22 °C Budapest
Jönnek a gigadugók: káosz vár Buda központjára

Jönnek a gigadugók: káosz vár Buda központjára

2014. november 24. 15:02

Sokan nem hitték el, hogy valaha is eljön ez a pillanat: ma végre aláírták a kivitelezési szerződést, így még az idén elkezdődhet Buda legfontosabb terének és közlekedési csomópontjának felújítása. Cikkünkből mindent megtudhat a Széll Kálmán (Moszkva) tér nagy átalakulásról!

Mikor?

A mai szerződéskötés után a tér bontási munkálatai várhatóan még az idén megkezdődnek, de a forgalom korlátozásával járó munkák csak 2015 februárjában indulnak el. A villamosvágányokhoz és -megállókhoz kapcsolódó munkálatoknak 2015 végéig be kell fejeződnie, ez az európai uniós pénzügyi támogatás feltétele. Várhatóan 2016 tavaszára készül el Buda legforgalmasabb terének teljes átalakítása.

Mit?

  • Megszüntetik a rendezetlen bódékat, egységesítik a tér építészeti arculatát és növelik a zöldfelületek arányát.
  • Akadálymentes kapcsolatokat hoznak létre valamennyi irányban, ehhez kapcsolódva mozgólépcső és lift épül a díszburkolatot kapó Várfok utca autóbuszmegállói felé.
  • Átalakulnak az autóbusz-végállomások és a villamosmegállók, megteremtik a lehetőséget a fogaskerekű új, Széll Kálmán téri végállomásának kialakításához.
  • Csökkentik az autóbusz-parkolók területének nagyságát, valamint helyet biztosítanak a jelenleg a Széna térről induló buszok egy részének. (A helyközi buszok másik része 2016-tól remélhetőleg az őrmezői intermodális csomópontból indul majd, így a II. kerületi városképromboló buszpályaudvar megszűnhet.)
  • Átépítik a tér északnyugati (Szilágyi Erzsébet fasori) sarkában található közúti csomópontot.
  • A kerékpárosok számára minden irányban kényelmesen és biztonságosan átjárhatóvá teszik a teret.

Mennyiből?

A teret érintő villamoshálózat a Budai fonódó villamoshálózat projekt európai uniós forrásainak felhasználásával, a tér egyéb kiviteli munkáinak finanszírozása pedig fővárosi, illetve állami forrásokból történik. A tér teljes felújítására mintegy nettó 5,2 milliárd forint áll rendelkezésre. (A beruházáshoz szorosan kapcsolódik a Budai fonódó villamos projekt Széll Kálmán téri ága, melynek költségvetése 12,5 milliárd forint.)

Hatalmas dugók lesznek?

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a szerződéskötéskor elmondta, hogy az átépítés során mindenképp kell forgalomkorlátozásokra a számítani, a tér azonban a tervek szerint mindvégig használható marad. 2015 tavaszától lehet majd komolyabb lezárásokra számítani, amiket igyekeznek összehangolni a Budai fonódó villamos projekt Ben rakparti ágának építési munkálataival.

  • A 4-és 6-os villamosok hosszabb ideig nem járnak majd Bel-Budán (a Margit híd és a Széll Kálmán tér között) a fonódó villamos építési munkálatai, valamint a nagykörúti villamosok új Széll Kálmán téri végállomásának felhúzása miatt.
  • A térre a többi irányból (Szilágyi Erzsébet fasor, Krisztina körút) érkező villamosok ideiglenes végállomásokat kapnak a tér sarkaiban a vágányépítési munkálatok idején. A tér villamosközlekedése így megmarad, bár az átszállás és a sétálás elkerülhetetlen lesz.
  • A szerződésben foglaltak szerint az M2-es metróvonal mindvégig áthalad a tér alatt, azonban a "legyező" átalakítási munkái miatt jövő nyáron néhány hétköznap este, illetve hétvégén megállás nélkül hajtanak majd át a szerelvények a Széll Kálmán téren. Ebben az időszakban állomáspótló autóbusz fog közlekedni a Batthyány tér és a Déli pályaudvar között.

