2018. november 20. kedd Jolán

Ezeket a használt autókat veszik a legtöbben 3 millió alatt


Továbbra is jól teljesít az autópiac, amit javarészt a használt gépjárművek adás-vétele pörget. Ez nem véletlen: miközben Magyarországon még a legolcsóbb új autók is 2-3 millió forintba kerülnek, addig a magyarok többsége ennél kevesebb pénzből szeretné letudni az autókérdést. Nagyon nem mindegy azonban, hogyan választunk, a használt autók piacán ugyanis nagyon óvatosnak kell lennünk. És akkor a finanszírozásról még nem is beszéltünk. Összeszedtük a legfontosabb gyakorlati és pénzügyi tanácsokat, hogy ne járjunk pórul a neppernél.

Továbbra is jól teljesít az autópiac, mind a használt, mint az új autók iránti kereslet erőteljes volt az idei év első felében. A magyarok azonban továbbra is elsősorban a használt autókat keresik: bár az új autók iránti kereslet is emelkedett, azonban ezen gépjárművek többsége még mindig a cégekhez kerül, és csak kisebb részük magánszemélyekhez. Ennek okai igen kézenfekvőek: Magyarországon még a legolcsóbb új autók is 2-3 millió forintba kerülnek, míg a magyarok többsége ennél kevesebb pénzből szeretné letudni az autókérdést.

>>> Finanszírozást keresel autóvásárláshoz? Nézz körül kalkulátorunkban

De melyek Magyarországon a legnépszerűbb használt autók, és mennyiért vásárolhatjuk meg ezeket? A Datahouse adatai alapján még a nyáron jelent meg egy összesítés az egyik magyar szakportálon, amelyből kiderült, hogy a belföldön eladott, illetve a külföldről behozott használt autók között is az Opel Astra a legnépszerűbb. Az import típusok között a Ford Focus, a Volkswagen Golf IV., a Volkswagen Passat és a BMW Series 3 követik az Astrát, míg a már eddig is belföldi forgalomban lévő, idén tulajdonost váltott kocsik közül a Suzuki Swift, a Volkswagen Golf, a Ford Focus és az Opel Corsa kerültek még be a top 5-be.

Újdonság azonban, hogy visszaszorultak a dízelautók: az import autók között is alulmaradtak idén a benzinesekkel szemben, és a belföldi autók közül is elsősorban az utóbbiakat keresték a vásárlók. Ezzel együtt is a statisztikai adatok azt mutatják, hogy csak 2018 első félévében nagyjából 70 ezer új autót helyeztek forgalomba Magyarországon. Minden jel szerint pedig idén még több gépkocsi cserél gazdát a hazai használt személygépkocsik piacán, meghaladva a tavalyi 700 ezres számot.

Használt autó? Csak óvatosan!

Akármelyik márkát is favorizálnánk, a használt autók piacán nagyon óvatosnak kell lennünk. A használtautó-vásárlás ugyanis számos buktatót rejt magában, kezdve azzal, mire kell figyelni a próbaúton, vagy, hogy miért is van jelentősége az állapotfelmérésnek. A Pénzcentrum ezért most, a Budapesti Békéltető Testület tapasztalatai alapján, 11 pontban mutatja, hogyan válasszunk, ha nem akarunk pórul járni.

