22 °C Budapest
Te is unod már a karácsonyi TV kínálatot? Nem csak neked tűnt fel, hogy mindig ugyanaz megy

Te is unod már a karácsonyi TV kínálatot? Nem csak neked tűnt fel, hogy mindig ugyanaz megy

2024. december 9. 22:03

Már több mint száz magyar nyelvű televíziócsatornából válogathatunk, ezek programkínálata azonban nem mondható változatosnak: a vezető csatornacsaládok műsoridejük kevesebb mint tíz százalékában szolgáltatnak új tartalmakat – derült ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss kutatásából.

Az elmúlt negyedszázadban megtöbbszöröződött a magyar nyelven sugárzó tévéadók száma, közöttük szörfölve mégis gyakran érezhetjük úgy, hogy csupa olyan műsorral találkozunk, amelyet már láttunk – hiába bővült ugyanis a csatornakínálat, az új műsorok felhozatala ezt a gyarapodást nem követte le. Az NMHH most a két vezető csatornacsalád, a TV2- és az RTL-csoport 26 adójának programkínálatát vette górcső alá egy 2021-es, valamint egy idei műsorhét vizsgálatával.

A hazai televízióadók száma a kétezres évek második felétől kezdett meredeken növekedni, emiatt a nézőközönség figyelme is egyre inkább megoszlott közöttük. Az új helyzetre válaszul, vezető pozíciójuk megőrzése érdekében a legnépszerűbb csatornaszolgáltatók tematikus mellékcsatornákat alapítottak – ezekkel szélesebb közönséget érhettek el, és jelentősen növelték az eladható reklámidejüket is. Produkcióik előállítási költségei azonban nem csökkentek számottevően, miközben csatornáik terjesztési kiadásai megugrottak, így egyre meghatározóbbá váltak a tévéadóik kínálatában a műsorismétlések. A tanulmány megjegyzi, hogy a folyamat elősegítette az új, friss tartalmakat kínáló szereplők, például az online streamingszolgáltatók előretörését is, illetve a fiatalok elfordulását a televíziózástól.

A legtöbb friss tartalommal egyértelműen a csatornacsaládok anyacsatornáin találkozhatnak a nézők, de a vizsgált műsorheteken ezek programjának is csupán tíz százalékát tették ki premiertartalmak. Mellékcsatornáik ennél is rosszabbul teljesítettek, átlagosan feleennyi újdonságot kínáltak a nézőiknek. A fő csatornákra nem voltak jellemzőek az egy héten belüli ismétlések, leánycsatornáikon azonban naponta hat-hét órában találkozhattak az érdeklődők újfent az előző napi kínálattal – amelyet aztán a hétvégén ismét megnézhettek. Mindeközben egyértelműen kimutatható a premierprogramok nézővonzó hatása: a friss műsorok jellemzően ötször magasabb nézettséget értek el a teljes népesség körében, mint a korábban már leadott produkciók.

A kutatás azt is vizsgálta, mennyire korosak a megismételt műsorszámok. Minél idősebb egy alkotás, annál nagyobb az esély arra, hogy a néző már látta korábban. 2021-ben a műsoridő kétharmadát 2017 előtt készült művek tették ki, és csupán tizenöt százalékát a vizsgálati évben készített produkciók. Az idei évre a műsorkínálat még inkább elöregedett, közel hetven százalék volt öt évnél régebbi, és csak kilenc százalék a vizsgálat évében született alkotások aránya.

JÓL JÖNNE 3,3 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 3 307 398 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 70 094 forintos törlesztővel az Erste Bank nyújtja (THM 10,83%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 70 482 forintos törlesztőt (THM 10,61%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

Az újrajátszott műsorok tizenöt százaléka több adón is megjelent. Elsősorban az amerikai romantikus és akciósorozatokat ismételték előszeretettel a televíziók, így például a Szívek szállodája 2024-ben három helyen is futott (RTL, Cool TV és Sorozatklub), ahogy a New York-i és Miami helyszínelők is. A 2021-es és 2024-es eredményeket összevetve az is látható, hogy a csatornák gyakran mindkét évben műsoron tartották ugyanazokat a filmeket, sorozatokat vagy szórakoztató műsorokat, akár azonos évadokkal. Ez a fajta ismétlés kétharmadrészt a hazai produkciókat jellemezte, így például mindkét évben újranézhettük a Mi kis falunk és a Barátok közt epizódjait, a Mónika show-t és az Éjjel-nappal Budapestet is.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

NAPTÁR
Tovább
2025. május 2. péntek
Zsigmond
18. hét
Ajánlatunk
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33