22 °C Budapest
Korántsem ért véget az árak emelkedése a boltokban: ismét drágulás várható

Korántsem ért véget az árak emelkedése a boltokban: ismét drágulás várható

2024. szeptember 17. 11:04

Jelentősen felgyorsult a közúti fuvardíjak emelkedése a II. negyedévben, ami felfelé nyomja a hazai inflációt. Mint kiderült, a költségek áthárítása húzódik meg az emelés mögött. A nemzetközi fuvarozás esetében 4,4, a belföldi fuvarozás esetében további 5,6%-os díjemelésre lett volna szükség a nullszaldó eléréséhez, de a fuvarpiaci kapacitásfelesleg nem tette lehetővé ezt az emelési mértéket.

Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 6,6, a belföldi fuvarozásban pedig 14,7%-os díjemelkedést mértek, ennek ellenére sem tud még nyereséget realizálni a közúti iparág, a fuvarozási költségek drámai megugrása miatt.

Az előző év azonos időszakához képest a nemzetközi fuvarozásban 12,2, míg a belföldi fuvarozásban 19,1%-os összköltség-növekedés volt mérhető, ami annyit jelent, hogy ekkora fuvardíjemelés kompenzálta volna a fuvarozók költségeinek emelkedését. Ennek több mint 2/3-a a használatarányos útdíj extrém növekedéséből származott (a hazai tarifák átlagosan 50–60%-os drágulása mellett 80–85%-kal nőtt a német, és 8–12%-kal az osztrák útadó mértéke is) – olvashatjuk a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég által közzétett, 2024. II. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex (KFX 24Q2) iparági elemzésben.

Ennél arányaiban kevésbé jelentős a többi költségtétel változása, az üzemanyag 10, a gépjárművezetői bérek 8–12, az amortizáció 5–8 és a lízingkamatok 15–21%-os emelkedése, mert ezek hatása az összköltségre mindössze 3–4%-ot jelentett a súlyozás után.

A forint gyengülése kismértékben segítette a nemzetközi cégek eredményét. A fuvarozók, szorult helyzetükben jelentősen javították ugyan hatékonysági és termelékenységi mutatóikat, csökkentve ezáltal a fajlagos költségüket, de mindezekkel együtt sem sikerült az önköltségüket az elérhető díjak alá csökkenteni 2024 II. negyedévében.

A költségadatokból az is kitűnik, hogy az előző évhez viszonyított extrém költségemelkedés már nem folytatódik idén, mivel 2024Q1-hez mérten 2024Q2-ben csupán 0,4–1,3% volt a növekedés.

A jelenlegi díjakon nem profitábilis fuvarozni

A jelentős díjemelések ellenére sem sikerült még teljes mértékben áthárítani a 12,2–19,1%-os költségemelkedést az április és június közötti időszakban. A nemzetközi fuvarozás esetében 4,4, a belföldi fuvarozás esetében további 5,6%-os díjemelésre lett volna szükség a nullszaldó eléréséhez, de a fuvarpiaci kapacitásfelesleg nem tette lehetővé ezt az emelési mértéket.

A túlkínálat fő oka a visszaeső gazdasági teljesítmény miatt lecsökkent árumennyiség. A hazai GDP még 1,3%-kal magasabb, mint az előző év azonos időszakában, de az előző negyedévhez viszonyítva már 0,2%-os visszaesés mutatható ki a szezonálisan és naptárhatással kiigazított adatok szerint. Hosszú idő után először teljesítettünk gyengébben, mint az EU27 átlaga. A kiskereskedelmi forgalom 3,1%-os növekedést produkált ugyan negyedéves átlagban, de az ipari termelés 2,3%-kal elmaradt 2023 Q2-es teljesítményétől. A külpiacaink is rosszul teljesítenek. Különösen a német gazdaság gyengélkedése húzza vissza az ipari termelésünket, aminek következtében a negyedéves exportvolumen 4,3, az import forgalom pedig 5,8%-kal maradt el az egy évvel korábbi mértéktől. Így nem csoda, hogy az áruszállítási teljesítmény is visszaesett. Az előző év azonos időszakához képest még láthatunk egy szerény 1,1%-os többletet, de az előző negyedévtől már 2,7%-os elmaradás mutatkozik az árutonna-kilométerben mért szállítási adatokban.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Elhúzódik a recesszió, felgyorsul a kapacitáscsökkentés