  • 1. Autóvásárlásnál soha ne döntsenek hirtelen ötlettől vezérelve a fogyasztók, gondolják át alaposan, milyen célra vásárolják a gépkocsit, és hogyan fogják azt használni! Fontos szempont lehet például az üzemanyag-fogyasztás, de nem biztos, hogy egy kis autó megfelel a hétvégi, vidéki családi kirándulásokhoz. Hosszabb utazások esetén a vezető és az utasok kényelme is szempont lehet.
  • 2. Ha később javítás kell, az új alkatrészek ára akár elérheti a használt autó teljes árát is! Lehet viszonylag olcsón kapni idősebb korú használt autót, de a javításhoz szükséges új alkatrészek nem a használt gépkocsi árához, hanem annak újkori értékéhez igazodnak. Így egy-egy jelentősebb alkatrész meghibásodása és cseréje akár az olcsón beszerzett gépkocsi árának jelentős részét is kiteheti.
  • 3. Éljenek a fogyasztók az internet eszközével a válogatás során, és miután megvan a kiszemelt autó, nézzenek utána, van-e az adott szériának valamilyen típushibája. Ilyenkor jól jön egy ismerős szakember, de különböző weboldalakon is hozzá lehet jutni speciális információkhoz.
  • 4. Ha már megtaláltuk a kiszemelt autót, tisztáznunk kell, hogy ki az eladó és valóban tulajdonosa-e az autónak vagy csak egy közvetítő! Az autó esetleges hibái miatt a papír szerinti tulajdonossal szemben lehet később fogyasztóvédelmi igényeket érvényesíteni, vagy pedig a bizományossal szemben (aki csak közvetítő kereskedő) akkor, ha ezt utóbbi kifejezetten elvállalta! Soha ne írjanak alá előre a fogyasztók biankó adásvételi szerződést, amelyben az eladó adatai és aláírása még üresen szerepelnek!
  • 5. Nézzenek utána a fogyasztók már előzetesen is a kiszemelt járműnek a Belügyminisztérium "Gépjárműadat-lekérdező" nyilvántartásában! Itt ügyfélkapu regisztráció után, csekély szolgáltatási díj ellenében, a rendszám alapján megtudják a megvásárolni szándékozott autó vagy autók hatóságilag nyilvántartott adatait, ezek között például az összes, az adott gépjárműre vonatkozóan rögzített kilométeróra-állást és a rögzítések időpontját, az esetleges körözés, de akár a forgalmazási korlátozás tényét is!
  • 6. Az autó szemrevételezését mindenképpen alaposan, lehetőleg jó látási viszonyok között végezzék el! A fényezést elemről elemre haladva gondosan több szögből vegyék szemügyre, hogy az apróbb horpadásokat, karcokat, esetleg korrózióra utaló jeleket valóban felismerhessék! Újrafényezésre - és korábbi balesetre, javításra - utalhat, ha az adott elem színárnyalata vagy fényessége a többi, hasonló színűtől eltér. Ebben az esetben a jármű előéletére vonatkozóan a "sérülésmentes" állítást kezeljék kellő fenntartással! Célszerű a fényezés rétegvastagságát is ellenőrizni vagy ellenőriztetni, így szintén felismerhetőek és kiszűrhetőek az esetleges korábbi javítások.
  • 7. Szenteljenek időt a fogyasztók a jármű motorterének alapos átvizsgálására is! Frissen mosott motornál keressék az esetleges olajiszap-lerakódásra, olajfolyásra utaló jeleket. Ha ilyet látnak a fogyasztók, akár arra is számíthatnak, hogy komolyabb javításra lesz szükség! Nem szabad elhanyagolni a jármű alsó részének átvizsgálását sem. Ha másként nem, akár egy zseblámpa és egy tükör segítségével is meggyőződhetnek a kipufogórendszer állapotáról, illetve az esetleges más hiányosságokról.
  • 8. Különösen figyeljenek a fogyasztók a próbaút során a rendellenességekre, szokatlan zajokra! Lehetőség szerint még az adás-vételi szerződés megkötése előtt vizsgáltassák át a gépkocsit szakszervizben, a vizsgálat eredményéről kérjenek dokumentációt! Ez annak fontos igazán, aki nem rendelkezik a kellő szakértelemmel, mert így - a látottakon kívül - a gépjármű egyéb hibáira is fény derülhet. A gépkocsi állapotának megfelelő dokumentálása az eladó érdeke is, mert így elkerülhetők a viták egy esetleges jármű-meghibásodást követően.
  • 9. Fontos a tartozékok meglétének ellenőrzése, így különösen a gépkocsi eredeti két kulcsának megléte. Hiánya esetén zárcsere szükségessége merülhet fel, ami akár több tízezres, akár százezres nagyságrendű összegbe is kerülhet.
  • 10. Azokért a hibákért, amelyeket a vevő az adásvétel során felismert, illetve kellő körültekintés mellett felismerhetett volna, nem lehet később már reklamálni! A jármű átvizsgálásához ilyenkor segítség a megfelelően kiállított "Állapotlap", ha nincs ilyen dokumentum, akkor pedig magunk is készíthetünk hasonlót, de a hitelességéhez szükséges, hogy az abban tett megállapításokat az eladó és a vevő is elismerje.
  • 11. Soha ne hagyja el a fogyasztó a vásárlás helyszínét írásba foglalt, és az eladó által is aláírt szerződés nélkül! Abból legalább két példányt kell kapnia. Előfordult a Budapesti Békéltető Testület előtti vitás ügyekben, hogy a kereskedő azt mondta a vevőnek, a hivatalos ügyek intézéséhez még a szerződés valamennyi példányára szüksége van, a fogyasztó pedig már kifizette a vételárat, amiről pedig semmi papír nem volt a kezében.

