Utálkozhatunk a bérletárak, a késő buszok, vagy a koszos villamosok miatt, a tavaszi BKV sztrájkhullám óta mindenki tudja, hogy tömegközlekedés nélkül felborul a város, de még az agglomeráció élete is. Európa nagyvárosaiban, turistaként bármikor összemérhetjük a hazai helyzetet a nemzetközivel, és magunk is eldönthetjük, milyen jelzővel illessük ezután a budapesti, vagy többi itthoni nagyváros tömegközlekedését. Lássuk, hol milyen árakkal, és cserébe milyen hálózattal találkozhatunk itthon, illetve egy-egy európai városban.
Magyarország
Hazánkban, mivel Budapesten vehetjük igénybe a legtöbb közlekedési eszközt, és metróval is csak a fővárosban utazhatunk, mindez a jegyek árában is tükröződik. Itt a legdrágább ugyanis a vonaljegy (igaz metró esetén szakaszjeggyel is utazhatunk, ami 220 forintba kerül), és a felnőtt bérlet is, ugyanakkor Debrecenben alacsonyabb kedvezményben részesülnek a diákok és nyugdíjasok, így havibérletük még a budapestinél is többe kerül, melyért cserébe buszt, villamost és trolit vehetnek igénybe utazásukhoz. Miskolcon 36 db autóbusz, és 2 db villamos vonalon közlekednek járatok.

Szegeden négy villamos és négy trolibusz közlekedik a teljes 47,1 kilométeres vonalhosszon, ugyanakkor a bérletek a helyi autóbuszjáratokra is érvényesek.
Mi a helyzet az EU-ban?
Londonban 12 metróvonal működik, 408 km-es pályán, 275 állomással, ezen kívül mintegy ötszáz buszvonal, városi vasútvonal - ami sorőr nélkül, automatavezérléssel közlekedik - és persze számos villamos is közlekedik. A Londonban dolgozók többsége az agglomerációból vonattal jár be a városba, ami a legtöbb esetben a földalattikba is becsatlakozik.
A városban a viteldíjak mértéke függ attól, hogy melyik zónában, milyen tömegközlekedési eszközön és milyen napszakban utazunk. Csúcsidőnek a reggel fél öt és este fél tíz közötti időszak számít, hétköznapokon.

Az Oyster úgy működik, mint egy feltöltőkártya, vagyis először fel kell tölteni egy összeggel (akár 90 fonttal, vagyis 25 ezer forinttal) és az utazásokkor ebből vonja le a rendszer a viteldíjakat. Egy napon belüli többszöri utazás után, ha a viteldíjak összege elérte az érintett zónákra, közlekedési eszközökre és napszakokra vonatkozó napijegy árát, nem vonódik le további összeg.
A szomszédos fővárosban, Bécsben 5 metróvonal (egytől hatig számozva, de ötös valamiért nincsen), számos busz, villamos és troli áll a tömegközlekedők rendelkezésére. Az állomások területén automatákból, de trafikokból, internetről, vagy akár a járművezetőtől is beszerezhetőek a jegyek. Természetesen, ha előre gondoskodunk jegyünkről, úgy olcsóbban megússzuk az utazást csakúgy, mint itthon. Hosszabb tartózkodás esetén érdemes azonban Bécs Kártyát, vagy többnapos jegyet vásárolni. előbbivel nem csak a tömegközlekedési eszközök vehetők korlátlanul igénybe, de számos egyéb kedvezményt is biztosít, például múzeumbelépők, éttermi fogyasztás esetén.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Londonhoz, vagy Párizshoz hasonlóan, Barcelonában is zónarendszer működik, de szerencsére a főbb látnivalók mind megtalálhatók az első zónában. Ezekben 6 metróvonal, valamint buszok és villamosok szállítják az utasokat. A három napra érvényes Barcelona Kártya - a többi városban kaphatóhoz képest - viszonylag kedvező áron szerezhető be (a háromnapos Budapest Kártya például 8 ezer forintba kerül).
Rómában mindössze két metróvonal (kék és piros) létezik, ugyanakkor busszal a város minden pontjára el lehet jutni, igaz a megállókban kifüggesztett menetrendekre nem érdemes hagyatkozni, ritka ugyanis, hogy betartanák a menetrendet.
Párizsban ezzel szemben 16 vonalon közlekedik metró, melyeket a végállomásokról neveztek el, de színek szerint is megkülönböztethetőek. Ezen kívül 5 másik vonalon a RER közlekedik - ne keverjük össze a metróval, ugyanis átszálláskor külön érvényesíteni kell a jegyet.
A szomszédos Prágában három metróvonal, valamint számos busz és villamos közül választhatunk utazásunk során. Öt napos bérletet azonban nem érdemes vásárolni, mivel valamilyen furcsa árképzés folytán ugyanannyiba kerül, mint a havibérlet.

-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Másokért tenni? A Lidl-nél igazán megéri!
A diszkontlánc ünnepi összefogásra hívja vásárlóit, hogy három partnerszervezetével összefogva támogassa a hátrányos helyzetű gyermekek karácsonyát.
-
4,8 százalékos kamatot biztosít a Gránit Bank új prémium bankszámlája (x)
A napi kamatjóváírás miatt az EBKM 4,92 százalék.
-
3,5%-os kamatozású hitellel segíti a tudatos otthontervezést a Fundamenta megújult lakásszámlája (THM: 5,04–5,31%) (x)
Frissítette egyik legnépszerűbb termékét, az Otthontervező Lakásszámlát a Fundamenta, azzal a céllal, hogy még inkább megkönnyítse ügyfelei számára lakáscéljaik elérését.
-
A stílus maga az ember - már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei (x)
A Gránit Bank most azon ügyfeleinek, akiknek az ajánlására két további ügyfél számlát nyit a banknál december 19-ig, díjmentesen biztosít digitális fizetésre alkalmas karkötőt.








