10 °C Budapest
Több tízezres költség lehet ez télen: az egészséged múlhat rajta

Több tízezres költség lehet ez télen: az egészséged múlhat rajta

2018. január 20. 13:00

Az újévi fogadalmak betartása nagyon nehéz feladat, sokszor ráadásul rengeteg pénzt is követel. Most azonban egy olyan sporttevékenységet jártunk körbe egy szakértő segítségével, ami a kezdeti költésgek (kizárólag a felszerelés) után ingyen végezhető télen is. Így pénztárcabarát módon segítve azokat, akiknek 2018-as vállalása, hogy egészségesebben élnek majd, többet mozognak és netán fogynak is 1-2 kilót.

Az újévi fogadalmak egyik éllovasa az életmódváltással, alakformálással kapcsolatos önmagunknak tett ígéretek. Ezeket azonban nemcsak elkezdeni és hosszabb távon betartani nehéz, de bizony sokszor óriási költségekkel is számolni kell miattuk. Olyannyira, hogy az alak és egészségformálás több százezres kiadást is jelenthetalig néhány hónap leforgása alatt. Ez pedig könnyen eltérítheti a változtatni vágyókat megtervezett útjuktól. Ebből kifolyólag most egy olyan sportágat veszünk górcső alá, ami a kezdeti beruházások után teljesen ingyen végezhető, ráadásul a téli időjárás ellenére rövid felkészüléssel a szabadban is letudható. Lássuk tehát mire érdemes figyelni a téli futással kapcsolatban.

Na ne már... télen futni?

Általánosságban elmondható, hogy téli időszakban érdemes rétegesen öltözni és olyan anyagú ruhákat választani, amik tartják a meleget, de ezzel egy időben elpárologtatják a nedvességet. Hideg időben tehát egyértelműen az öltözetre érdemes figyelni leginkább. Fontos, hogy ne legyünk túlságosan beöltözve, ugyanakkor alul se. Persze a komfortzónája mindenkinek más, így nehéz megmondani a tutit. Annyi azonban biztos, hogy nem jó, ha futás közben nem élvezzük, amit csinálunk, mert éppen szétfagyunk vagy már az 5. perc után folyik rólunk a víz

- mondta el a Pénzcentrum megkeresésére Gotyár József, edző, tanár. A szakember hozzátette azt is, hogy bizony lát olyanokat, akik 4-5 fokban is rövidnadrágban futnak, ez azonban hosszabb távon semmiképpen nem tesz jót az izmoknak és ízületeknek,

sőt fokozottan növeli a sérülésveszély kockázatát, így egyáltalán nem ajánlott!

Ezen ne spórolj

A futás, bár teljesen ingyenes a szabadban, azért aki rendszeresen szeretne hódolni ennek a mozgásformának, annak bizony az alapvető felszerelésekért megéri picit mélyebben a zsebébe nyúlnia, pláne télen. A legfontosabb felszerelés természetesen a cipő, valamint hideg időben a különböző speciális anyagú aláöltözők, amik mellé egy vékony sapka/kámzsa, akár kesztyű is simán elfér.

A nagy gyártók egyébként rengeteg különféle csúcstechnológiával rendelkeznek, amelyekkel speciális textíliákat állítanak elő. Ez igaz mind az aláöltözetekre, mind pedig a külső rétegekre. Bár e ruhadarabok listája szinte végtelen, annyi azért kijelenthető, mind arra törekszenek, hogy kényelmesek, könnyűek legyenek, melegen tartsanak és elpárologtassák a nedvességet.

Nyári időszakban persze olcsóbban ki lehet jönni a ruhákat tekintve, de a téli időszakban sem kell sokkot kapni, bár ilyenkor megéri beruházni egy-egy speciálisabb textíliára, akár az egészség megőrzése, akár a komoly futás érdekében

- tanácsolja Gotyár, aki több árkategóriában is meghatározta egy-egy szett költségét. Ha egy teljes szettet nézünk: aláöltöző (felső), thermo futó felső, thermo futónadrág, thermo zokni, kesztyű, sapka, kámzsa, akkor nagyjából 25-30 ezer forintra lehet belőni egy középkategóriás szettet. Ez persze nem a csúcs minőség, de koránt sem a legolcsóbb. Ha például mindenből a legjobbat akarjuk, akkor az árak 55-60 ezertől indulnak és a határ a csillagos ég.

Ezzel a világból is...

A legalapvetőbb eleme a futó felszerelésének a cipő. Akár nyár van, akár tél ebből mindig érdemes igazán minőségit venni, ha rendszeresen akarja használni az ember. Továbbá érdemes olyan helyen vásárolni, ahol hozzáértő eladók segítik a választást, ugyanis a megfelelő modell kiválasztása igencsak nehéz. Egy rosszul megválasztott cipőben pedig borítékolható lesz a fájdalom, és ez hosszabb távon nem tesz jót

- hívja fel a figyelmet a szakember. A lenti kép bemutatja, hogy milyen lábfejállásokkal, illetőleg talpnyomatokkal rendelkezhet egy ember, és hogy ezek okán futás közben a láb melyik része terhelődik leginkább. A legfelső kép a neutrális állást mutatja, a középső a szupinálót, míg az alsó a pronálót. Saját lábfejünk állásának ismeretében sokkal személyre szabottabban választhatjuk meg a számunkra legtökéletesebb cipőt, így érdemes megvizsgáltatni ezt a testrészünket.