Figyeljünk a finanszírozásra is!

Hiába találunk egy használt, ám jól karban tartott, még hosszú évekig biztonsággal használható autót, ha nem engedhetjük meg magunknak, hogy pusztán önerőből megvásároljuk azt magunknak. Az alacsony kamatkörnyezet miatt azonban most érdemes elgondolkodni a hitelfelvételen. Autóvásárlásra kapóra jön a személyi kölcsön, hiszen azt bármire fel lehet használni, és fedezetre sincs szükségünk.

Persze ezzel együtt is kifejezetten fontos, hogy azt a konstrukciót válasszuk, amely leginkább passzol az igényeinkhez. Hogy kiderítsük, hol, és mennyiért lehet most pénzhez jutni, a Pénzcentrum kalkulátorához fordultunk. A beállításoknál elsőre 1 millió forintos hitelösszeget, és 3 éves futamidőt adtunk meg. Ebben a konstrukcióban a Cofidisnél már havi 30 788 forintos törlesztőre leszerződhetsz. De nem jársz sokkal rosszabbul a K&H Banknál sem, ahol havi 31 102 forintos törlesztővel kalkulálhatsz; míg a CIB Banknál 31 280 forintos, az MKB Banknál 31 292 forintos törlesztőt ígér ugyanez a konstrukció.

Elvégeztük a kalkulációt 2 millió forintos hitelösszeg, és 72 hónapos futamidő mellett is. Ebben az esetben a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót a K&H Bank nyújtja, náluk 34 571 forintos törlesztőt ígér a 8,27%-os THM; de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank ajánlata sem, amely esetében 34 947 forintos törlesztővel számolhatunk havonta. Emellett érdemes még megemlíteni a Raiffeisen Bank, az MKB Bank, a Budapest Bank, valamint az ERSTE Bank konstrukcióját is.

Ha pedig van megtakarításod, vagy egyszerűen egy igazán olcsó verdára vágysz, akkor elég lehet 400 ezer forintnyi banki segítség is. Ekkora összeget, 36 hónapos futamidőre már havi 13 070 forintos törlesztőrészlettel hazavihetsz az MKB Banktól (THM 14,23%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 13 123 forintos törlesztőt (THM 11,73%) ígérő ajánlata sem. Emellett érdemes még megemlíteni a K&H Bank, a Cetelem, valamint a Raiffeisen Bank konstrukcióját is.

>>> További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum személyi kölcsön kalkulátorát!

Van más lehetőség is!

Bár a személyi kölcsön a legrugalmasabb megoldás, attól még létező lehetőség az autó lízingelése is. Az autópiac beindulását megérezte a magyarországi lízingpiac is, amely rég nem látott mértékű hitelösszegeket tudott kihelyezni az utóbbi időszakban. Ezt a lehetőséget azonban a magánszemélyek még mindig viszonylag ritkán veszik igénybe. Ez tükröződik a Magyar Lízingszövetség július elején kiadott közleményének adataiból is:

az idei első negyedévben minden 1 millió forintos kihelyezésből átlagosan 715 ezer forint, tehát a finanszírozott összeg 71,5 százaléka a kis- és középvállalkozásokhoz került.

Bár valóban az új - a magyarok által kevésbé keresett - gépkocsik lízingelése a legegyszerűbb, ez azonban korántsem jelenti azt, hogy a használt autók finanszírozásához ne találhatnánk partnert. Korábban már írtunk arról, hogy a használt autók lízingelése sem lehetetlen feladat, hiszen több hitelintézet is foglalkozik ilyesmivel. Tehát érdemes ebben az irányban is tájékozódni abban az esetben, ha finanszírozást keresünk az autóvásárlásunk mellé.

Még nincs hozzászólás - Legyél te az első!
Ezt olvastad már?
11
22
33
 Kedvelem az oldalt

A címlapról ajánljuk


Feliratkozom a hírlevélre!

 

NÉPSZERŰ
FRISS