Érdemes előre tervezni azoknak, akik digitális jegyet használnak vagy vásárlást terveznek a BudapestGO-n keresztül.
Nem verik nagy dobra: rengeteg magyarnak járhat félmilliós kártérítés, ezt kell benyújtani érte
A poggyászkésés, elvesztés, lopás vagy sérülés nemcsak stresszes, hanem költséges is lehet. Fontos, hogy tisztában legyünk a jogainkkal, és hogy megfelelő lépéseket tegyünk annak érdekében, hogy minimalizáljuk a problémákat, és ha kell, kompenzációt kapjunk. Az esetek többségében a légitársaságok kártérítést biztosítanak, de fontos, hogy időben és megfelelő módon jelentsük a problémákat, hogy érvényesíteni tudjuk a kártérítést.
A repülőjegy megvásárlása után az egyik legfontosabb dolog, amire figyelnünk kell, az a poggyászunk biztonsága. Bár a légitársaságok mindent megtesznek, hogy megakadályozzák a poggyászkéséseket, elvesztéseket, vagy egyéb problémákat, előfordulhat, hogy mégis ilyen helyzetbe kerülünk.
De mi a teendő, ha a poggyászunk nem érkezik meg, eltűnik, megsérül vagy akár ellopják? Az alábbiakban részletesen bemutatjuk a legfontosabb lépéseket és jogokat, amelyeket ilyenkor érdemes ismerni.
Poggyászkésés
Ha a poggyász nem érkezik meg a kívánt célállomásra, a legelső dolog, hogy azonnal értesítsd a légitársaság munkatársait. A legtöbb nagyobb repülőtéren van külön poggyászkésési pult, ahol bejelentheted, hogy a csomagod nem érkezett meg. Fontos, hogy a repülőjegy és a poggyászfeladó szelvényt tartsd kéznél, hiszen ezek alapján tudják azonosítani a csomagodat
Ezen kívül érdemes feljegyezni a repülőgépre történő felszállás előtt kapott poggyászazonosítót, amit a biztonság kedvéért őrizni kell. Amennyiben a csomag nem kerül elő egy-két napon belül, a légitársaság kompenzációval segíthet (például vásárlási utalványokkal), hogy addig is pótold a szükséges ruházatot és egyéb alapvető dolgokat.
Elveszett poggyász
Ha a poggyász teljesen eltűnik (pl. elveszik a rendszerben, vagy a repülőtéren nem találják), a következő lépés a formális kárigény benyújtása. Ilyenkor a légitársaságok kötelesek visszafizetni a poggyász értékét, amennyiben azt nem találják meg.
A kárigényt a légitársaság ügyfélszolgálatánál kell benyújtani, és általában mellékelni kell a szükséges dokumentumokat, mint például a poggyászcímkét, repülőjegyet, illetve részletes leírást a csomagról. Az Európai Unióban a poggyászbiztosítási kártérítési határ évente meghatározott összeg, amit a légitársaságoknak biztosítaniuk kell. Az egyes országokban eltérhet a kártérítési szabályozás, ezért érdemes tisztában lenni az adott jogszabályokkal. A hivatalos oldalon ez a tájékoztatás olvasható:
Ha az Ön feladott poggyásza elvész, megrongálódik vagy késve érkezik, azért a légitársaság felelősséggel tartozik – Ön pedig kártérítésre jogosult, melynek összege körülbelül 1300 euróig (átváltva kb. 520 ezer forint) terjedhet. Ha azonban megállapítást nyer, hogy a poggyász azért rongálódott meg, mert már eleve hibás volt, Ön nem jogosult kártérítésre.
Ellopott poggyász
Ha a poggyászodat ellopják, azonnal értesítsd a helyi rendőrséget és a repülőtéri biztonságot. A legtöbb esetben a légitársaságok kártérítést fizetnek, ha a poggyász eltűnése a cég hibájából történt (például nem megfelelő kezelési szabványok miatt), de ha a lopás a repülőtéren történt, akkor a biztosító társaságokat és a rendőrséget kell bevonni.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A rendőrségi jegyzőkönyvet mindenképp meg kell őrizni, mert enélkül nem tudod érvényesíteni a biztosítási kártérítést. A repülőtér biztonságához tartozó kamerafelvételek is segíthetnek a nyomozásban.
Megrongálódott poggyász
Ha poggyászod megsérül a repülés során, az első lépés, hogy azonnal jelentsd a problémát a légitársaságnál. Ilyenkor is szükséges a poggyászfeladó szelvény és a sérülés pontos leírása, valamint fényképek készítése a sérülésekről. A sérült poggyászt legjobb, ha azonnal átveszi a repülőtéri poggyászkárosodásért felelős osztály, ahol kitölthet egy kárbejelentő nyomtatványt.
A kártérítési folyamatot a légitársaság általában csak akkor indítja el, ha a kárt időben bejelentették, és ha a sérülés nem a használat közbeni természetes elhasználódás miatt történt. A legtöbb légitársaság nem vállal felelősséget a sérülésekkel kapcsolatos kártérítésért, ha a poggyász nem megfelelően volt csomagolva, vagy ha a sérülés a szállításon kívül más okból következett be (például víz- vagy tűzkár).
Kártérítési lehetőségek
Az Európai Unióban a poggyászkésés, elvesztés és sérülés kártérítési lehetőségei szabályozottak, és a légitársaságok kötelesek egy bizonyos határig kártérítést nyújtani. Különböző országokban más-más törvények vonatkoznak a poggyászok védelmére, és a légitársaságok biztosítást kínálhatnak a különböző balesetek és károk enyhítésére.
Ha nem tudja elérni a légitársaságot, vagy ha nem elégedett a kapott kártérítéssel, jogi lépéseket is tehet. Az EU-ban az Európai Fogyasztói Központok segíthetnek a nemzetközi jogvitákban. Érdemes ellenőrizni, hogy a vásárolt biztosítás tartalmaz-e poggyászkésésre vonatkozó fedezetet.
Vigyázz, mit veszel karácsonyra! Komoly veszélybe sodorhatja a légiközlekedést ez a közkedvelt kütyü
A HungaroControl és a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság közösen hívja fel a fogyasztók figyelmét a felelős vásárlás és használat fontosságára.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