Az első negyedévben javulást mutató hazai gazdasági trend a II. negyedévben megtört, és a középtávú kilátások is romlottak. Az előrejelzések szerint 2024 második félévében a belső kereslet lassan, de biztosan tovább javulhat, akár el is érheti a 2021-es referenciaértéket, de elmaradhat a 2022-es csúcstól. Az ipari termelés trendje és az építőipar inkább negatív jövőképet mutat. Ebből arra lehet következtetni, hogy a kiskereskedelmi forgalom kedvezőbb teljesítménye miatt a belföldi fuvarpiaci kereslet erősödhet. A nemzetközi fuvarozásban inkább csökkenő keresletre számíthatunk, az ipari termelés gyenge teljesítménye miatt. A kereslet trendfordulója iparági átlagban a korábban vártnál később, leghamarabb az év végén, jövő év elején érkezhet el, így a fuvarozók további fokozott leépítésekre és járműveik külpiacokon való foglalkoztatására kényszerülhetnek az év hátralévő részében.

További díjemelések várhatóak

Annak ellenére, hogy a rövid távon borús gazdasági kilátások nem kecsegtetnek növekvő szállítási igénnyel, a fuvardíjak további növekedése várható; mivel nem sikerült teljes mértékben áthárítani a költségek növekedését, így a veszteség minimalizálása miatt tovább csökkenhet a járművek száma.

A fuvarozók egy éves veszteséges üzemelés után már nem képesek finanszírozni a növekvő költségeket, és akár flottacsökkentés árán is, de emelni kényszerülnek, hogy elkerüljék a csődöt.

A folyamat felgyorsulását jól jelzi, hogy előző év azonos időszakához viszonyítva ugyan még több a kamion a közúti piacon, de az előző negyedévhez képest már csökkenés érzékelhető. 2024 Q2-ben 4,3%-kal visszaesett az először forgalomba helyezett vontatók száma. A mikrovállalkozások körében növekvő csődök száma szintén hozzájárul a kényszerű kapacitáscsökkenéshez, ami a forgalom fellendülése esetén már kapacitáshiányt fog okozni.

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
PC BLOGGER & PODCASTER
MNB Intézet  |  2024. október 8. 14:45
A bankrohamok közvetlen kiváltó okát sok esetben homály fedi. Igaz ez a 2023 tavaszát jellemző ameri...
MEDIA1  |  2024. október 8. 13:49
Megváltoztatta a másodfokon eljáró Fővárosi Ítélőtábla a Fővárosi Törvényszék korábbi, elsőfokú ítél...
Kiszámoló  |  2024. október 7. 14:09
Magyarországon a legnagyobb a környező országok közül az adóelvonás a GDP arányában. De hiába mi fiz...
Holdblog  |  2024. október 7. 08:00
Több élelmiszernövény is lehet bioüzemanyag, de az igazi lehetőség a második generációban van. Növén...
Járt már homoktövis szüreten? Most megteheti! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Ősi magyar hagyományokhoz nyúlhatnak vissza vidéken: ezzel felvehetik a kesztyűt a klímakrízissel

A legeltetés szó hallatán mindenkinek többnyire az alföldi legeltetés, a puszta, a Hortobágy jut eszébe, nem pedig a Balaton, vagy az erdős-fás-dombos vidékek.

Jártál már homoktövis szüreten? Most megteheted! (x)

Nyílt homoktövis élményszüretet hirdet augusztus-szeptemberre egy Tápió-vidéki, többszörösen díjazott gazda.

Moziest: új társasjáték filmrajongóknak (x)

A filmvilág szerelmeseinek nyújt különleges szórakozást egy új társasjáték, amely egyszerre teszteli a filmismereteket és teremt gyorsan oldott légkört baráti összejöveteleken.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. október 8. kedd
Koppány
41. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?