyébként több mint 14 ezer fős volt az emelkedés, összességében pedig több mint 110 ezer magyar dolgozik külföldön.

Vannak ennél durvább számok is: A Portfolio becslése szerint jelenleg 600 ezernél is több magyar élhet jelenleg az Európai Unióban, ugyanakkor augusztusi cikkükben megjegyzik, azok, akik illegálisan dolgoznak külföldön, semmilyen hivatalos statisztikában nem jelennek meg, és arról sincs pontos adat, hányan ingáznak. Márpedig sokan vannak, akik valamely környező országban vállalnak állást, miközben Magyarországon élnek.

Az Eurostat adatai szerint egyébként 2017-ben a magyar munkaképes lakosság (a 20-64 éves korcsoport) kicsit több mint 5 százaléka, 339,3 ezer ember dolgozott egy másik uniós tagállamban.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Az egyik legjobb ajánlatot most a CIB Bank nyújtja, itt idén - 60 hónapos futamidőre - 38414 forintos kedvezményes törlesztővel kalkulálhatsz, míg 2021-től 40219 forintra ugrik a törlesztő. De nem marad el ettől a Raiffeisen Bank ajánlata sem, amely esetében, az 5,90 százalékos kedvezményes THM 7,96%-ra ugrik a THM-plafon megszűnése után. További bankok (OTP Bank, Budapest Bank, ERSTE Bank, Cetelem, Provident, stb.) ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
×

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS


Portfolio HR Revolution 2020 Konferencia

Vörös riadó! A munkaerőpiac aktuális kérdései, kihívásai, és természetesen a lehetséges megoldások.

Sustainable World 2020 Konferencia

A jövő vállalata konferenciát, melyen a fenntarthatóságról, zöld finanszírozásról és befektetésekről, az energiatársaságok aktuális helyzetéről, és a zöld vállalatok kihívásairól, lehetőségeiről lesz szó.