Az elmúlt hetekben több légitársasággal kapcsolatban láttak napvilágot olyan hírek, miszerint diszkont légitársaság indítását tervezik annak érdekében, hogy fellendítsék növekedésüket. A hagyományos légitársaságok tevékenységének jó kiegészítése lehet egy diszkont légitársaság - véli a portfolio.hu elemzése.
A hagyományos légitársaságok új területeken keresik a lehetőségeket annak érdekében, hogy a nehéz évek után ismét növekedési pályára állhassanak. A közelmúltban több légitársaság, köztük az Air France és a japán All Nippon is bejelentette, hogy diszkont légitársaságot indítana.
Az utasforgalom növekedése jóval erőteljesebb a diszkont légitársaságoknál, például a Ryanair mára az utasforgalom tekintetében a legnagyobb európai légitársasággá nőtte ki magát. A diszkont légitársaságok a válság alatt is folyamatosan tudták növelni utasforgalmukat annak köszönhetően, hogy nőtt a kereslet az olcsóbb utazási formák iránt.

A diszkont légitársaságok üzleti modellje a hagyományos társaságokénál nagyobb hatékonyságot biztosít. Általánosságban fiatalabb és egységesebb flottával rendelkeznek és két úticél között teremtenek közvetlen összeköttetést (szemben a hagyományos légitársaságok hálózatos modelljével), ami rövidebb fordulási időt, ezáltal pedig magasabb férőhely-kihasználtságot és nagyobb költséghatékonyságot tudnak elérni. A legnagyobb diszkont légitársaságok közül a Ryanair és az easyJet is átlagosan 80% feletti kihasználtsággal működött az elmúlt években, míg a British Airways és a Lufthansa ettől a szinttől elmaradt.
Momentán még olcsóbb
A diszkont légitársaságok az alacsony költségekkel biztosítják, hogy alacsony árakon tudjanak jegyeket kínálni, ami erős versenyt teremtett a szektorban. Sok kisebb, régiós légitársaság került ezzel nehéz helyzetbe és egyre gyakrabban hallani olyan véleményeket a piaci szereplőktől, miszerint konszolidáció kezdődik a felaprózott európai légiközlekedési piacon. Ez pedig a verseny mérséklődésével a jegyárak emelkedését segítheti, végső soron pedig a diszkont légitársaságok célja is a minél nagyobb nyereség elérése.
A jegyárak emelkedését lehet tapasztalni már Európában is, ami annak köszönhető, hogy az utasforgalom növekedése erőteljesebb, mint a kapacitásnövekedés. Például augusztusban júliushoz képest 16%-kal emelkedtek az átlagos jegyárak az Egyesült Királyságban és a Ryanair menedzsmentje felől is elhangzottak olyan nyilatkozatok a közelmúltban, miszerint a jelenlegi, alacsony árak nem tarthatók fenn hosszú távon.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A fapadosok hátrányai
A diszkont légitársaságok egyik legnagyobb hátránya, hogy különösen érzékenyek az olajár változásaira, ugyanis működési költségeik nagyobb hányadát teszi ki az üzemanyagköltség, mint a hagyományos légitársaságok esetén.
A fejlett országokban ugyanakkor a piacok lassan telítetté válnak, a lehetséges útvonalak száma korlátozott, ami a verseny erősödését jelenti, ha egyre több légitársaság kínál párhuzamosan járatokat egy-egy útvonalon. Arról nem is beszélve, hogy a nyugat-európai piacot a Ryanair gyakorlatilag letarolta és az easyJet is erős pozícióra tett szert, Közép-Kelet-Európában pedig a Wizz Air került domináns pozícióba. Így egy újonnan megjelenő légitársaság a piacra való belépéskor rendkívül nehéz helyzetbe kerülhet.
Jó ötlet, de...
Az elemzés szerint a hagyományos légitársaságok tevékenységének jó kiegészítése lehet egy diszkont légitársaság, mivel nagyobb rugalmasságot biztosít, valamint fellendítheti a növekedést. A kérdés az, hogy vajon meg tudnak-e maradni a már így is felaprózott légiközlekedési piacon, amit erős verseny jellemez. Főként annak fényében, hogy a légiközlekedési szektort igen súlyosan érintette a gazdasági válság, így nem biztos, hogy a legjobb stratégia egy olyan céget alapítani, amely valószínűleg még évekig veszteséget fog termelni.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.







