Az Otthon Start program elindulása látványosan felhajtotta az ingatlanárakat, miközben a kevésbé ismert alternatív ingatlanpiacon továbbra is komoly árkülönbségek maradtak.
Harminc éves életkorig az átlagár alatti családi házat kedvelik leginkább a magyar fiatalok az Otthon Centrum értékesítési statisztikái szerint: a generáció tagjai jellemzően Pest vármegyében vagy a nagyobb városok közelében kezdik el független életüket, és ebben a korosztályban a legmagasabb a lakáshitelből vásárlók aránya.
Az Otthon Centrum ingatlantranzakciókat összegző kimutatása szerint január és augusztus között a legtöbb 30 évnél fiatalabb vevő az országos átlagnál olcsóbban vásárolt ingatlant – ismertette a korosztályokra bontott statisztikai adatokat Soóki-Tóth Gábor, az ingatlanközvetítő elemzési vezetője. A szakember elmondta, a generáció tagjai a 42 millió forintos, országos átlaghoz képest 10 millióval olcsóbban, 32 millió forintért vásároltak ingatlant az idei adatok szerint. A tranzakciós korfa alapján az összes korosztály átlaga ennél magasabb.
A korábbi évek gyakorlatához hasonlóan idén is a 30 évnél fiatalabb korosztály tagjai vesznek fel a legnagyobb arányban hitelt: mindössze a generáció 51,7 százaléka fizet készpénzzel (döntően szülői, rokoni segítséggel), míg a hitelből vásárlók aránya 46,4 százalék, ami a legmagasabb a korosztályok között.
Állami támogatással a korosztály 1,9 százaléka él, ám a 30 év alattiak körében a tavalyi évhez képest jelentősen csökkent ez az arány. Az állami juttatásokat legnagyobb arányban a 30-40 év közöttiek veszik igénybe, mivel ezek házassághoz kötöttek, márpedig a nőknél 34, míg a férfiaknál 37 év a házasságkötés átlagos életkora, vagyis az eggyel idősebb generáció él leginkább ezzel a lehetőséggel. A nemek közötti megoszlás tekintetében idén sincs különbség, a 30 évnél fiatalabb vásárlók 50,2 százaléka férfi, 49,8 százaléka nő.
A fiatalok vásárlási szokásai az ingatlantípus esetében is eltérnek az országos átlagtól. Fontos szempont lett a biztonság, a szélessávú internet-elérés, a kerékpár, e-roller, valamint a babakocsi tárolásának lehetősége is. Szempont még, hogy elfogadható állapotú legyen az ingatlan, mert a prémium minőség sokkal drágább, a rosszabb állagú viszont felújítást igényel – ezek az opciók nem annyira népszerűek a fiatalok körében, ismertette a trendeket a szakember.
Ebben az évben - az Otthon Centrum statisztikái szerint - vásárlók 38,4 százaléka voksolt családi házra, ezzel szemben a fiatalok 46,4 százaléka döntött ilyen ingatlantípus mellett. Új építésű ingatlant drasztikusan kevesebben engedhetnek meg maguknak, hiszen a 8,8 százalékos országos átlaggal szemben a fiatalok mindössze 3,8 százaléka képes kifizetni a magasabb vételárat. A 4 százalékos különbség a használt lakások arányában is majdnem visszaköszön a 30 évesnél fiatalabb korcsoport esetében, a generáció 31,9 százaléka az országos átlagnál 3 százalékkal alacsonyabb. A panellakás esetében a fiatalok 17,9 százalékos aránya megegyezik az átlaggal.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A legfiatalabb generáció abban is különbözik a többitől, hogy milyen településtípust preferál leginkább. A 15,2 százalékos országos átlagnál többen, 18,3 százalék választja Pest vármegyét lakóhelyül, és a nagyvárosok közelében lévő községeket is kedvelik.
Arányait tekintve azonban a generációból kevesebben tudnak a fővárosban vagy a régióközpontok valamelyikében ingatlant vásárolni. A legnagyobb differencia Budán mutatkozik, ahol a fiatalok aránya mindössze 6,8 százalék a teljes vásárlói kör 10,6 százalékával szemben. Ez nyilvánvalóan az anyagiakkal magyarázható, hiszen jóval kevesebb pénzből igyekeznek megteremteni lakhatásukat, amely nem elegendő a drágább térségek árszintjéhez.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








