19 °C Budapest
Bajban lehetnek a magyar sofőrök: mutatjuk, mit tervez az EU

Bajban lehetnek a magyar sofőrök: mutatjuk, mit tervez az EU

2018. június 27. 12:15

Az Európai Parlamentben előterjesztett Mobilitási Csomagban megfogalmazott kiküldetési irányelvnek a közúti fuvarozásra való kiterjesztése ellehetetlenítheti a kelet-európai, s azon belül a magyar fuvarozók helyzetét. A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary ezért levélben fordult az Európai Parlamenti képviselőkhöz, a nemzetközi szervezetekhez és az állami döntéshozókhoz, hogy a tárgyalási folyamatok során képviseljék az alágazat érdekeit.

A magyar szolgáltatók az európai uniós csatlakozást követően az általuk nyújtott magas minőségű szolgáltatások révén jelentős piaci részesedést szereztek a közúti fuvarozási szektorban Nyugat-Európában. Ez a piacszerzés azonban rendkívüli módon zavarja az ezzel egyidejűleg piacot veszítő, ugyanazon szolgáltatásokat magasabb áron kínáló tagállamok fuvarozóit. A Mobilitási Csomag előterjesztésében megfogalmazott kiküldetési irányelv alapján ugyanis a közúti fuvarozóknak az Európai Unió területén belüli szállítás esetén az útvonalon érintett országokban megállapított bérek alapján kellene a fizetésüket meghatározni. A kiküldetési irányelvnek a közúti fuvarozásra való kiterjesztése tehát rendkívüli veszélyt jelent a hazai nemzeti össztermék 6 százalékát megtermelő alágazatra és az alágazatban dolgozó kis- és középvállalkozásoknál foglalkoztatott 110 000 alkalmazottra - véli közleményében a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary.

A Mobilitási Csomag posting ,,lex specialis" rendelkezései a magyar mellett a teljes kelet-európai szektort is hátrányosan érinthetik, ezért a Mobilitási Csomag felelőseként kijelölt Közlekedési és Turisztikai Bizottság (TRAN) egy számos kompromisszumot tartalmazó tervezet fogalmazott meg, amely a nemzetközi fuvarozást a kabotázs kivételével mentesítette volna a kiküldetési irányelv hatálya alól. A módosítást azonban az Európai Parlament június 14-én nem fogadta el. Így 2018 nyarán-őszén a parlament egyesével szavaz majd az egyes módosító javaslatokról, ahol a szavazati arányokat figyelembe véve nagy az esély arra, hogy a keleti szektor számára kedvezőtlen döntések születnek.

A legnagyobb magyar közúti közlekedési szolgáltatókat tömörítő NiT Hungary ezért levélben fordult a magyar EP-képviselőkhöz, az állami döntéshozókhoz és Alliance for the Future of Road Transport formális szövetség lengyel, szlovén, macedón, litván és bolgár tagjaihoz, illetve az UETR valamennyi tagszervezetéhez. 

"Úgy érzékeljük, a szolgáltatások szabadságának európai uniós alapelve csak addig értékelendő és alkalmazandó, míg a gazdaságilag fejlettebb nyugat európai tagállamoknak az érdekeit szolgálják, amelyek egyébiránt termelőegységeiket rendre az alacsonyabb bérköltségű munkaerőt kínáló kelet-európai tagállamokba telepítik. Az 1. Mobilitási Csomag körüli érdekérvényesítés meggyőződésünk szerint sokkal inkább politikai, mintsem szakmai elvek mentén zajlik, és most azzal fenyeget, hogy egy rendkívül versenyképes magyar ágazat kiszorul az európai uniós piacokról." - foglmazzák meg álláspontjukat a közleményben.

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
vezetoi-coaching  |  2021.05.17 17:06
„...Példás rend, vagy jó kedély? Példás rend vagy az öröm? Van a kötelesség érzése. De mi az első kö...
coachco  |  2021.05.17 13:56
Talán sokan érzik úgy mostanában, végre, kicsit mintha jobb lenne, talán túl vagyunk a nehezén. [.....
hrdoktor  |  2021.05.17 06:50
Kevésbé közismert, hogy az alváshiány hozzájárul a kóros súlytöbblet kialakulásához. [...] Bővebb...
legacykft  |  2021.05.14 18:55
Az utóbbi években nagyon keresetté és trendivé vált Agile Coach-nak lenni. Az álláshirdetések tele v...
hrbonbon  |  2021.05.14 18:06
Article written by Zineb Krafess, Researcher AIMS International  Morocco In 2020, recruitment has...
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. május 18. kedd
Erik, Alexandra
20. hét
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?