Lábfejállások (Forrás: Shutterstock)

Lábunk állása azonban csak az egyik szempont, az is rendkívül fontos, hogy milyen terepre akarjuk használni a cipőt: betonon, futópályán, esetleg terepen? Milyen rendszeresességgel és mekkora időtartamot akarunk benne futni? Ezek mind-mind szempontok a választás során. Azzal ugyanakkor számolnunk kell, hogy kimondottan téli futócipők nem igazán vannak,

viszont az elmondható a cipőkről, hogy vannak közöttük zordabb vagy nedvesebb időjárási körülményekhez tervezett darabok, amelyek vízhatlansága nagyobb a többinél, zártabbak és általában erősebb szövetből készülnek. Néhány ilyen modell egyébként kamáslival (plusz védelem a nedvesség és murva ellen) is rendelkezik, ezek azonban inkább a terepfutó cipőkre jellemzőek

- mondja Gotyár József. Az edző szerint a szempontokat figyelembe véve egy-egy jó akció során 30 000 forint környékén már lehet jó minőségű cipőt kifogni, ugyanakkor ezek sokszor inkább 45 ezer vagy afölötti tételek. Jó hír azonban, hogy ezek az árkategóriájú cipők jó garanciával rendelkeznek és olyan technológiákat vonultatnak fel, amik viselője kényelmét szolgálják (pl. talajfogásnál jobban tompítanak, gél vagy párna van beléjük építve).

Ne maradj le a 10 millió forintos támogatásról!

Egyre több család igényli a babaváró hitelt. A termék népszerűsége nem véletlen, a feltételek teljesítése esetén ugyanis nem kell visszafizetni az akár 10 milliós támogatást. Külön ki kell emelni, hogy a babaváró program 2021 keretében felvett személyi hitel szabad felhasználású, azaz bármire elkölthető. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a babaváró hitelhez minden bank más feltételeket szab: például más az elvárt minimális jövedelem és a jövedelem terhelhetősége. A megújult Pénzcentrum babaváró hitel kalkulátor az aktuális banki feltételek alapján pontosan megmondja, melyik banknál milyen feltételekkel kaphatsz kamatmentes hitelt. Kalkulátorunkban egy kattintással megtudhatod, hogy a jövedelmed alapján mely bankoknál érhető el számodra a babaváró hitel. Ne maradj le a támogatásról, még akkor sem, ha nem tervezel gyereket, mert ügyesen befektetve még így is megérheti igényelni a babaváró hitelt. (x)

Természetesen van, aki ennyit nem fog kiadni egy cipőért. 15-20 ezer forint környékén is vannak persze cipők, amik jók lehetnek, de a minőséget illetően ezek mindig kicsit zsákba macskák, vagy jók lesznek vagy nem

- hívja fel a figyelmet a szakember.

Fogadd meg! Az atlétika edző tanácsai

Télen tehát minden további nélkül lehet futni, de azért van pár dolog, amire oda kell figyelni. A hideg ellenére indulást követően, 8-10 perc futás után érdemes 4-5 percre megállni, hogy az ember picit átmozgassa az ízületeit, ilyenkor az ízületi forgáspontokra figyeljünk leginkább. Ezután lehet követni a napi célkitűzést. Ezzel a kis intermezzóval segíthetünk izmainknak, hogy azok olajozottabban működjenek edzés közben.

Futás után érdemes passzív nyújtógyakorlatokat végezni. Ezekre a gyakorlatokra azonban kint, hideg időben 5 percnél többet ne szánjunk, ugyanakkor ha rögtön futás után van lehetőségünk beltéri helyre húzódni, ott alkattól függően 10-15 percet is nyújthatunk.

Ha valaki fogyás, illetve kifejezetten alakformálás miatt vágna bele a futásba, érdemes beszereznie egy pulzusmérő órát (természetesen az elengedhetetlen táplálkozási reformokon túl), és ennek segítségével kiszámolnia a saját zsírégető pulzusát. Ez nagyjából a maximum pulzus 50-60 százaléka. Ez az a tartomány, ahol a test már zsírégető opcióban van. Valakinél ez gyors sétát jelent, másoknál lassú kocogást, ez teljesen egyénfüggő. Ami azonban egységes az az, hogy ebben a mozgásformában 30-40 (de inkább negyven) percet legalább el kell tölteni, azért, hogy legyen eredménye!

A hangsúly a rendszerességen legyen, heti három futás például már egész jónak mondható. A nagyobb hatás érdekében futhatunk intervallumszerűen. Ez azt jelenti, hogy 2-4 perc tempós futás után váltsunk lassabb kocogásba, majd egy bizonyos idő elteltével újra húzzunk meg néhány percnyi távot, így osztva be a 30-40 perces edzést.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. április 16. péntek
Csongor
15. hét
Április 16.
A hang világnapja
EZT OLVASTAD MÁR?