Új vírusok fenyegetik Európát és Magyarországot, köztük a nyugat-nílusi láz és a koronavírus új variánsa is.

A Covid tragikus, de elhanyagolható story a „szép új világ”-hoz képest, ami a szemünk előtt zajlik. Barna Tamás, a Republic Group Ügyvezetője avatja be a Pénzcentrumot a metaverzumba.
Pénzcentrum: Mit tapasztalsz manapság a kommunikációs iparágban?
Barna Tamás: A szakmánk rapid és drasztikus változásokon ment keresztül az elmúlt 10-15 évben. Túlzás nélkül kijelenthető, hogy a technológia mindent átírt. Régen „elég volt” egy kiváló szakember, nem véletlen, hogy a vezető reklám és PR ügynökségeket az alapítóikról nevezték el, legyen az Ogilvy & Mather, Young and Rubicam, vagy Hill & Knowlton. Vagyis az üzleti géniuszok határozták meg a céget. Mára ezt teljesen átalakult, szinte nap nap után érik az új kihívások a szakmát, elképesztő a pörgés. Olyan – teljesen új - kompetenciákra van szükség, amiket szinte csak a 20-as generáció ért. Ezalatt természetesen az internet világra, azon belül is a social mediára gondolok elsősorban. Senki nem hitte volna – akár 5 éve – hogy egy reklám, branding cég kulcsfigurái matematikusok és IT-sek lesznek. Az ügynökségek vezetőiben pedig a változásmenedzsmenten alapuló leadership, az érzékenység a legfontosabb faktorok.
Pénzcentrum: Hogy változtatta meg a járvány a reklámszakmát?
Barna Tamás: Ebbe a változó korba szinte becsapódott a Covid bomba, amiről a darwini axióma jut eszembe: nem a legerősebb, hanem a legalkalmazkodóképesebb marad életben. Ez hatványozottan igaz a kommunikáció, média világára. A járványhelyzetben a legrosszabb a teljes kiszolgáltatottság. Egy medúza érzékenységével kell rendelkeznünk, ami a csápjaival kitapogatja a környezetét. Az a legnehezebb a mostani helyzetben, hogy nem lehet megjósolni, szinte még a másnap bekövetkező fejleményeket sem.
Pénzcentrum: Mik az új trendek?
Barna Tamás: Azt kell mondanom, hogy a Covid okozta változások eltörpülnek a legújabb „forradalom” a metaverzum mellett. A koncepciót Neal Stephenson Snow Crash című sci-fi regényében dolgozta ki. Bár az Ő ötlete fikció volt, most úgy tűnik, hogy már a közeljövőben valósággá válhat. Ez egy teljesen új, a nagyközönség számára talán csak néhány hónapja megismert világ. Közérthetően fogalmazva az internet jövőbeli változata. A legtöbben valószínűleg még csak a Facebook meta-val találkoztak. Ma már közhely, hogy az emberek több időt töltenek el a virtuális térben, mint a valóságban.
A metaverzum lehetővé teszi majd a felhasználók számára, hogy a 3D-s terekben együtt dolgozzanak, találkozzanak, társas életet éljenek. Nem véletlen, hogy ez a vírushelyzetben, a zoom, az online munka és a home office jelentette magányosság idején tört fel.
A metavilágban, vagy – ha úgy tetszik - párhuzamos valóságban az avatarunk van jelen, például egy online megbeszélésen. Gyakorlatilag összeolvad a fizikai és a digitális valóság. Egy – mos még számunkra felfoghatatlan mértékű és sebességű - technológiai robbanás elején vagyunk. Filozófiája az emberekben lévő elvágyódás a létező világtól. Elon Musk és Richard Branson az űrbe vágynak, „John Smith„ és „Kovács János” pedig a metaverzumban keresik a boldogságot.
Pénzcentrum: Mit jelent ez a fogyasztás szempontjából?
Barna Tamás: Csak egy példa: a Dolce & Gabbana a közelmúltban tartott egy meta divatbemutatót, amelyben a modellek csak a virtuális térben létező ruhákban léptek fel. Ez – valószínűleg – nagyon rövid idő alatt elterjed az élet minden területén. Vagyis vehetünk az avatarunknak egy ruhát vagy cipőt, ami gyakorlatilag egy computer grafika, kizárólag az online térben létező tárgy. Mindez párhuzamosan zajlik a blockchain-nel, a kriptovaluták világával, vagy, hogy egy műalkotást úgy „birtokolsz”, hogy csak egy kódod van hozzá, de fizikailag nem a tiéd.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Pénzcentrum: Mi a szerepe ebben a világban egy kommunikációs cégnek?
Barna Tamás: Az emberek gondolkodása teljesen meg fog változni. Ez egy nagyon komoly kihívás a mi szakmánk számára. A technológiát természetesen a nagy IT cégek hozzák, a nagy márkák már elindultak ebbe az irányba, metahub-ok és metateam-ek alakultak. Viszont a szociológiai, társadalomismereti tudást az ügynökségek teszik hozzá. Természetesen ehhez nekünk is igazodnunk kell, meg kell tanulnunk ezt a világot.
Szükség van a „traumafeldolgozás” ismert szakaszaira, a tagadás, harag, alkudozás, elfogadás lépcsőkre. Meg kell értenünk és kapcsolódnunk kell hozzá, hiszen a metavilágban megjelenő márkát mi fordítjuk le az emberek nyelvére.
Tanácsadók, ha úgy tetszik, a szürkeállomány vagyunk ebben a történetben. Ehhez fiatalokra van szükség, mert természetesen az én generációmnak nehezebben megy az adaptáció, mint a huszonéves kollégáimnak. A következő lépés, hogy egy új cégstruktúrát kell felépítenünk a „szép új világ” köré. Egy biztos: ez nagyon gyors és meghatározó változás lesz az egész világon, ami már ránk rúgta az ajtót. Ha tagadjuk, akkor lemaradunk.

Figyelmeztetést adott ki a NASA: gigászi aszteroida halad el a Föld mellett holnap, irtó közel lesz!
Az égitestet 2008-ban fedezte fel az arizonai Catalina Sky Survey.

Kiakadtak a felhasználók, ismét leállást jelentettek: ez a közösségi média platform órákig megbénult
Az X közösségi platform (korábban Twitter) szombat reggel átmeneti leállást szenvedett az Egyesült Államokban.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


