24 °C Budapest

Repülőjegyek néhány ezresért: retteghetnek a fapadosok?

Pénzcentrum
2010. szeptember 24. 15:02

Az elmúlt hetekben több légitársasággal kapcsolatban láttak napvilágot olyan hírek, miszerint diszkont légitársaság indítását tervezik annak érdekében, hogy fellendítsék növekedésüket. A hagyományos légitársaságok tevékenységének jó kiegészítése lehet egy diszkont légitársaság - véli a portfolio.hu elemzése.

A hagyományos légitársaságok új területeken keresik a lehetőségeket annak érdekében, hogy a nehéz évek után ismét növekedési pályára állhassanak. A közelmúltban több légitársaság, köztük az Air France és a japán All Nippon is bejelentette, hogy diszkont légitársaságot indítana.

Az utasforgalom növekedése jóval erőteljesebb a diszkont légitársaságoknál, például a Ryanair mára az utasforgalom tekintetében a legnagyobb európai légitársasággá nőtte ki magát. A diszkont légitársaságok a válság alatt is folyamatosan tudták növelni utasforgalmukat annak köszönhetően, hogy nőtt a kereslet az olcsóbb utazási formák iránt.

 


A diszkont légitársaságok üzleti modellje a hagyományos társaságokénál nagyobb hatékonyságot biztosít. Általánosságban fiatalabb és egységesebb flottával rendelkeznek és két úticél között teremtenek közvetlen összeköttetést (szemben a hagyományos légitársaságok hálózatos modelljével), ami rövidebb fordulási időt, ezáltal pedig magasabb férőhely-kihasználtságot és nagyobb költséghatékonyságot tudnak elérni. A legnagyobb diszkont légitársaságok közül a Ryanair és az easyJet is átlagosan 80% feletti kihasználtsággal működött az elmúlt években, míg a British Airways és a Lufthansa ettől a szinttől elmaradt.

Momentán még olcsóbb

A diszkont légitársaságok az alacsony költségekkel biztosítják, hogy alacsony árakon tudjanak jegyeket kínálni, ami erős versenyt teremtett a szektorban. Sok kisebb, régiós légitársaság került ezzel nehéz helyzetbe és egyre gyakrabban hallani olyan véleményeket a piaci szereplőktől, miszerint konszolidáció kezdődik a felaprózott európai légiközlekedési piacon. Ez pedig a verseny mérséklődésével a jegyárak emelkedését segítheti, végső soron pedig a diszkont légitársaságok célja is a minél nagyobb nyereség elérése.

A jegyárak emelkedését lehet tapasztalni már Európában is, ami annak köszönhető, hogy az utasforgalom növekedése erőteljesebb, mint a kapacitásnövekedés. Például augusztusban júliushoz képest 16%-kal emelkedtek az átlagos jegyárak az Egyesült Királyságban és a Ryanair menedzsmentje felől is elhangzottak olyan nyilatkozatok a közelmúltban, miszerint a jelenlegi, alacsony árak nem tarthatók fenn hosszú távon.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 15 millió forintot, 20 éves futamidőre, már 6 százalékos THM-el, és havi 106 085 forintos törlesztővel fel lehet venni a Raiffeisen Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,42% a THM; a K&H Banknál 6,43%; az Erste  Banknál 6,67%,  a MagNet Banknál pedig 6,8%; míg az UniCredit Banknál 6,9%-os THM-mel kalkulálhatunk. Érdemes még megnézni a Sopron Bank, a Takarékbank, és természetesen a többi magyar hitelintézet konstrukcióját is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A fapadosok hátrányai

A diszkont légitársaságok egyik legnagyobb hátránya, hogy különösen érzékenyek az olajár változásaira, ugyanis működési költségeik nagyobb hányadát teszi ki az üzemanyagköltség, mint a hagyományos légitársaságok esetén.

A fejlett országokban ugyanakkor a piacok lassan telítetté válnak, a lehetséges útvonalak száma korlátozott, ami a verseny erősödését jelenti, ha egyre több légitársaság kínál párhuzamosan járatokat egy-egy útvonalon. Arról nem is beszélve, hogy a nyugat-európai piacot a Ryanair gyakorlatilag letarolta és az easyJet is erős pozícióra tett szert, Közép-Kelet-Európában pedig a Wizz Air került domináns pozícióba. Így egy újonnan megjelenő légitársaság a piacra való belépéskor rendkívül nehéz helyzetbe kerülhet.

Jó ötlet, de...

Az elemzés szerint a hagyományos légitársaságok tevékenységének jó kiegészítése lehet egy diszkont légitársaság, mivel nagyobb rugalmasságot biztosít, valamint fellendítheti a növekedést. A kérdés az, hogy vajon meg tudnak-e maradni a már így is felaprózott légiközlekedési piacon, amit erős verseny jellemez. Főként annak fényében, hogy a légiközlekedési szektort igen súlyosan érintette a gazdasági válság, így nem biztos, hogy a legjobb stratégia egy olyan céget alapítani, amely valószínűleg még évekig veszteséget fog termelni.

NEKED AJÁNLJUK
Sok szülő így rontja el a gyerek fejlesztését: nem lehet elég korán kezdeni

Szinte semmi sem fejleszti olyan gyorsan és hatékonyan a legkisebbek agyát, mint a társasjáték.

Ennyibe kerül manapság egy luxus mobilház: ez lehet a lakásválság megoldása? + videó

Drágulnak az ingatlanok, emelkednek a hitelkamatok: ez pedig szinte egyenes út a lakhatási válsághoz. Nálunk is működhet az, ahogy az USA-ban megoldották?

Ilyen még nemigen volt itthon: itt a bejelentés, elindult a magyar Kickstarter

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is, a Brancs formájában

Milliókat bukhat, aki így indít vállalkozást: jól meg kell gondolni, a KATA sem jó mindenre

Sokan alábecsülik, mennyire lényeges alaposan átgondolni, milyen vállalkozási és azzal együtt adózási formát válasszanak induló cégük számára.

NAPTÁR
Tovább
2022. május 22. vasárnap
Júlia, Rita
20. hét
KONFERENCIA
Tovább
Külföldi piacra lépés 2022
Ingyenes online konferencia hazai kkv-nak!
EZT OLVASTAD MÁR?