Bővebben a felújításról

Bel-Buda legfőbb csomópontja, a Széll Kálmán tér már régóta rászorul egy teljes felújításra. Jelenleg nem több, mint vágányok és buszmegállók halmaza, ahol az utasok még a következő járatuk indulásáig sem szívesen időznek. Ha elkészül a tér felújítása, mely a Fővárosi Önkormányzat és a BKK egyik kiemelt beruházása, akkor végre egy élhető közterületté válhat.

A felújítást már hosszú évek óta ígérik, azonban a mostani szerződés az első pont, ahol végre körvonalazódni látszik a tér új formája. 1995-ben még földalatti plázát álmodtak a térre, az azonban sem koncepcionális, sem pénzügyi szempontból nem volt megvalósítható. 2011-ben kezdtek el aktívan foglalkozni a projekttel és 2012 decemberében hirdették ki a tervpályázat eredményét. A nyertesek, az Építész Stúdió Kft. és a Lépték-Terv Kft. feladata ezek után az volt, hogy - akár más pályaművek elemeit felhasználva - a Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.-vel együttműködve elkészítsék a tér részletes engedélyezési és kiviteli terveit.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

A közbeszerzési eljárást 2014 januárjában írták ki és májusban a KÉSZ Építő és Szerelő Zrt.-WIS Holding Zrt. konzorciumot hozták ki győztesnek az 5,3 milliárdos ajánlatukkal. A döntését mindkét vesztes fél megtámadta a KDB-nél a szerződéskötési moratórium alatt: a Hídépítő Zrt. a kizárás jogosságát és a nyertes alkalmasságát vitatta, a SWIETELSKY Magyarország Kft. - Strabag Általános Építő Kft. pedig a nyertes pályázat érvényességét és a BKK eljárását is kifogásolta. A Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) azonban múlt pénteken véglegesen kijelentette: a BKK jogszerűen járt el a Széll Kálmán tér felújítására vonatkozó tenderrel kapcsolatban. Ennek ellenére a tender megtámadása több mint fél éves csúszást okozott a felújításban.

A felújítás eredményeként megkönnyítik az átszállásokat a buszvégállomások és villamosmegállók átépítésével, valamint mozgólépcsővel és lifttel is elérhetővé teszik a Várfok utcát. Jelenleg 18 buszvonal érinti a teret, melyből 15 ott végállomásozik, a vonalhálózatot átszervezik, hogy ez a szám csökkenjen és a tervek szerint logikusabban helyezik el őket a kevesebb gyaloglás érdekében. A villamoshálózat átalakítása során megszüntetik a csak helyet foglaló régi villamoshurkot, valamint helyet biztosítanak a már épülő budai fonódó villamosnak és a fogaskerekű tervezett meghosszabbításának.

A zöldfelületek növelése mellett kerékpársávok és új szolgáltatóközpontok épülnek, hogy az utasok ne csak egy kellemetlen várakozásként éljék meg a Széll Kálmán téren eltöltött időt. A tér építészeti arculata is egységessé válik, ami szintén régóta esedékes. A tervek szerint csökkentik az autóbusz-tárolók által elfoglalt hely nagyságát, valamint átépítik az amellett lévő közúti csomópontot. Ezzel és a zöldfelületek növelésével végre kevésbé érezik majd magukat egy autópálya közepén a térről a Fény utca felé átkelők, akik a II. kerület központja felé igyekeznek.

NEKED AJÁNLJUK
Sok szülő így rontja el a gyerek fejlesztését: nem lehet elég korán kezdeni

Szinte semmi sem fejleszti olyan gyorsan és hatékonyan a legkisebbek agyát, mint a társasjáték.

Ennyibe kerül manapság egy luxus mobilház: ez lehet a lakásválság megoldása? + videó

Drágulnak az ingatlanok, emelkednek a hitelkamatok: ez pedig szinte egyenes út a lakhatási válsághoz. Nálunk is működhet az, ahogy az USA-ban megoldották?

Ilyen még nemigen volt itthon: itt a bejelentés, elindult a magyar Kickstarter

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is, a Brancs formájában

Milliókat bukhat, aki így indít vállalkozást: jól meg kell gondolni, a KATA sem jó mindenre

Sokan alábecsülik, mennyire lényeges alaposan átgondolni, milyen vállalkozási és azzal együtt adózási formát válasszanak induló cégük számára.

NAPTÁR
Tovább
2022. május 22. vasárnap
Júlia, Rita
20. hét
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2022. május 22. 16:18