Jelentős torlódások alakultak ki a hazai autópályákon a hosszú hétvége kezdete előtt.
Tavasszal és nyáron tömegek keresik fel a Zugligeti Libegőt, illetve a Budavári Siklót. Míg előbbit jellemzően magyarok favorizálják, addig utóbbira inkább a külföldi turisták váltanak jegyet. Mutatjuk, mennyibe kerül mindez az utasoknak, és mennyit kaszál a biznisszel a BKV.
Tavaszi, illetve nyári hétvégéken, sőt, hétköznapokon is tömegek keresik fel Budapesten a Zugligeti Libegőt, illetve a Budavári Siklót. Míg a Libegőt jellemzően magyar családok, baráti társaságok, szerelmespárok favorizálják, addig a Siklón főként külföldi turisták váltanak jegyet. Ez egyébként jól látszik a jegyértékesítési statisztikákból is.
A megosztottságnak persze nem sok köze van a jegyárakhoz, hiszen a Libegő, és a Sikló árképzése nagyon hasonló - az átlag magyar pénztárcának mindkettő meglepően drága (lásd cikkünk végén található infografikánkat). Ennek oka inkább a turisztikai célpont lokációjában, illetve nemzetközi ismertségében (a Sikló központi elhelyezkedése, illetve turisztikai jelentősége jóval erősebb) keresendő.
Ezzel együtt egy négyfős magyar családnak mélyen a zsebébe kell nyúlnia, ha hétvégén egy kis libegőzésre, vagy éppen siklózásra adnák a fejüket:
Az árakat, illetve az utazóközönség tömegét látva egy erősebb hétvégi napon persze felmerül a kérdés, mekkora biznisz is a fővárosnak fenntartani a Libegőt, illetve a Siklót. Nézzük, mit mutatnak a BKV Zrt. hivatalos jegyértékesítési statisztikái.
Zugligeti Libegő
Mi tagadás, eléggé rossz évet zárt a Libegő 2015-ben: a 2014-es, bő 213 milliós árbevétel után tavaly "mindössze" 195 milliót kaszíroztak a felvonósok. Ez több mint 10 százalékos bukta - azzal a megjegyzéssel, hogy a Libegő árbevételére komoly hatással lehet a időjárás (a korábbi évekről sajnos nem kaptunk adatokat). Tavaly egyébként május volt a legerősebb tavaszi, és augusztus a legerősebb nyári hónap:
- Májusban 26 340 darab jegyet értékesítettek 27 747 920 forint értékben; ami egy napra átlagolva 849 darab jegyfogyást jelent 895 094 forint értékben.
- Augusztusban 31 215 darab jegyet értékesítettek 34 978 280 forint értékben; ami egy napra átlagolva 1006 darab jegyfogyást jelent 1 128 331 forint értékben.
Budavári Sikló
A Siklón viszont évek óta emelkedik az árbevétel: 2014-ben 1,5 százalékkal, 2015-ben pedig 3 százalékkal haladta meg az előző évit a mutató. A Siklón is jellemzően a május a legerősebb tavaszi, és augusztus a legerősebb nyári hónap:
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- májusban 71 842 darab jegyet értékesítettek 97 366 200 forint értékben; ami egy napra átlagolva 2317 darab jegyfogyást jelent 3 140 845 forint értékben.
- augusztusban 89 960 darab jegyet értékesítettek 120 146 600 forint értékben; ami egy napra átlagolva 2901 darab jegyfogyást jelent 3 875 696 forint értékben.
Az érem másik oldala
Habár a bevételi statisztikák magukért beszélnek, természetesen érdemes megnézni a kiadási oldalt is. A Zugligeti Libegővel kapcsolatban 2015-ben például összesen 137,8 millió forintnyi kiemelt költség merült fel a BKV-nál. Ez azt jelenti, hogy tavaly alig több mint 57 milliós pluszban zárták a felvonónál az évet.
A Libegővel kapcsolatos kiemelt költségek 2015-ben
- 42,7 millió Ft libegő jármű üzemeltetési költség
- 17,3 millió Ft libegő jármű karbantartási költség
- 6,6 millió Ft járműbiztosítás, formaruha és innovációs járulék
- 0,8 millió Ft infrastruktúra üzemeltetés és karbantartás
- 2,3 milliót Ft libegő infrastruktúra értékcsökkenés
- 2,7 millió Ft egyéb eszköz értékcsökkenése
- 44,4 millió Ft műszaki és forgalmi költségek
- 21 milliót Ft egyéb, a libegő működésével kapcsolatban felmerült költség és ráfordítás
A Budavári Siklónál, részint a jóval nagyobb terheltség miatt, a fenntartási költségek valamivel magasabbra rúgnak: tavaly például 161 milliót emésztett fel az üzemeltetés. Mindez persze így is eltörpül a bevételekhez képest, 2015-ben ugyanis a közel 900 milliós forgalom bő 700 milliós profitot generált.
A Siklóval kapcsolatos kiemelt költségek 2015-ben:
- 47,7 millió Ft sikló jármű üzemeltetési költség
- 30 millió Ft sikló jármű karbantartási költség
- 2,9 millió Ft járműbiztosítás, formaruha és innovációs járulék
- 4,8 milliót Ft sikló jármű értékcsökkenés
- 3,6 milliót Ft sikló infrastruktúra értékcsökkenés
- 45 millió Ft műszaki és forgalmi költségek
- 27,1 milliót Ft egyéb, a siklózási tevékenység ellátásával kapcsolatban felmerült költség és ráfordítás
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Vállalkozói álmok: egyre több magyar fiatal vált alkalmazotti létből saját üzletre
OTP Junior Piacralépők: tíz fiatal vállalkozó versenyez 10 millió forintos fejlesztési támogatásért.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


