Budapest turisztikai vonzerejét elsősorban a város épített öröksége, kulturális kínálata és gasztronómiája határozza meg, nem pedig a prémium kategóriás üzletek száma.
"Próbálunk lobbizni, hogy történjen változás az ingatlanközvetítők kizárólagos szerződésének ügyében" - mondta el Guy Dymschiz, a Duna House társ-vezérigazgatója a szakma jelenleg egyik legégetőbb kérdésével kapcsolatban a szeptember 18-án megtartott REA 2024 SUMMIT – a Pénzcentrum és a Portfolio konferenciájának utolsó panelbeszélgetésében. A másik fontos téma, ami az egész országot izgalomban tartja, az a rövidtávú lakáskiadás kérdése. Ezzel kapcsoaltban Nagygyörgy Tibor, az Otthon Centrum alapítója, a beszélgetés másik résztvevője kifejtette, szerinte "hosszú távon jelentős hatása nem lesz az új szabályozásnak, de rövid távon igen." A kezdetekről, az aktuális problémákról a két legnagyobb hazai franchise hálózat tulajdonosai osztották meg gondolataikat az eseményen.
Az ingatlanközvetítő szakma jelenéről és jövőjéről, a kizárólagos szerződések ellehetetlenítéséről, és természetesen a nagy port kavart Airbnb szabályozásról is szó volt a szeptember 18-án megtartott REA 2024 SUMMIT – a Pénzcentrum és a Portfolio konferenciájának utolsó panelbeszélgetésében, ahol a szakma két meghatározó egyénisége, Guy Dymschiz, a Duna House társ-vezérigazgatója , illetve Nagygyörgy Tibor, az Otthon Centrum alapítója, a Biggeorge Holding tulajdonosa, Biggeorge Property Nyrt. vezérigazgatója ült le egy asztalhoz.
Hiába változott nagyot a piac, és vele együtt az eszközök az elmúlt 20 évben, az ingatlanszakma alapvetően ugyanaz, ami volt. A munka pontosan olyan, mint két évtizede, és várhatóan nem is fog nagyot változni a következő 5 évben – kezdte Guy Dymschiz. Meglátása szerint a piac most viszonylag stabil, jól elférnek egymás mellett a hálózatok és a magánzók, habár a technikai háttér sokat számít:
A Duna House-nál jelenleg 17 tagja van az IT csoportnak, és a számuk egyre csak nő. Ebből is jól látszik, hogy a technológia terén nehéz egy függetlennek felvennie versenyt a franchise-zal.
Mint kifejtette, Magyarországon olyan a kulturális háttér, hogy szeretünk mindent magunk intézni, nem szívesen fizetünk ingatlanközvetítőnek.
Tény, hogy van még hová fejlődnie a szakmának, bizalmat kell építeni az emberekben, hogy bátrabban kérjenek szakértői segítséget
- mondta el a szakma megítéléséről Nagygyörgy Tibor. Az szabályozásokkal kapcsolatban elmondta,
már így is elég sok szabály van, amelyeknek meg kell felelnie egy ingatlanközvetítőnek. Én nem gondolom, hogy a túlzott állami beavatkozás jót tenne a piacnak.

Guy Dymschiz nagy vonalakban egyetértett ezzel a megállapítással, de szerinte egy dologhoz mindenképpen hozzá kell nyúlni, és ez pedig a kizárólagos megbízások, melyeknek ellehetetlenítése jelenleg zajlik a hatóságok részéről. Hozzátette:
Próbálunk lobbizni, hogy történjen változás ebben az ügyben. Az a meglátásunk, hogy a kizárólagos szerződés fontos alapja az ingatlanközvetítési tevékenységnek.
Egy hasonlattal Guy Dymschiz érzékeltette is a helyzetet, szerinte ez olyan, mintha öt különböző helyről rendelnénk pizzát, de azt mondanánk, csak azt fizetjük ki, amelyik elsőnek ideér. A végeredmény az lesz, hogy feltehetően egy pizzát sem kapunk. Meglátása szerint ez történik a sima megbízások esetében.
Minőségi szolgáltatás az ingatlanszakmában csak a kizárólagos szerződések esetében valósulhat meg.
- fogalmazott Guy Dymschiz. Mint elmondta, az összes környező országban így működik a piac, például Csehországban is, ahol nagyjából két éve teljesen új ingatlanszabályozást vezettek be. E szerint a kizárólagosság nem lehet hosszabb, mint hat hónap tehát vannak bizonyos korlátozások, mégis keretet adtak a szakmának – kiválóan működik a rendszer. Ez szerinte még nagyon hiányzik Magyarországról.
Nagygyörgy Tibor meglátása szerint a kizárólagos ingatlanközvetítői szerződések kapcsán egy eltorzult, téves fogyasztóvédelmi felfogásból származik a rossz megközelítés.

A rövidtávú szálláskiadás aktuális kérdéseiről is kifejtették a véleményüket a panel résztvevői. Mint ismeretes a hatodik kerületben a lakók egy szavazáson úgy döntöttek, tiltsák be ezt a tevékenységet.
Az ingatlanpiaci szakértők szerint hosszú távon jelentős hatása nem lesz az új szabályozásnak, de rövid távon igen, hiszen ezek az ingatlanok megjelenhetnek a piacon, ami érzékelhető lesz az eladási árakban, lefelé tolhatja őket, ahogy a bérleti díjakat is. De a megfizethetőségen nem fog segíteni, és a turistákat sem fogja kiszorítani ez a belső kerületekből, csupán egy más típusú szálláshelyen fognak lakni.
Képek: Stiller Ákos
Óriási leállást jelentettek be az államigazgatásban: erről mindenki tudjon, aki ügyeket akar intézni
Az év végi időszakban szűkített nyitvatartással és korlátozott ügyintézési lehetőséggel működnek a kormányablakok és kormányhivatalok.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








