6 °C Budapest
Siófok, 2024. július 3.Szerelvény érkezik a megújult Balatonszéplak felsõ vasúti megállóhelyre az átadás napján, 2024. július 3-án.MTI/Vasvári Tamás

Kódolva van a káosz a MÁV-nál: bármikor megismétlődhet a pünkösdi összeomlás, óriási a baj

2025. június 12. 08:29

A pünkösdi hétvége első napján összeomlott a vasúti közlekedés a balatoni fővonalon, ezúttal egy évek óta ismert sorompóhiba miatt. A szakértők szerint a problémát egy hibás ventilátor okozta, amelynek meghibásodása rendszeresen lassítja a forgalmat, de a MÁV-nál sem a karbantartásra, sem a gyors alkatrészbeszerzésre nincs hatékony megoldás. A helyzet bármikor megismétlődhet, mivel a kritikus műszaki hibákra nem jut elég figyelem és forrás.

A pünkösdi hosszú hétvége első napján egy sorompóhiba miatt összeomlott a vasúti közlekedés a balatoni fővonalon, az eset óriási felháborodást keltett. Feld Márton, a Magyar Közlekedési Klub elnökségi tagjaa Blikknek ennek kapcsán arról beszélt, az a sorompóhiba, ami a mostani késéseket okozta, 2013 óta ismert, és minden nyáron 4-5 alkalommal leáll miatta a balatoni vonal.

Ha a berendezés elromlik, 15 kilométeres sebességkorlátozást rendelnek el azon a szakaszon, hogy ne történjen baleset. Az első vonat még csak 10-20 perce késik emiatt, a következők pedig egyre többet és többet, hiszen feltartják a későbbi vonatokat - magyarázta.

Már régen ki kellett volna cserélni az ottani, nem bevált szerkezetet más technikára, de legalábbis gyakrabban ellenőrizni, karbantartani, és nem csak akkor javítani, ha már nem működik

- fogalmazott a szakember. Hozzátette: a MÁV legnagyobb problémája a beszerzés, még az alkatrészek vásárlásához is minisztériumi jóváhagyás kell, sok folyamat pedig elakad a bürokráciában. 

Spohn Márton, a Közlekedő Tömeg egyesület alelnöke úgy tudja, banális hiba okozta a balatoni összeomlást: elromlott a ventilátor, ami a szerkezetben lévő számítógépet hűti. Ha a gép lekapcsol, nem lehet tudni, éppen merre jár épp a sorompó felé haladó vonat, ezért kell korlátozni a sebességet. A szakértő szerint amióta Magyarország az EU tagja, csak uniós pénzt költenek a vasútra, és mivel az EU csak a fejlesztéseket támogatja, a működtetést, karbantartást nem, így utóbbira kevesebb jut.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Elég lenne évente megnézni, hogy például a balatoni vonalon a biztosító berendezésekben milyen alkatrészek okozhatnak meghibásodást, és készleten tartani ezekből, vagy kötni egy keretszerződést, hogy bármikor gyorsan rendelhessenek a beszállítótól, ne akkor kelljen kapkodni, amikor baj van

- mondta az alelnök, aki szerint bármikor megismétlődhet, ami a pünkösdi hétvégén történt, a balatoni vonalon ugyanis gyakoriak a biztosító berendezések miatti zavarok, de ez csak akkor feltűnő, amikor nagyon sokan utaznak a Balatonra.

Címlapkép: Vasvári Tamás, MTI/MTVA

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 6. szombat
Miklós
49. hét
December 6.
Mikulás
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?