4 °C Budapest
bőröndök a repülőtéren vízszintes utazás még mindig

Nem verik nagy dobra: rengeteg magyarnak járhat félmilliós kártérítés, ezt kell benyújtani érte

2025. február 14. 16:04

A poggyászkésés, elvesztés, lopás vagy sérülés nemcsak stresszes, hanem költséges is lehet. Fontos, hogy tisztában legyünk a jogainkkal, és hogy megfelelő lépéseket tegyünk annak érdekében, hogy minimalizáljuk a problémákat, és ha kell, kompenzációt kapjunk. Az esetek többségében a légitársaságok kártérítést biztosítanak, de fontos, hogy időben és megfelelő módon jelentsük a problémákat, hogy érvényesíteni tudjuk a kártérítést.

A repülőjegy megvásárlása után az egyik legfontosabb dolog, amire figyelnünk kell, az a poggyászunk biztonsága. Bár a légitársaságok mindent megtesznek, hogy megakadályozzák a poggyászkéséseket, elvesztéseket, vagy egyéb problémákat, előfordulhat, hogy mégis ilyen helyzetbe kerülünk.

De mi a teendő, ha a poggyászunk nem érkezik meg, eltűnik, megsérül vagy akár ellopják? Az alábbiakban részletesen bemutatjuk a legfontosabb lépéseket és jogokat, amelyeket ilyenkor érdemes ismerni.

Poggyászkésés

Ha a poggyász nem érkezik meg a kívánt célállomásra, a legelső dolog, hogy azonnal értesítsd a légitársaság munkatársait. A legtöbb nagyobb repülőtéren van külön poggyászkésési pult, ahol bejelentheted, hogy a csomagod nem érkezett meg. Fontos, hogy a repülőjegy és a poggyászfeladó szelvényt tartsd kéznél, hiszen ezek alapján tudják azonosítani a csomagodat

Ezen kívül érdemes feljegyezni a repülőgépre történő felszállás előtt kapott poggyászazonosítót, amit a biztonság kedvéért őrizni kell. Amennyiben a csomag nem kerül elő egy-két napon belül, a légitársaság kompenzációval segíthet (például vásárlási utalványokkal), hogy addig is pótold a szükséges ruházatot és egyéb alapvető dolgokat.

Elveszett poggyász

Ha a poggyász teljesen eltűnik (pl. elveszik a rendszerben, vagy a repülőtéren nem találják), a következő lépés a formális kárigény benyújtása. Ilyenkor a légitársaságok kötelesek visszafizetni a poggyász értékét, amennyiben azt nem találják meg.

A kárigényt a légitársaság ügyfélszolgálatánál kell benyújtani, és általában mellékelni kell a szükséges dokumentumokat, mint például a poggyászcímkét, repülőjegyet, illetve részletes leírást a csomagról. Az Európai Unióban a poggyászbiztosítási kártérítési határ évente meghatározott összeg, amit a légitársaságoknak biztosítaniuk kell. Az egyes országokban eltérhet a kártérítési szabályozás, ezért érdemes tisztában lenni az adott jogszabályokkal. A hivatalos oldalon ez a tájékoztatás olvasható:

Ellopott poggyász

Ha a poggyászodat ellopják, azonnal értesítsd a helyi rendőrséget és a repülőtéri biztonságot. A legtöbb esetben a légitársaságok kártérítést fizetnek, ha a poggyász eltűnése a cég hibájából történt (például nem megfelelő kezelési szabványok miatt), de ha a lopás a repülőtéren történt, akkor a biztosító társaságokat és a rendőrséget kell bevonni.

JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

A rendőrségi jegyzőkönyvet mindenképp meg kell őrizni, mert enélkül nem tudod érvényesíteni a biztosítási kártérítést. A repülőtér biztonságához tartozó kamerafelvételek is segíthetnek a nyomozásban.

Megrongálódott poggyász

Ha poggyászod megsérül a repülés során, az első lépés, hogy azonnal jelentsd a problémát a légitársaságnál. Ilyenkor is szükséges a poggyászfeladó szelvény és a sérülés pontos leírása, valamint fényképek készítése a sérülésekről. A sérült poggyászt legjobb, ha azonnal átveszi a repülőtéri poggyászkárosodásért felelős osztály, ahol kitölthet egy kárbejelentő nyomtatványt.

A kártérítési folyamatot a légitársaság általában csak akkor indítja el, ha a kárt időben bejelentették, és ha a sérülés nem a használat közbeni természetes elhasználódás miatt történt. A legtöbb légitársaság nem vállal felelősséget a sérülésekkel kapcsolatos kártérítésért, ha a poggyász nem megfelelően volt csomagolva, vagy ha a sérülés a szállításon kívül más okból következett be (például víz- vagy tűzkár).

Kártérítési lehetőségek

Az Európai Unióban a poggyászkésés, elvesztés és sérülés kártérítési lehetőségei szabályozottak, és a légitársaságok kötelesek egy bizonyos határig kártérítést nyújtani. Különböző országokban más-más törvények vonatkoznak a poggyászok védelmére, és a légitársaságok biztosítást kínálhatnak a különböző balesetek és károk enyhítésére.

Ha nem tudja elérni a légitársaságot, vagy ha nem elégedett a kapott kártérítéssel, jogi lépéseket is tehet. Az EU-ban az Európai Fogyasztói Központok segíthetnek a nemzetközi jogvitákban. Érdemes ellenőrizni, hogy a vásárolt biztosítás tartalmaz-e poggyászkésésre vonatkozó fedezetet.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
A kommentkezelési szabályzatot itt találod.
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. december 13. szombat
Luca, Otília
50. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2025. december 13. 08:56