Jövő hét elejétől ugyan jelentősebb átalakulás indulhat Európa időjárásában, karácsony nagy részén még enyhe maradhat az idő.
A budapesti és közép-kelet-európai szállodapiac látványos fellendülést produkál, egy friss elemzése szerint a turizmus újraindulása minden korábbi piaci várakozást felülmúlt. A régióban – különösen Budapesten – erőteljes keresletnövekedés tapasztalható a belföldi és nemzetközi utazók részéről, miközben a prémium szegmens térnyerése, a szállodai kihasználtság javulása és a beruházási aktivitás egyaránt hozzájárulnak ahhoz, hogy a szektor teljesítménye közelítse a járvány előtti szintet.
Dinamikus fellendülést mutat a budapesti és közép-kelet-európai szállodapiac, amely minden előzetes elemzői várakozást felülmúlt. Ezt a figyelemre méltó növekedést a turizmus újraindulása hajtja, ami elsősorban a belföldi kereslet újbóli megjelenésével, a nemzetközi utazók visszatérésével és a turisták utazási szokásainak átalakulásával magyarázható.
Budapest továbbra is a régió egyik leglátogatottabb célpontja, emellett a befektetői bizalom országszerte erősödik, a szállodai szektor teljesítménye pedig egyre inkább megközelíti a pandémia előtti szintet, állapította meg a CBRE legfrissebb regionális piaci elemzése.
Az idei év első negyedévében a beutazó turisták száma Európában 2%-kal nőtt éves szinten, a közép-kelet-európai régióban pedig ennél magasabb, 8%-os növekedést tapasztaltak. Budapesten különösen erős a hétvégi és ünnepi kereslet, emellett az egyre népszerűbb előszezon és utószezon is hozzájárul a látogatószám kiegyenlítéséhez 2025-ben. Fővárosunk már az év végéig elérheti, sőt, meg is haladhatja a 2019-es látogatottsági szintet
– mondta Borbély Gábor, a CBRE közép-európai és magyarországi piacelemzési főigazgatója.
A kereskedelmi ingatlan-tanácsadó vállalatának felmérése szerint a közép- és délkelet-európai régiókba visszatérő közönség aránya a származási országoktól függően változik. A nyugat-európai országokból – különösen Németországból, Ausztriából és Olaszországból – érkező látogatók száma jelentősen nőtt, csakúgy, mint az Egyesült Királyságból és Franciaországból érkezőké.
Kiemelkedő növekedés tapasztalható az Egyesült Államokból érkező turisták körében is, mivel újraindult a hosszú távú utazás. Egy másik feltörekvő trend a Perzsa-öböl menti országokból érkező látogatók számának növekedése, akik egyre nagyobb érdeklődést mutatnak a prémium és wellness-alapú szállások iránt. A 2024-es adatok szerint a legnagyobb növekedést az USA-ból (+18%), Ausztriából (+17%) és Spanyolországból (+14%) érkezett turistáknál tapasztalták, azonban csökkenés mutatkozott Északkelet-Ázsiából (-43%) és az ázsiai–csendes-óceáni térségből (-33%) érkezők esetében, állapította meg a kutatás.
Erősödő kereslet, pozitív szállodai mutatók
Budapesten az átlagos szállodai kihasználtság 2024-ban elérte a 71%-ot, ami 4 százalékpontos növekedést jelent az előző évhez képest. Az ADR (egy napi szobaár) 2024-ben már átlagosan 123 euró körül alakult, míg a RevPAR (egy elérhető szobára jutó bevétel) 22%-kal nőtt 2019-hez képest.
Budapest szállodapiaca erős évet zárt 2024-ben, és a kereslet további élénkülésével újabb növekedési lehetőségek előtt áll. Évről évre új, minőségi szállodák jelennek meg a piacon, amelyek nemcsak a szállodai átlagárak emelkedéséhez járulnak hozzá, hanem a főváros turisztikai vonzerejét is tovább növelik
– tette hozzá Csörget Balázs, a CBRE Magyarország vezető szállodai tanácsadója.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A prémium szegmens térnyerése Magyarországon
A teljes magyarországi szállodakapacitás mintegy 60 000 szobát jelent, amelynek jelentős része Budapesten koncentrálódik. A prémium kategória súlya egyre nő: a négycsillagos szállodák aránya már meghaladja az 50%-ot, az ötcsillagos kínálat pedig leginkább Budapest belvárosában bővül, különösen a műemléki épületek átalakítása formájában. Az ország többi részében leginkább a háromcsillagos kínálat dominál, de a kereslet régiós szinten is fokozatosan a magasabb kategóriák felé tolódik el. Az utazási szokások átalakulásával egyre nagyobb kereslet mutatkozik olyan szálláshelyek iránt, amelyek hosszabb távú tartózkodásra is megfelelőek. Ennek következtében várhatóan tovább bővül az apartmanhotelek jelenléte, különösen Budapesten.
Beruházások élénkülése – Magyarország vezető szerepben
A közép-kelet-európai régióban regisztrált 417 millió euró értékű szállodai tranzakcióból Budapest is jelentős részt vállalt, leginkább a meglévő városi szállodák értékesítése és további új fejlesztések formájában.
Befektetői szempontból Budapest kiemelkedik a régióból, folyamatosan növekvő kereslet, fejlett infrastruktúra és növekvő átlagár jellemzi. Jelen pillanatban közel két tucat új szállodai projekt áll előkészítési vagy építési fázisban, ezek nagy része már működő szálloda vagy egyéb funkciójú ingatlanok átalakításával valósul meg
– hangsúlyozta a tanácsadó.
Derűs kilátások
A gazdasági nehézségek, valamint a geopolitikai kockázatok ellenére a turisztikai szektor továbbra is a magyar gazdaság egyik húzóágazata, amit a folyamatosan növekvő reptéri utasforgalom, valamint a folyamatban lévő szállodafejlesztések is igazolnak. Egyre gyakoribbak az olyan vegyes funkciójú ingatlanfejlesztések is, ahol az iroda- vagy lakásfejlesztés mellett szállodafunkció is helyet kap.
Budapest szállodaipara erős alapokkal rendelkezik, amit a folyamatosan növekvő kereslet és a szobaárak, valamint a kihasználtság növelésének képessége is alátámaszt. Ezek a dinamikák kedvező feltételeket teremtenek a piac további bővüléséhez, és hangsúlyozzák a város vonzerejét, mint kiemelkedő célpontot a szállodai befektetések számára
– összegezte Csörget Balázs.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








