Több volt tavaly a kerékbilincs, mint 2022-ben, de mozdulatlan autók elszállításából kevesebb van.
Becslések szerint a belvárosi autóforgalom több mint negyedét azok az autósok adják, akik parkolóhelyet keresve bolyongnak az utcákban. 2006-ban a KSH adatai szerint hazánkban 293 autó jutott ezer lakosra, ami Budapesten - ez alapján - közel 600 ezer személygépkocsit jelent, persze ennél szinte biztos, hogy több autóval számolhatunk, hiszen a fővárosiak az országos átlagnál biztosan több autóval rendelkeznek, ráadásul az agglomerációban élők többsége is napi rendszerességgel jár a fővárosba dolgozni.
A belvárosban parkolóhelyet keresők tehát igen nehéz helyzetben vannak. Mivel minden második-harmadik lakásra jut egy parkolóhely, melynél számolni kell még a helyi lakosoknak jutó ingyenes parkolási lehetőséggel is, így érthetővé válik, hogy miért olyan nehéz egyes területeken üres helyet találni.
A parkolási díjak kivetésének elsődleges célja tehát az, hogy a keresletet csökkentse, hiszen hiába épülnek a városban újabb mélygarázsok, a kereslet szinte végtelen a parkolóhelyek iránt. A magasabb parkolási díjak eltántoríthatják az autósokat a fővárosi közlekedéstől, sokaknak persze ez sem probléma, sőt a büntető cédulák is hidegen hagyják őket. A kerékbilincs már valamivel nagyobb fegyelmező erővel bír, azonban a trükkösebbek még ezt is ki tudják játszani. Az elmúlt három évben például 267 esetben szereltek le vagy loptak el kerékbilincset az autósok, ami hatósági eszközzel való visszaélésnek számít. Szeptemberben éppen ezért várhatóan változtatnak a közterület-felügyeleti törvényen, hogy szélesítsék a felügyelők jogkörét, addig azonban továbbra is garázdálkodhatnak a direkt kerékbilincs eltávolításra specializálódott "vállalkozók", akik néhány ezer forintért megszabadítanak a megbéklyózó bosszúságtól.
Hol, mikor mennyiért?
Budapesten három nagy üzemeltető cég van, amely jegykiadó automatás és mobiltelefonos jegyvásárlási lehetőséget biztosít. Ezek a Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás, a Budapesti Önkormányzati Parkolási Kft. és a Centrum Parkoló Rendszer Kft., melyek természetesen eltérő területeken illetékesek. A parkolási díjakról a fővárosi önkormányzat dönt, amely rendeletben határozza meg a különböző utcákban parkoló autósok által fizetendő összegeket, az utolsó parkolási díjakról szóló rendelet pedig még 2005-ben született meg.
A különböző díjtételű területeken óránként 115 és 430 forint közötti várakozási díjat kell fizetni. A fővárosban hétfőtől péntekig 8-18 óra között kell parkolási díjat fizetni, ugyanakkor a parkolás nem őrzött. Szombaton, vasárnap és ünnepnapokon a parkolás díjmentes. Természetesen azoknak sem kell fizetniük, akik az adott területen állandó bejelentett lakcímmel rendelkeznek és a kerületben fizetik a súlyadót.
Több környezetvédelmi, és egyéb szervezet is felvetette már, a parkolási díjfizetés főváros egész területére történő kiterjesztését, hogy ezzel is a tömegközlekedés felé irányítsák a lakosságot. A parkolás ma a fővárosban ezen szervezetek, valamint nemzetközi összehasonlításban is meglehetősen olcsó.
A Colliers International által idén júniusban készített felmérés eredményei szerint Európában egyedül Varsóban és Bukarestben olcsóbb a parkolás a napi átlagos díjakat összevetve. Szófiában ugyanannyit fizet egy autós egy napi parkolásért, mint Budapesten, de Pozsonyban például ez már több mint duplájába kerül.
A legdrágább város továbbra is London, ahol a belvárosban közel tízezer forintot is elvihet egy napi parkolás. Ráadásul a brit fővárosban nemrégiben bevezették, hogy a parkoló-ellenőrök már postán keresztül is eljuttathatják a büntetőcédulákat az autósnak, ezzel kívánták ugyanis megszüntetni, hogy az autós elhajtson, amíg az ellenőr kitölti a papírokat.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Nagy-Britanniában, a szabálysértés súlyától függően, a büntetési tételek 50 és 70 font (14-20 ezer forint) között mozognak. Londonban a büntetések mértéke azonban elérheti a 80 és 120 fontot is (23-34 ezer forint).
Hollandiában, illetve Amszterdamban, ahol a lakosság nagy része autó helyett kerékpárral közlekedik, szintén borsos összeget fizet egy autós a parkolásért.
Ha valamikor Bécsbe utaznánk, szintén érdemes már a külvárosban letenni autónkat, megspórolva ezzel kilenc ezer, vagy akár még ennél is több forintot, hiszen a Colliers által közölt adatok a városokban fizetendő díjak medián értékét mutatják, ennél tehát találkozhatunk jóval magasabb, de akár alacsonyabb parkolási díjakkal is.
Igaz cikkünkben elsősorban a budapesti helyzetről esett szó, a parkolási díjak és a büntetési csomagok ugyanakkor nem csupán a fővárosban jelentenek bosszúságot az autósoknak, a megyei jogú városok és az ország több nagyobb városa is parkolási díjat szed a kiemelt területek utcáin várakozó autósoktól, ami sok település esetében még a fővárosi díjakat is meghaladja.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
-
Folytatódik az árcsökkentési program a Lidlben: mutatjuk, milyen akciók érkeztek
A magyar vásárlók különösen árérzékenyek, még mindig megnézik, hogy mire, mennyit költenek.
-
Erre most még kevesen gondolnak, amikor hitelt vesznek fel
Fáy Zsolttal, a MagNet Bank elnökével beszélgettünk.
-
Videó: bejutottunk a SPAR üzemébe, ahol évi 20 millió kg húst dolgoznak fel
Jelenleg több mint 360 ember dolgozik az üzemben.
-
Élethelyzetek, amiben kivédhető az anyagi kockázat (x)
Az elmúlt években különösen sok elbizonytalanító körülménnyel kellett szembenéznünk.
- A benzin ára 25, míg a gázolajé 27 forinttal múlta felül az átlagos régiós üzemanyagárat a KSH friss statisztikája alapján
- Férfi vízilabda ob I - Nyert a Honvéd és az Eger
- Javul a brit uralkodó egészsége
- Párizs 2024: átvették a lángot a franciák - videó
- Nyílik az élelmiszerolló: csak az olcsó és a prémium a kelendő
- London: orosz barát gyújtogatót állítottak bíróság elé