2000 óta különféle jogcímeken összesen 1111 milliárd forintot kapott a költségvetésből a MÁV személyszállítási részlege, miközben a 24 Volán-társaságnak juttatott összeg csupán 44 milliárd forintot tett ki - derül ki egy a Miniszterelnöki Hivatalnak (MeH) készített tanulmányból. A Népszabadság szombati számának cikke méregdrágának minősíti a magyarországi vonatozást, ha a jegyár helyett a költségvetési támogatásokat, azaz az adófizetők pénzének felhasználását vesszük figyelembe.
A megállapítás annak tükrében nem meglepő, hogy a hatékonyság egyik fontos mutatója alapján (egy utas egy kilométerre való eljuttatása a nyújtott támogatás figyelembe vételével) a vasúti személyszállításra az állam hússzor többet (14 forint) fizetett az elmúlt 8 évben, mint a buszos közlekedésre. Eközben a vasút a helyközi tömegközlekedés utasszámai alapján csak 22%-os részarányt képviselt 2006-ban, szemben a buszok 77%-os részarányával.
A tanulmány készítői szerint a vonat- és a buszjáratokat a kormány a költségek számbavétele nélkül, "bürokratikus szokások alapján rendeli meg", ráadásul az EU direktíváit megsértve nem vizsgálják, hogy a szolgáltatók közül melyik az olcsóbb.
A lap megemlíti, hogy az 1111 milliárd forintos MÁV-támogatásban (de a 44 milliárdos Volán-támogatásban sem) nincs benne a kedvezményes jeggyel utazók után a költségvetés által fizetett fogyasztói ártámogatás (az utasok négyötöde vesz igénybe valamilyen kedvezményt), noha az további jelentős tétel lenne. Más kérdés, hogy a nevében teljes árú jegyet váltók is jelentős, mintegy 35-40%-os tényleges kedvezménnyel veszik igénybe a vasutat. Mindez oda vezet, hogy a MÁV-Start jegyértékesítésből származó bevétele a vonatok közlekedtetésének összes költségéből átlagosan csak 24-26 százalékot tesz ki.
Idén a MÁV személyszállítási üzletága az 1111 milliárdos összeget követően 161 milliárdos költségvetési apanázsra számíthat a 22 milliárdos fogyasztói árkiegészítést és a (dízel-mozdonyok által elhasznált üzemanyag jövedéki adója után járó) 28 milliárdos áfa-visszatérítést nem is számolva.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A MeH-tanulmány szerint a teljesítményarányos költségek beállításához az államnak egységes közlekedésfejlesztési és finanszírozási koncepciót kellene kialakítania. E nélkül a Volánok napi 5300 helyközi autóbusza és a vasút 3300 vonata összehangolatlanul, drágán, külön társasági érdekek alapján közlekedik.
A Népszabadság külön cikkében többek között azt jegyzi meg, hogy mintegy 1000 vonaton naponta 40-nél is kevesebb személy utazik, amely utasforgalmat nyugodtan átterelhetné autóbuszokra a MÁV-Start. A vasút szerepét az elővárosi közlekedésben a párhuzamos buszjáratok megszüntetésével és az ütemes vasúti menetrend országos kiterjesztésével erősíthetnék. Az is ezt a célt szolgálná, ha a helyi vasútállomáson lenne biztonságos parkoló az autóknak, vagy a pályaudvart könnyebb lenne megközelíteni, mint a buszmegállót.
Szakértői véleményre hivatkozva a lap azt írja, hogy ha a kormány rendbe akarná tenni a vasúti személyszállítás finanszírozását, akkor a tényleges teljesítményekre adna pénzt, és nem a MÁV költségeire. Ha pedig legalább az alig 18-20 százaléknyi teljes árú jegyet váltó utassal meg akarnák fizettetni utazásuk tényleges költségét, a jegyárakat negyven százalékkal meg kellene emelni. Erre azonban már csak azért sincs esély, mivel az várhatóan tovább csökkentené a naponta vasúttal utazók 410 ezer fős táborát.
Nagyon fájni fog, ha egyszer ki kell józanodni az árrésstopból: érik a katasztrófa a hazai boltokban
Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer ügyvezetője szerint az árrésstop miatt elmaradtak az indokolt áremelések, miközben a költségek érdemben nőttek.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Gesztenye-feldolgozó, pizzéria, repülőgyár, fémipari vállalat - négy cég, négy iparág és azonos kihívások (x)
Az E.ON sikeres hazai kkv-kal közös együttműködésben mutatja be, hogyan tud segíteni egy energiaszolgáltató a cégek versenyképességében.








